زیر و بم حمله تروریستی در چابهار / هیچ گروهی مسئولیت حمله را بر عهده نگرفته است
حجم ویدیو: 15.53M | مدت زمان ویدیو: 00:02:28

حادثه تروریستی چابهار

ایستادگی‌ای که گرچه به شهادت خودشان منتهی شد اما از ورود آن به محوطه فرماندهی و برجای ماندن کشته‌ها و خسارات بیشتر جلوگیری کرد. با وجود این انفجار خودرو بمبگذاری شده سبب مجروح شدن 43 نفر از مردمی شد که در نزدیکی محل رخ دادن این حادثه تروریستی حضور داشتند. عامل انتحاری در حالی کشته شد که هنوز هیچ گروه تروریستی رسماً مسئولیت این اقدام را نپذیرفته است. با این حال نام گروهک تروریستی «انصارالفرقان» در اخبار غیر رسمی به عنوان عامل این اقدام تروریستی تکرار شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اما ساعاتی پس از حادثه اعلام کرد که عوامل حادثه تروریستی پنجشنبه چابهار را رهگیری و تنبیه خواهد کرد. به گزارش ایسنا، سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف در سخنانی با بیان اینکه «گروهک‌های تروریستی عمدتاً با سرویس‌های امنیتی بیگانه مانند کشور عربستان مرتبط هستند و همواره سعی دارند ناامنی‌هایی را در مناطق مرزی ما ایجاد کنند»، گفت: «این حملات تروریستی پاسخ‌های کوبنده‌ای در پی دارد و علاوه بر تلفات میدانی که این افراد می‌دهند رهگیری و گروه‌های پشتیبان آنها نیز تنبیه می‌شوند.» به گفته محمدهادی مرعشی معاون استاندار سیستان و بلوچستان، با وجود آنکه از عامل انتحاری بقایای زیادی باقی نمانده است اما تلاش برای شناسایی او ادامه دارد و سرنخ‌هایی از عوامل حادثه تروریستی چابهار کشف شده است.

اعزام ۲ تیم امدادی برای خدمت‌رسانی در حادثه تروریستی امروز

ایران تروریست‌ها و اربابانشان را محاکمه خواهد کرد

بلافاصله پس از انتشار اخبار مربوط به جزئیات حادثه مقامات کشورمان به موضعگیری در قبال آن پرداختند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس ‌جمهوری کشورمان با انتشار پیامی نسبت به حادثه تروریستی در چابهار ابراز تأسف کرد و شهادت دو نفر از فرزندان خدوم و غیور ملت ایران در نیروی انتظامی را تسلیت گفت. جهانگیری این دست اقدامات تروریستی که با هدف تفرقه‌افکنی در صفوف منسجم ملت بزرگ ایران توسط دشمنان این ملک و ملت طراحی و اجرا می‌شود را محکوم به شکست دانست و با بیان اینکه این اقدامات عزم جمهوری اسلامی ایران را برای مبارزه با تروریسم راسخ‌تر خواهد کرد، افزود: «از استاندار محترم و همه مسئولان انتظامی و امنیتی استان سیستان و بلوچستان می‌خواهم تمام توان و تلاش خود را برای شناسایی و برخورد با مسببان این حادثه تروریستی به کار گیرند.»

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و رئیس شورای امنیت کشور با انتشار پیامی این اقدام وحشیانه را نشاندهنده عصبانیت امریکا و رژیم صهیونیستی و دولت‌های تروریست Terrorist حامی آنها در منطقه از شکست در برابر ملت ایران دانست و افزود: «جرثومه‌های ترور Assassination و وحشت که این روزها بشدت درگیر فضاحت تاریخی و ماندگار خود در کشتن Killing مردم در سفارتخانه‌هایشان هستند با چنین اقدامات رذیلانه‌ای پرونده سیاه خود را برای زمان سرنوشت سنگین‌تر می‌کنند.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز با اشاره به این حادثه در صفحه توئیتر خود نوشت: «تروریست‌های تحت حمایت خارجی‌ها مردم بی‌گناه چابهار را به قتل Murder رسانده و مجروح کرده‌اند. همان طور که در گذشته نیز به روشنی گفته‌ایم، چنین جنایت‌هایی بدون مجازات باقی نخواهند ماند. نیروهای امنیتی ما در سال 2010 راه افراطیونی را که در راه امارات متحده عربی بودند سد کرده و آنها را دستگیر کردند. کلمات من را به خاطر بسپارید: ایران تروریست‌ها و اربابانشان را محاکمه خواهد کرد.»

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز طی بیانیه‌ای حمله تروریستی صبح پنجشنبه چابهار را محکوم کرد و افزود: «بنده بارها تأکید کرده‌ام و اکنون نیز تأکید می‌کنم که ایجاد هرگونه ناامنی در کشور و استان از سوی هر فرد یا گروهی که باشد، هرگز به نفع مردم منطقه نیست، بلکه دشمنان ملت و فرصت‌طلبانی را که دنبال سوء استفاده هستند، به خواسته‌هایشان می‌رساند.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به حمله تروریستی چابهار در توئیتر خود نوشت: «چابهار پاره‌ای از وجود کوه‌پیکر ایران است. با سوزن خیاطی به جنگ فیل رفتن، نتیجه‌اش روشن است.»

چرا چابهار؟

بندرچابهار تنها ساعاتی پس از حادثه تروریستی به شرایط عادی خود بازگشت. شاهد آنکه عملیات تروریستی حدود ساعت 10 صبح روز پنجشنبه روی داد و تنها ساعاتی بعد عملیات اجرایی ۳ پروژه سرمایه‌گذاری در حوزه احداث مخازن نگهداری فرآورده‌های نفت و گاز به ارزش هزار و 700 هزار میلیارد ریال با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی‌ آغاز و افتتاح شد. پروژه‌هایی که می‌توانند با افزایش سهم بندر چابهار در بازار Store خدمات بندری- دریایی به ارتقای موقعیت این بندر استراتژیک در حوزه اقتصادی بینجامند.

روز گذشته هم سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن سفر به چابهار سینما Cinema جوان این شهر را افتتاح کرد.

استان سیستان و بلوچستان استان محرومی است و چابهار به واسطه قرار گرفتن در نقطه عطف کریدور حمل و نقل استراتژیک موسوم به کریدور شمال –جنوب که قفقاز و آسیای میانه و در نمای دورتر روسیه و اروپا را به اقیانوس هند و بنادر پیرامون آن پیوند می‌زند، دروازه روشن امیدواری برای زدودن محرومیت از سیمای زیبای آن. در اهمیت این بندر برای توسعه کشورهای آسیای میانه و برخی کشورهای غرب آسیا از جمله افغانستان همین بس که خزانه‌داری امریکا در فهرست تحریم‌های ظالمانه خود علیه ایران این بندر را صرفاً به دلیل تأثیری که بر شرایط آتی افغانستان دارد به ترتیبی از تحریم مستثنی کرده است. استثنا شدنی که در تمایل کشورهای حامی گروهک‌های تروریستی برای ناامن ساختن آن بی تأثیر به نظر نمی رسد.

چنان که قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در گفت‌وگو با «انتخاب» یکی از دلایل حادثه تروریستی روز پنجشنبه را تمایل برخی کشورهای عربی منطقه برای ایجاد ناامنی و کم کردن از تمایل هند و چین برای سرمایه‌گذاری در چابهار و منطقه بلوچستان ارزیابی کرده است.

واکنش‌های خارجی به حادثه تروریستی چابهار

کشورهای دوست و همسایه در واکنش‌ها و پیام‌های خود به محکومیت حادثه تروریستی چابهار پرداختند. امیر، ولیعهد و نخست‌وزیر کویت در پیام‌های جداگانه خطاب به حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان حادثه تروریستی چابهار را محکوم کردند.

 وزارت امور خارجه کشورهای هند، پاکستان و افغانستان نیز در پیام‌های خود به محکومیت این حادثه پرداختند. در بیانیه وزارت امور خارجه افغانستان، تروریسم دشمن غیر قابل تفکیک و مشترک جامعه بشری عنوان شده و بر ضرورت همبستگی و همکاری نزدیک‌تر کشورها در مبارزه با این دشمن مشترک تأکید شده است. سفیر انگلیس هم در پیامی توئیتری ضمن ابراز همدردی با قربانیان حمله تروریستی نوشت: «هیچ وقت هیچ توجیهی برای تروریست‌ها نیست.»

تشییع پیکر مطهر 2 شهید حادثه تروریستی چابهار

روز گذشته پیکر مطهر 2 شهید حادثه تروریستی چابهار شهیدان ستوانیکم داریوش رنجبر و سرباز وظیفه ناصر دُرزاده با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان، سردار محمد مارانی فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور، سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی، سردار محمد قنبری فرمانده نیروی انتظامی این استان و شماری از مسئولان برگزار شد. پس از مراسم تشییع در چابهار پیکر شهید ستوانیکم داریوش رنجبر به زادگاه خودش شیراز و سرباز وظیفه شهید ناصردُرزاده به شهرستان بمپور منتقل شد. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 442958 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟