احمد محجوب، سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد این کشور آماده می‌شود تا از واشنگتن بخواهد برای بغداد در خصوص تحریم‌ها علیه ایران، با توجه به همکاری بغداد با تهران، استثناء قائل شود.

محجوب با اشاره به اینکه اقداماتی در این خصوص در پیش گرفته شده، اعلام کرد: عراق ممکن است از واشنگتن بخواهد تا این کشور را همانند اردن، همانطور که در اوایل دهه 90 میلادی انجام شد، به طور کامل از این تحریم ها مستثنی کند.

بنا به گفته سخنگوی وزارت خارجه عراق این کشور وابستگی قابل توجهی به روابط تجاری و اقتصادی با ایران دارد و بنابراین بغداد امیدوار است که واشنگتن این شرایط را درک کند. همزمان این دیپلمات عراقی افزود کشورش به طور کلی با منزوی کردن هر کشوری مخالف است.

محجوب همچنین تاکید کرد دولت عراق معتقد است این اقدامات (منزوی کردن) بی فایده است. در ماه سپتامبر یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق اعلام کرد دو کشور در میان تحریم‌های آمریکا به دنبال انجام معاملات تجاری با یورو و ارزهای مشابه هستند.

در ماه می دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد این کشور از توافق هسته ای 2015 ایران موسوم به برجام خارج می ‌شود و تحریم های علیه تهران از سر گرفته خواهد شد. مقامات آمریکا اعلام کردند علیه هر کشوری که با ایران وارد معامله تجاری شود نیز تحریم وضع خواهند کرد. اولین دور تحریم‌های آمریکا علیه ایران از ماه اوت وارد مرحله اجرا شد و دور بعدی تحریم‌های واشنگتن قرار است از ماه نوامبر اجرایی شود.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 429041 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟