هیتر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، ضمن اشاره به دور دوم تحریم‌ها و انتقاد از هند برای خریداری نفت از ایران و سامانه موشکی اس-۴۰۰ از روسیه، اقدام این کشور را "غیر مفید" خواند.

نائورت این سخن را در پی خط و نشان کشیدن ترامپ Trump برای هند و خریداران نفت ایران بیان کرده است.

ترامپ چندی قبل پس از اینکه خبرنگاران درباره تصمیم برخی از کشورها همانند هند و چین برای ادامه خرید نفت از ایران سوال کردند، گفته بود: ما به حساب آن‌ها خواهیم رسید.

به گزارش ایسنا، هند دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین است و انتظار می‌رود خرید نفت ایران را کاهش دهد، اما بعید است واردات نفت ارزان ایران را که برای پالایشگاه‌های این کشور مناسب هستند، به طور کامل متوقف کند. در شرایطی که دولت هند با هزینه بالاتر واردات نفت و ضعیف شدن ارزش روپیه روبه‌رو شده و هزینه واردات انرژی این کشور را به شدت بالا برده است، نمی‌تواند تخفیف‌ها و پیشنهاداتی که ایران به خریداران هندی عرضه کرده است را نادیده بگیرد.

واردات نفت هند از ایران در دوره تحریم‌های قبلی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه در روز بود. پس از این‌که تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶ برداشته شد، پالایشگاه‌های دولتی هندی واردات نفت ایران را افزایش دادند، زیرا تهران تخفیف‌های چشمگیری برای حمل محموله‌ها عرضه کرد. بعلاوه ایران مدت اعتبار ۶۰ روزه را برای خرید نفت عرضه کرد که پیشنهاد بسیار جذابی برای پالایشگاه‌های هندی بود. خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 424664 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟