آمریکایی بازداشت شده در ایران نه نظامی است نه جاسوس

حسین پناهی آذر در یک گفت وگوی تفصیلی با ایسنا درباره موضوع مهاجرت و اینکه کشورهای غربی در دادن ویزا ملاحظات بیشتر و سخت‌تری را در پیش می‌گیرند، گفت:«در حال حاضر یکی از موضوعاتی که در کشورهای غربی به صورت جدی مطرح است، بحث مهاجرت و تعداد افراد زیادی است که متقاضی مهاجرت به آنجا هستند. البته طبق اسناد و مدارک ،ایران جز ۲۰ کشور اول مهاجر فرست نیست و خارج از این لیست قرار دارد، ولی در مجموع همان طور که اشاره شد بحث مهاجرت یکی از دلایلی است که باعث شده کشورهای غربی در دادن ویزا ملاحظات بیشتر و سخت‌تری را در پیش بگیرند.» او با اشاره به آمار افرادی که مهاجرت کرده‌اند، گفت: «افرادی که بحث مهاجرت را مطرح کرده‌اند و متقاضی این موضوع بوده‌اند حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هستند و از این تعداد ۴۰۰ هزار نفر دارای برنامه قبلی جهت مهاجرت بوده‌اند. در بررسی‌ها نیز آماری در نظر گرفته می‌شود که افراد دارای برنامه قبلی جهت مهاجرت باشند و طبق بررسی‌های انجام شده ۴۰۰ هزار نفر دارای برنامه‌ریزی قبلی جهت مهاجرت هستند. زمانی مثل موقعی که مشکلات اقتصادی تشدید می‌شود، تعداد میزان افرادی که اظهار علاقه به رفتن می‌کنند، افزایش پیدا می‌کند، ولی در آمار کسانی مد نظر قرار می‌گیرند که دارای برنامه‌ریزی قبلی برای این موضوع هستند.»

تعداد ایرانیان خارج از کشور

حسینی آذر درباره آمار دقیق تعداد ایرانیان ساکن در خارج از کشور گفت:«آمار متفاوتی در این زمینه وجود دارد. رقمی بین دو تا هفت میلیون در این زمینه مطرح شده است. دبیرخانه شورایعالی ایرانیان در وزارت خارجه تلاش کرده که بانک اطلاعات ایرانیان خارج از کشور را ایجاد کند و در همین چارچوب توانسته آماری از ایرانیان خارج از کشور به دست آورد. البته این آمار شامل کسانی هست که به سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور مراجعه کردند و برای انجام امور کنسولی و شهروندی خود با سفارت در ارتباط هستند. این رقم نزدیک به چهار میلیون است ولی قطعاً تعداد ایرانیان خارج از کشور بیش از این مقدار است. امیدواریم که با کمک ایرانیان خارج از کشور بتوانیم این بانک اطلاعاتی را کامل کنیم.»

مقاصد سکونتی ایرانیان خارج از کشور

این مقام دیپلماتیک درباره کشورهایی که اغلب به عنوان مقصد سکونت ایرانیان انتخاب شده است نیز گفت:«حضور ایرانیان در کشورهای امریکا، کانادا، انگلیس، آلمان و سوئد بیشتر است. حدود ۴۰۰ هزار ایرانی در کانادا زندگی می‌کنند ولی متأسفانه به علت بسته بودن دفاتر کنسولی اتباع دو کشور به خصوص ایرانیان ساکن در کانادا با مشکلات جدی مواجه هستند. ما در مذاکراتی که با کانادایی‌ها داشتیم بر این موضوع تصریح کردیم که این زمینه فراهم شود که هر چه زودتر بخش کنسولی سفارتخانه‌های دو کشور کار خود را آغاز کند. چرا که از نظر مقررات بین‌المللی این امکان وجود دارد که دو کشور قبل از اینکه روابط سیاسی خود را از سر بگیرند می‌توانند به اتباع‌شان در آن کشورها خدمات کنسولی ارائه دهند.»

امریکایی بازداشت شده در ایران، نظامی نیست

حسینی آذر درباره امریکایی بازداشت شده در ایران با بیان اینکه او یک فرد نظامی نیست، گفت:« این فرد به صورت شخصی به ایران تردد داشته است، چرا که گویی دوستانی در ایران دارد. دستگیری‌اش نیز مربوط به اخیر نیست. حدود شش الی هفت ماه پیش این دستگیری رخ داده است.» او افزود:«بحث دستگیری او به خاطر شکایت شاکی خصوصی است، مسائل امنیتی و جاسوسی نیز مطرح نیست و همان موقع که وی دستگیر شد بر اساس مقررات بین‌المللی و کنوانسیون وین دستگیری این فرد به سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع امریکا در ایران گزارش شد. هنوز حکم قطعی برای وی صادر نشده است و طبیعی است که اتباع خارجی نیز در ایران وقتی شاکی خصوصی داشته باشند باید دوره معمول رسیدگی قضایی را طی کنند.»

دلایل اتباع خارجی بازداشت شده در ایران

معاون وزارت خارجه درباره تعداد اتباع خارجی که در ایران بازداشت هستند گفت:«بر اساس آماری که قوه قضائیه در اختیار ما قرار داده است تعداد اتباع خارجی که در زندان‌های ایران به سر می‌برند ۶۱۰۴ نفر هستند و حدود ۳۰۰۰ نفر ایرانی نیز در زندان‌های خارج از کشور در حال طی کردن دوران محکومیت خود هستند.» او افزود:«بخش عمده‌ای از اتباع خارجی که در ایران به سر می‌برند مهاجر غیرقانونی هستند و با توجه به اینکه تعداد مهاجران افغانستانی در ایران زیاد است این طبیعی است که تعداد افراد بازداشتی نیز بیشتر متعلق به این کشور باشند. البته از دیگر کشورهای همسایه و منطقه نیز در بین این افراد حضور دارند که بعضاً به دلایل مختلف از جمله ورود غیر قانونی به ایران بازداشت شده‌اند. حسینی آذر درباره دلایل بازداشت اتباع ایرانی توضیح داد:«اتباع ایرانی بیشتر به خاطر مسائلی چون مواد مخدر و یا سرقت در دیگر کشورها بازداشت شده‌اند. البته در برخی از موارد به خاطر تفاوت قوانین کشورها با ایران این شهروندان بازداشت شده‌اند. مثلاً فرد بازداشت شده در ایران، نوعی قرص مصرف می‌کرده و با همین قرص به کشور همسایه سفر کرده ولی در آن کشور همسایه داشتن آن قرص جرم بوده و به همین علت فرد بازداشت شده است.»

وضعیت راه‌اندازی دفاتر کنسولی ایران و عربستان

او همچنین درباره اجرایی توافقی که ایران و عربستان برای راه‌اندازی دفتر کنسولی داشتند، گفت:« طبق توافق قرار دو کشور، مقرر شد که دفتر کنسولی ایران در جده فعال شود و ما حتی در این زمینه مسئول دفتر خود را معرفی کردیم ولی آنها تاکنون ویزایی صادر نکرده‌اند. عربستان نیز در همان ابتدا مطرح کرد که دفتر کنسولی‌شان را در مشهد ایجاد کنند که ما با آن مخالفت نکردیم ولی هنوز اقدامی عملی از سوی آنها صورت نگرفته است و همچنان پیگیر هستیم که این زمینه فراهم شود که دفاتر کنسولی ایجاد شود.»

تفهیم اتهام به دیپلمات ایرانی

حسینی آذر درباره آخرین وضعیت اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی بازداشت شده نیزگفت:« تا آنجا که می‌دانم پرونده ایشان هنوز به مرحله رسیدگی دادگاه نرسیده است، ایشان تفهیم اتهام شده‌اند، وکلایشان نیز در حال مطالعه پرونده و تدوین لایحه دفاعیه برای ایشان هستند ولی هنوز دادگاهی برگزار نشده است.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 460375 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟