درباره خاصیت بومرنگی اطلاعات در رسانه‌ها
روز دوشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از دستگیری روح الله زم سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب "آمدنیوز" در یک عملیات اطلاعاتی هوشمندانه توسط سازمان اطلاعات سپاه خبر داد.
 
محمد صادق دهنادی: ۱- بار‌ها نوشته‌ام یکی از بزرگترین شانس‌های نظام جمهوری اسلامی، مخالفین و معاندین به شدت سطح پایین یا منفور آن است.، اما با این همه روح الله زم را می‌توان از پدیده‌هایی دانست که علیرغم مشکلات شخصیتی‌اش - که برای هرکسی که چند بار پای صحبت‌هایش بنشیند، کاملا مشخص می‌شود- توانست به جایگاه خاصی در میان مخالفین نظام برسد و امید‌های آن‌ها را زیاد کند.

۲- روح‌الله‌زم بیش از کاراکتر شخصیتی ذاتا فکاهی‌اش در فضای ضدانقلاب و سیاست ایران، پرچم نفوذ بود.

کسی که ادعا می‌کرد می‌تواند به دلیل آشنایی با ساختار نظام و احیانا رخنه‌گاه‌های آن و همچنین ارتباط با عناصری از دستگاه‌ها که به دنبال براندازی حاکمیت هستند؛ زمینه‌ی ضربات محکم رسانه‌ای به کشور را فراهم نماید.

این موقعیت استثنایی به دلیل پیوستن برخی خبرنگاران فراری مطبوعات - با همه منابع خبری زنده‌شان- به او تقویت شد و بسان بزرگ شدن یک گلوله برفی در رقم زدن اتفاقات تلخ دی ماه ۹۶ موثر بود.

۳- زم گرچه نه کارکتر رهبری مخالفت‌ها را داشت و نه تدبیر و مدیریت سازماندهی اپوزیسیون، اما به مدد تسلط بر فنون شایعه و جمع‌آوری و دستکاری اطلاعات از طریق نفوذی‌ها توانست نظر همه مخالفین و براندازان نظام و حتی سیاستمداران کشور‌های معارض را به خود جلب نماید.

۴- از اینجای داستان دیگر آمدنیوز یک رسانه نیست. بلکه محل اتصال و چهارراه جریان نفوذ، براندازان و از جمله منافقین، سرویس‌های جاسوسی و عناصری است که حتی به عنوان دنبال کننده‌ی عادی هر کدام از اخبار منتشره آن را به صورت زنجیره‌ای یا شبکه‌ای در گروه‌ها و کانال‌های بزرگ و خانوادگی پخش می‌کردند.

آمار ریزش کانال در ۲۴ ساعت گرچه نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد مخاطبین اسمی کانال اصطلاحا فیک بوده‌اند، اما همین تعداد عضو و دنبال کردن ردپای دیجیتالی آن گنجینه دیتا مهمی از یک زنجیره کامل است که از ره‌آورد دستگیری این فرد نصیب دستگاه‌های نظارتی کشور شده است.
 
روح الله زم

۵- به نظر می‌رسد، گرچه شبکه‌های اجتماعی به عنوان پل نفوذ و بمباران اطلاعاتی ملت‌ها از سمت جریان شمال به جنوب، کاربرد داشته و دارند، اما این بار بومرنگ اطلاعاتی این جریان، ضربه‌ای منحصر به‌فرد به منبع و ماخذ خود زده است که به زودی می‌توان آثار آن را به ویژه در فضای ارتباطاتی به وضوح دید.

۶- می‌توان به وضوح دید که شبکه های اجتماعی برخلاف آن که معمولا در جهت تضعیف منافع جریانات معارض نظام سلطه شناخته می‌شوند، می‌توانند تا حد زیادی جاده دو طرفه برای کنترل اطلاعات باشند.:برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 510611 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟