انتقاد ظریف از مطلب روزنامه کیهان

اما موضوع چهارمین کنگره حزب اصلاح‌طلب «ندای ایرانیان» یعنی «منفعت ملی» باعث شد ظریف این بار بدون بهره از ایما و اشاره با فعالان سیاسی و رسانه‌ای حرف بزند. او که دیروز میهمان کنگره این حزب بود، از روزنامه «کیهان» نام برد و از تیترهای تقطیع شده‌اش که واقعیت را به گونه‌ای دیگر نشان می‌دهد انتقاد کرد؛ از کسانی در داخل گفت که می‌کوشند به ضدیت با امریکا شناخته شوند اما به گفته ظریف همان‌ها هستند که باور ندارند می‌توان امریکا را شکست داد. وزیر امور خارجه کشورمان که بارها و بارها به نگاه به سمت غرب متهم شده است، این بار مخالفان و منتقدان را به بی اطلاعی از شرایط امروز دنیا متهم کرد؛ کسانی که همه کنش‌ها و مواضع خود را با توجه به غرب یا مخالفات با آن تنظیم می‌کند.

او در مراسم دیروز، جهانی بزرگ‌تر از انحصار به شرق و غرب را ترسیم کرد. جان کلام ظریف اما «مردم» بود؛ مردمی که به گفته او شاکله و شیرازه اصلی حکومت و قوام آن هستند و در خلال صحبت‌هایش تأکید کرد در جریان مذاکرات این مردم بودند که پشت میز بودند.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف با بیان اینکه سیاست خارجی حوزه منافع ملی است و حوزه درگیری منافع جناحی نیست، ادامه داد: ایران ما کشور قدرتمند و تأثیرگذاری است و ما همواره تأثیرگذار بوده ایم و تأثیرگذار خواهیم ماند؛ آنچه که ایران را قدرتمند کرده بیش از هرچیز مردم ایران است و این مردم ایران هستند که مبنای قدرت ما هستند.

وی با بیان اینکه عربستان سعودی سال گذشته 69 میلیارد دلار هزینه خرید سلاح کرد، افزود: کل بودجه دفاعی جمهوری اسلامی زیر 16 میلیارد دلار است. بنابراین آنچه که ما را قدرتمندترین کشور منطقه کرده، مردم است.

وی با اشاره به اظهارات یکی از سناتورهای امریکا اظهار داشت: وی گفته است اگر ما پشت عربستان نبودیم، ظرف یک هفته سعودی‌ها مجبور بودند فارسی حرف بزنند. ترامپ Trump می‌گویند عربستانی‌ها دو هفته بدون ما زندگی نمی‌توانستند بکنند. ظریف گفت: من به عنوان یک مسلمان شرمم می‌آید و به عنوان فردی که در این منطقه زندگی می‌کند، احساس خجالت می‌کنم که در مورد همسایگان ما چنین می‌گویند. اما همزمان افتخار می‌کنم که بگویم 40 سال است به رغم فشارهای شما ما آنچنان ایستاده‌ایم که اگر یک هفته فشارتان را بردارید، خیال می‌کنید همسایگان ما باید فارسی حرف بزنند که البته اشتباه می‌کنید. وی تصریح کرد: مردم ما در لحظات تاریخ‌ساز همواره در اقتدار کشور و نظام و مملکت همفکری و همکاری می‌کنند. این مردم را باید پاس بداریم و باید این مردم را بشناسیم و از این سرمایه بزرگ اجتماعی حراست کنیم.

ظریف افزود: با اعتقاد عرض می‌کنم که رعایت حقوق بشر برای جمهوری اسلامی یک تکلیف قانونی و یک امر اخلاقی نیست؛ حتی یک وظیفه اسلامی نیست بلکه بالاتر از آن یک ضرورت ادامه حیات است.

وی با بیان اینکه، «اطمینان می‌دهم همه باید نسبت به آینده امیدوار باشیم چون آینده ما بهتر است،» تصریح کرد: مشکلی داریم که فکر می‌کنم حل این مشکل می‌تواند مبنای وحدت ملی باشد و می‌خواهم این مشکل را بی پرده بیان کنم؛ مشکل این است که از طیف‌های مختلف فکری ما و از کسانی که طرفدار تعامل با دنیای غرب هستند، کسانی که اسم‌شان را می‌گذارند دلواپس، یک باور غلط دارند و آن این است که دنیا را در غرب می‌بینند.

بزرگ‌ترین مخالفان تعامل با غرب، غرب را مرکز جهان می‌بینند

ظریف افزود: بزرگ‌ترین مخالفان تعامل با غرب، غرب را مرکز جهان می‌بینند و برای همین هم خودشان را با ذهنیت غرب تعیین می‌کنند اما تحول عمده‌ای در دنیا اتفاق افتاده است که ما باید این تحول را بشناسیم و آن تحول این است که دنیای امروز ما دنیای پساغربی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: من نمی‌گویم غرب قدرتِ بسیار مهمی نیست، شکی هم در آن نیست؛ اما غرب تمام دنیا نیست. همان طور که سیاست نگاه به شرق معنی نمی‌دهد، سیاست نگاه به غرب هم معنی نمی‌دهد. چنانکه بزرگ‌ترین شریک تجاری اکثر کشورهای غربی چین است و بزرگ‌ترین شریک تجاری چین هم کشورهای غربی است.

ظریف با بیان اینکه دوران قدر قدرت غرب تمام شده است، افزود: این به نفع ماست؛ اما خودمان نمی‌خواهیم باور کنیم. آقای ترامپ در جایی نشسته است که هزینه تسلیحاتی آن معادل هزینه تسلیحاتی کل دنیاست؛ یعنی امریکا سالانه 650 میلیارد دلار هزینه دفاعی و نظامی دارد و روسیه 220 میلیارد دلار و بعد هم عربستان است با 67 میلیارد دلار. وی گفت: مجموعه هزینه‌های نظامی دنیا به اندازه هزینه نظامی امریکا نمی‌شود، اما مجبور است برای اینکه به ایران فشار بیاورد، نمایندگانی را به دنیا بفرستد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اقتصاد امریکا حاکم بر دنیا است اما مجبورند با این همه قدرت، نماینده بفرستند و بگویند اگر با ایران معامله کنید، ویزای امریکا به شما نمی‌دهیم. این نشان دهنده آن است که آن قدرت و توانمندی به پایان رسیده است و امریکا نمی‌تواند خواسته‌های خود را اجرا کند.

وی با طرح این سؤال که «کدام دولت می‌تواند امروز اطلاعات را کنترل کند» ادامه داد: الان ترامپ دشمن رسانه شده است و می‌گوید اطلاعات دروغین می‌دهید. دولت دیگر نمی‌تواند اینها را کنترل کند. شما در خانه‌تان نشسته‌اید و پشت موبایل می‌توانید چیزی تولید کنید که بعد از چند ساعت در دنیا بپیچد. این دنیای امروز ماست که انحصار را از اختیار دولت‌ها خارج کرده است.

وی با بیان اینکه اشتباه در دوران ما خیلی هزینه‌بر است، افزود: زمانی صدام خیلی قدرتمند بود و احساس می‌کرد که می‌تواند این قدرت موقت را تبدیل به قدرت دائم بکند یا میلوشویچ که این اشتباه را مرتکب شد.

ظریف یادآور شد: اشتباه محاسبه می‌تواند کشوری را از اوج قدرت به حضیض ذلت برساند. همیشه در دوران‌ انتقالی همین طور بوده است و در دوران انتقالی حکومت‌ها نابود شدند و دولت‌های جدید آمدند. وی با بیان اینکه امریکا در دوران انتقالی قدرت اصلی دنیا شد، اظهار داشت: در دوران انتقالی اگر خوب تشخیص دهید، می‌توانید چندین برابر خودتان کنشگری داشته باشید. ظریف در ادامه به قطر اشاره کرد و گفت: میزان کنشگری قطر را نگاه کنید چقدر به قدرتش همسانی دارد، میزان کنشگری سایر قدرت‌های کوچک را نگاه کنید؛ این بر اساس محاسبات درست است و بر اساس فهم آینده است.

انتقاد ظریف از کیهان

ظریف با تأکید بر این نکته که «باید بپذیریم که می‌توانیم کنشگر عمده باشیم» ادامه داد: من نگرانی‌ام از این است که خیال می‌کنیم اگر امریکا برجام را پذیرفت، حتماً چیزی برای امریکا خوب بود که پذیرفت؛ اگر نبود چرا باید بپذیرد. وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما جمله آقای اوباما را که می‌گوید «اگر می‌توانستم، نمی‌گذاشتم یک پیچ و مهره از برنامه هسته‌ای ایران باقی بماند» تیتر می‌کنیم اما جمله بعدی را که می‌گوید «ولی نمی‌توانم» تیتر نمی‌کنیم. چرا روزنامه کیهان به جای اینکه «نمی‌توانم» (اوباما) را تیتر کند و غرور ملی را بالا ببرد، قسمت اول را تیتر می‌کند؟

وی گفت: چرا وقتی آقای پمپئو در شورای امنیت می‌گوید ما در قطعنامه 1929 چه چیز را از دست داده‌ایم، آن را تیتر نمی‌کنید و چرا نمی‌گویید این مردم این امکان را از امریکا گرفتند؛ به خاطر اینکه در جاهایی که هنوز ذهنیت ضدیت با امریکا دارد و ضدیت با امریکا بلندترین صدا را دارد، باورشان نشده است که امریکا را می‌توان شکست داد. ظریف در عین حال گفت: این به این معنا نیست که بنده کاری کردم؛ اگر این مردم اینقدر استوار نایستاده بودند و نشان نداده بودند که با حاکمیت قهر نمی‌کنند و نشان نداده بودند مشکلاتی را که کشور دارد درک می‌کنند برای هیچ نماینده‌ای از این مردم کسی تره خرد نمی‌کرد. ظریف افزود: آنکه پشت میز مذاکره بود، مردم بودند ما نبودیم. مردم بودند که توانستند این کار را بکنند. ما باید خودمان این مردم را باور کنیم. مردم اجازه ندهند که امیدشان به آینده و اطمینان شان از شرایط بهتر را چه ترامپ و چه کسانی که بر اساس اشتباه محاسبه در داخل حرف ترامپ را تکرار می‌کنند، غرور مردم ما را بشکنند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: اولاً بپذیریم منافع ملی جناحی نیست و همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم. آنهایی که با ما بد هستند، اصلاً توجهی به این ندارند که چه کسی رئیس جمهوری است و چه کسی وزیر و چه کسی نماینده است. امروز موجودیتی به نام ایران و کشوری با عرض و طول توانمندی منابع و موقعیت جغرافیایی و توان انسانی ایران هدف است. رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: همه ما و هر که ایرانی است و دلش برای این آب و خاک می‌تپد و خانواده‌اش در ایران است، باید بپذیریم که در یک کشتی نشسته‌ایم و نیاز داریم با هم ایران بهتری بسازیم که شما جوانان می‌سازید و ان شاءالله ایران بهتری برای خود و فرزندان‌تان خواهید ساخت.

دیدگاه سه دبیر کل احزاب اصلاح‌طلب درباره «منافع ملی»

خرازی: تجربه 84 را تکرار نخواهیم کرد

شکوری راد: با تحریف منافع ملی مواجه هستیم/ کرباسچی: حتی مسائل دینی و اعتقادی نیز برای تأمین منافع ملی است

چهارمین کنگـــــــــره حزب اصلاح‌طلب «ندای ایرانیان» در برج میلاد برگزار شد؛ کنگره‌ای که یک میهمان ویژه داشت.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان که در 5 سال گذشته کمتر روز و ساعتی است که آماج زخمه و هجمه نباشد.علاوه بر وی، علی شکوری راد و غلامحسین کرباسچی دبیر کل دو حزب «اتحاد ملت ایران» و «کارگزاران سازندگی» میهمان صادق خرازی دبیر کل حزب «ندای ایرانیان» بودند که عمده زمان خود را روی تعریف «منافع ملی» و الزامات آن متمرکز کردند.

به‌گزارش ایسنا، شکوری راد با بیان این که«ما در تعریف منافع ملی با تحریف منافع ملی مواجه هستیم» گفت: برخی‌ها منافع ملی را بر اساس منافع جناحی خود تعریف می‌کنند.وی ادامه داد: وقتی تعریف از منافع ملی نداریم حفظ و حراست آن دچار خدشه می‌شود.ساختار سیاسی باید به گونه‌ای عمل کند که رضایتمندی شهروندان را به اکثریت برساند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران با بیان اینکه آنهایی که ما با آنها چالش داریم دو دسته هستند، گفت: دسته نخست افرادی هستند که منافع ملی را قربانی منافع خود می‌کنند و افراد دیگر نیز فهم غلطی از موضوع دارند.وی افزود: می‌گویند برجام منافع ملی ما را به خطر انداخته است یا می‌گویند تصویب FATF مخالف با منافع ملی ما است؛ بنابراین باید معلوم شود که آنها منافع ملی را چه تعریف می‌کنند؟

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران نیز با بیان اینکه «حتی مسائل دینی و اعتقادی نیز برای تأمین منافع ملی است» گفت: مهم است به این توافق برسیم که منافع ملی چیست؟ وی افزود: برخی فکر می‌کردند که منافع ملی در این است که شروع به ترور Assassination کنند و هر که را فکر می‌کردند خلاف منافع ملی کشور است ترور می‌کردند. دبیرکل حزب کارگزاران اظهار داشت: یک وقتی مؤتلفه اسلامی و زمانی فداییان اسلام فکر می‌کردند منافع ملی در همین ترورهاست. ریشه‌های این اندیشه ممکن است بعد هم به زمان‌های معاصر برسد و جمع‌هایی فکر کنند که ترور فیزیکی یا شخصیتی در کشور منافع ملی را تأمین می‌کند.

کرباسچی با تأکید بر اینکه برای رسیدن به وحدت ملی راهی غیر از انتخابات آزاد وجود ندارد ادامه داد: نباید فقط حاکمیت بگوید انتخابات آزاد است؛ بلکه باید در همه زبان‌ها و حیطه‌های جغرافیایی کسانی بیایند و در یک بحث کارشناسی شرکت و نهایتاً با رأیی آزاد بدون فشار انتخاب شوند.

وی با اشاره به اظهارات محمدجواد ظریف مبنی بر اینکه منافع ملی حوزه جناحی و حزبی نیست، گفت: این حرف در کلیت درست است اما حاشیه دارد؛ اینکه این جناح‌ها اگر حاکم شوند منافع ملی را طبق تعریف خود اجرا می‌کنند. وی همچنین با بیان اینکه مرحوم عسگراولادی در یک جمعی گفتند فعالیت احزاب بر اساس نظرات ولی فقیه است و هر چه ایشان گفتند همان است، تصریح کرد: من به ایشان گفتم که در کلیت این حرف هیچ حرفی نیست. بالاخره ما یک قانون Law اساسی داریم و به آن پایبندیم. اما اگر قرار است احزاب هیچ بحث و نظری نداشته باشند و فقط حرف یک نفر مبنا باشد، پس فعالیت حزبی چه معنایی دارد؟

نام ظریف در تاریخ باقی می‌ماند

صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان هم در این مراسم گفت: با وجود همه مشکلاتی که در کشور هست؛ کنشگران سیاسی هوشمندانه تجربه سال ۸۴ را تکرار نخواهند کرد که نتیجه‌اش آن گرفتاری بزرگ و هدر رفتن استعدادها و ظرفیت‌های کشور می‌شود.وی با بیان این که«مشکلات معیشتی مردم، بی‌تدبیری‌ها در مدیریت، فشار استکبار جهانی از جمله مشکلات امروز ما است» ادامه داد: ما انتظارات فراوان زیادی از دولت و مسئولان داریم، اما هرگز حاضر نیستیم، روی دیوار کسانی که هشت سال جمود در کشور ایجاد کردند، امضا کنیم.

او با بیان این که«اصلاح‌طلبان اجازه نخواهند داد نیروهای خارجی و استعمارگران موفق شوند» با اشاره به نقش وزیر امور خارجه در بازی روابط بین‌الملل گفت: استمرار سیاست داخلی به سیاست خارجه منتهی می‌شود. اگر پشتوانه وزیر خارجه مردم باشد می‌تواند در عرصه‌های بین‌المللی موفق باشد. وی افزود: دولتمردان موفقیت سیاست خارجه دولت را حفظ کنند و اعضای دولت این دستاورد بزرگ را جدی بگیرند. دبیرکل حزب ندای ایرانیان سپس تصریح کرد: باید کمک کنیم دست اندرکاران در این روزهای دشوار خواب بیگانگان را تعبیر نکنند. وی در پایان گفت: دکتر فاطمی ۱۱ ماه وزارت کرد و نامش باقی ماند؛ نام ظریف هم باقی می‌ماند. به گفته وی ظریف اگر ایرانی نبود مستعد آن بود که دبیر کل سازمان ملل شود.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 444723 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟