این زن مو طلایی امریکایی هند را بخاطر ایران تهدید کرد!

پس از آنکه اعلام شد برایان هوک٬ نماینده ویژه ایران در وزارت خارجه آمریکا، از روز چهارشنبه٬ دهم اکتبر (۱۸ مهر)٬ سفری هفت روزه را به چند کشور اروپایی و هند آغاز کرده تا درباره روابط بازرگانی این کشورها با ایران٬ مذاکره کند، «هدر نائورت» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از اقدام هند برای خریداری نفت از ایران و سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه انتقاد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، ضمن اشاره به دور دوم تحریم‌ها و انتقاد از هند برای خریداری نفت از ایران و سامانه موشکی اس-۴۰۰ از روسیه، اقدام این کشور را "غیر مفید" خواند.

نائورت این سخن را در پی خط و نشان کشیدن ترامپ Trump برای هند و خریداران نفت ایران بیان کرده است.

ترامپ چندی قبل پس از اینکه خبرنگاران درباره تصمیم برخی از کشورها همانند هند و چین برای ادامه خرید نفت از ایران سوال کردند، گفته بود: ما به حساب آن‌ها خواهیم رسید.

سفر هوک به اروپا و هند

بر اساس بیانیه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا٬ آقای هوک در سفر به لوگزامبورگ در جلسه‌ای با حضور وزرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا شرکت خواهد کرد.

وی همچنین همراه با مقام‌های دفتر انرژی وزارت خارجه آمریکا به پاریس سفر می‌کند تا در آنجا با مدیرکل سازمان بین‌المللی انرژی، (IEA)٬ دیدار کند.

سفر به بروکسل و مذاکره با دیپلمات‌های اروپایی برای مذاکره درباره برنامه موشکی ایران٬ بخشی دیگر از این سفر آقای هوک خواهد بود.

این بیانیه می‌افزاید که برایان هوک از هند نیز دیدار می‌کند و در این سفر فرانسیس فانون٬ معاون وزیر خارجه در امور انرژی٬ او را همراهی خواهد کرد.

در بیانیه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آمده که برایان هوک٬ درباره "نیاز مشترک برخورد همه جانبه با رفتارهای مخرب رژیم ایران در خاورمیانه" با متحدان واشنگتن مذاکره خواهد کرد.

دولت آمریکا با معرفی برایان هوک به عنوان رئیس یک نهاد جدید به نام "گروه اقدام ایران" در وزارت خارجه٬ تلاش‌های دیپلماتیک ویژه‌ای را برای پیشبرد سیاست خارجی جدید خود در قبال ایران آغاز کرده است. بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا٬ آقای هوک در سفر جاری نیز تلاش خواهد کرد تا متحدان اروپایی واشنگتن و هند را با سیاست خارجی این کشور در قبا ایران همراه کند.

موضع هند

ما روز جمعه و در آستانه سفر برایان هوک به هند٬ یکی از مقام‌های وزارت دارایی این کشور در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی گفت که کشورش٬ کماکان به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد.

سباش چندرا گرگ٬ معاون امور اقتصادی وزارت دارایی هند٬ گفت هنوز ساز و کار چگونگی پرداخت پول به ایران در ازای نفت٬ روشن نیست. به دلیل تحریم‌های تازه‌ای که آمریکا علیه ایران اعمال می‌کند٬ شرکت‌ها و موسسات مالی در جهان که با ایران مراودات بازرگانی داشته باشند٬ با خطر جریمه مالی از سوی دولت آمریکا روبه‌رو خواهند شد.

از سوی دیگر امروز جمعه روزنامه تایمز انگلیس گزارش داد که مریکا در خصوص تحریم های نفتی ایران برای کشورهایی همچون هند که واردات نفت از این کشور را کاهش داده اما نمی توانند آن را قطع کنند، تخفیف هایی را قائل می شود.

مقام‌های آمریکا تائید کردند برای کشورهایی مانند هند که تلاش خود را برای کاهش نفت ایران صورت داده تا بر اساس مهلت تعیین شده از سوی واشنگتن آن را متوقف کنند، اما به هر ترتیب موفق نشده و یا تمایل به چنین کاری را ندارند، معافیت‌هایی را در نظر گیرد.

این روزنامه انگلیسی افزود: دولت ترامپ ماه می گذشته پس از خروج از توافق بین‌المللی برجام، دستور داد تا تحریم‌ها علیه ایران دوباره اعمال شود. دور دوم تحریم‌ها که انتخاب میان تجارت با ایران و یا آمریکا را برابر کشورها قرار می‌دهد از ماه آینده به اجرا گذاشته خواهد شد.

تایمز عنوان کرد: هند توافق کرده است تا هزینه خرید نفت ایران را به روپیه پرداخت کند تا ممنوعیت استفاده از دلار آمریکا را دور بزند. بدین ترتیب، این کشور به‌عنوان دومین خریدار بزرگ نفت ایران، پس از آغاز دور دوم تحریم‌ها 9 میلیون بشکه نفت از ایران خریداری می‌کند.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته از احتمال اعطای معافیت به خریداران نفت ایران خبر داده بود. بااین‌حال جان بولتون مشاور امنیتی کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد که سیاست دولت برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران همچنان پابرجاست؛ هرچند وی اذعان داشت که دست‌یابی به این هدف غیرممکن است.

گزارش ها حاکی است، دولت ترامپ که پیشتر خواستار توقف صادرات نفت ایران همزمان با اجرای تحریم‌های 4 نوامبر (13 آبان‌ماه) شده بود، اکنون از این موضع فاصله گرفته و در آستانه صدور معافیت‌های تحریمی برای مشتری‌های نفتی ایران قرار دارد.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

منبع:مهر

کدخبر: 424687 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟