فتوای آیت الله جوادی آملی درباره نماز جمعه

به گزارش رکنا، درحالی که گروهی از مسئولان اماکن مذهبی، همزمان با شیوع کرونا بر برگزاری مراسم عمومی چون نمازجمعه و جماعت تأکید دارند، آیت‌الله جوادی آملی در پاسخ به استفتایی درباره نماز جمعه در این شرایط می گوید: نماز جمعه واجب عینی نیست و تخییری است؛ اگر اپیدمی کرونا هست، باید آن را ترک کرد.

در ادامه گزارش ایرنا، این مرجع تقلید تاکید کرد: «مردم از تشکیل اجتماعات و حضور در محیط های پر رفت و آمد خودداری کنند» پیامی که این روزها بارها به عنوان هشدار از رسانه‌های جمعی و صداوسیما منتشر شده است. بعد از انتشار هشدارهایی از این قبیل، تمامی مدارس، دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی تعطیل شد؛ از این رو انتظار می رفت فعالیت‌های جاری بقاع متبرکه و مراسم‌های مذهبی نیز برای مدتی تغییر شکل پیدا کند اما این مطالبه بهداشتی، در برخی موارد با مقاومت عده‌ای مواجه شده است؛ عده‌ای که گویا خود را از مراجع تقلید نیز عالم‌تر و متشرع‌تر می‌پندارند.

برنامه‌های حرم حضرت عبدالعظیم در راستای توصیه‌ها تعطیل شد

روز گذشته، ستاد بحران آستان عبدالعظیم حسنی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد «بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در ستاد بحران آستان، به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامتی زائرین ارجمند و مردم عزیز، مراسم مذهبی و برنامه‌های فرهنگی، آموزشی آستان مقدس تا اطلاع ثانوی تعلیق و به زمان مناسب دیگری موکول ‌شد. بر همین اساس برنامه‌های قرائت دعای کمیل، دعای ندبه و دعای کمیل نیمه شب مسجد جامع آستان مقدس در ایام پیش رو برگزار نمی‌شود. همچنین درهای آستان در ساعت ۲۲ هر شب به منظور نظافت و ضدعفونی بسته خواهد شد».

از تأکید مراجع بر توصیه‌های بهداشتی تا مقاومت‌ها در قم

از این رو، ستاد مدیریت و پیشگیری کرونا اعلام کرد نماز جمعه به مدت یک دوره در شهرهایی که آلوده تشخیص داده شده برگزار نخواهد شد. در همین راستا ستاد نماز جمعه تهران هم اعلام کرد: نمازجمعه فردا ۹ اسفندماه در تهران به دلیل ملاحظات بهداشتی مربوط به شرایط اخیر کشور برگزار نمی شود. با این حال، روابط عمومی ستاد برگزاری نماز جمعه قم اعلام کرد نماز جمعه این هفته برقرار است و خطیب آن هم آقای محمد سعیدی است.

در همین راستا، خبرنگار ایرناپلاس از دفتر آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید پرسید: «با توجه به شیوع بیماری کشنده کرونا، برگزاری نماز جمعه واجب است؟ چنانچه برگزاری این فریضه موجب بیماری و مرگ مسلمین شود، چه حکمی دارد و چه مسئولیتی بر گردن برگزارکنندگان است؟» دفتر این مرجع تقلید در پاسخ به این استفتاء می گوید: «نماز جمعه واجب عینی نیست و تخییری است. اگر اپیدمی کرونا هست، باید آن را ترک کرد». آیت الله شبیری زنجانی نیز در پاسخ به استفتایی در باره کرونا و تعطیل کردن مجالس مذهبی گفته است: «با توجه به خطر جدّی این بیماری، رعایت ضوابط بهداشتی و پزشکی بر همگان لازم است. مسئولان نیز باید با جدیت، تدابیر لازم و فوری را برای ممانعت از شیوع بیشتر بیماری عملی کنند».

البته همچنان شاهد مقاومت‌هایی از سوی برخی مردم و مسئولان مربوطه هستیم. مقاومت‌هایی که نه از سوی مراجع که ازسوی برخی افراد چون سعیدی، تولیت آستان قم دیده می‌شود. وی در ویدئویی که دیشب به صورت گسترده پخش شد، تأکید کرد: «ما این آستان را دارالشفاء می‌دانیم». علاوه براین، فیلم‌هایی از زائران این آستان در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می دهد آنها مانع پاکسازی این مجموعه شدند. این مواضع و ویدئوها به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های معاند پخش می‌شود و در عمل با القای شکاف دین و علم، به جریان دین‌گریزی دامن می‌زند.

آخرین خبرها حاکی از لغو نمازجمعه قم دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 546940 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟