تعجب اروپا از سکوت ایران درباره بن سلمان و قتل قاشقجی

نشریه ایتالیایی 'LETTERA43' در گزارشی نوشت: محمد بن سلمان ولیعهد جوان سعودی در رابطه با جمال خاشقچی مانند سران مواد مخدر Drugs آمریکای جنوبی عمل کرده است.

این نشریه آنلاین ایتالیایی افزود: در چنین شرایطی، سقوط Fall آبرو و اعتبار ولیعهد عربستان که مسئولیت وزارتخانه های اقتصاد، کشور و دفاع آن کشور را نیز عهده دار می باشد، در ارتباط با قتل Murder روزنامه نگار سعودی در کنسولگری سعودی در استانبول به نفع تهران تمام خواهد شد.

این نشریه نوشت: با این حال مقامات ایرانی از اظهار نظر درمورد رویکرد بیرحمانه محمد بن سلمان در این رابطه خودداری کرده و حتی رسانه های گروهی ایران در انعکاس اخبار مربوطه، بیش از آنکه به رسانه های بزرگ مانند نیویورک تایمز توجه داشته باشند، مسیر ترکیه و قطر را دنبال کرده اند. به عبارت دیگر، در ایران به تکرار آنچه در کشورهای همسایه در این مورد گفته می شود، اکتفا می کنند.

LETTERA43 ادامه داد: در گذشته رسانه های گروهی ایرانی و وابسته به ایران درخاورمیانه از پرداختن به نقش محمد بن سلمان در حذف مخالفان داخلی خود یا نقش وی در بمباران یمن و دیگر تحولات خاورمیانه و همچنین انتقاد از برنامه اصلاحات وی خودداری نکرده بودند. اما این بار تهران با وجود اینکه اردوغان شخصأ ماجرای قاشقچی را دنبال می کند و دستگاه های امنیتی ترکیه جزئیات مختلفی را در این ارتباط افشا کرده اند، از بروز واکنش در این رابطه خودداری کرده است.

محمد بن سلمان، ولیعهد جوان عربستان، شاید به زنان سعودی اجازه رانندگی داده باشد اما از سوی دیگر برای جلوگیری از گسترش حوزه نفوذ ایران در منطقه، با بمباران های بی امان خود در یمن یک فاجعه وخیم بشردوستانه به بار آورده است. محمد بن سلمان شاید به سینماها اجازه فعالیت در عربستان را داده باشد اما در عین حال نزدیکترین متحد دونالد ترامپ Trump علیه ایران است. همان رئیس جمهور امریکا که در اقدامی نادرست از توافق هسته ای با جمهوری اسلامی خارج شد و قصد دارد ایران را تحت تحریم هایی حتی شدیدتر از دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد قرار دهد.

به نوشته این نشریه ایتالیایی در حالی که عربستان سعودی به عنوان کشور رهبر میلیون ها سنی در جهان نمی تواند به نزدیکی با اسرائیل اقرار کند، اما محمد بن سلمان عملأ به عنوان ابزاری برای اهدای بیت المقدس به اسرائیل و حذف فلسطین بر اساس طرح جدید امریکا و اسرائیل و برای وارد آوردن فشار بر حزب اله لبنان عمل می کند.

این نشریه افزود: شایعات مربوط به تماس های موجود بین محمد بن سلمان و داماد ترامپ که از دوستان نتانیاهو به شمار می رود، همچنان ادامه دارند و اسرائیل حتی خبر دیدارهای مخفیانه محمد بن سلمان از تل آویو را تکذیب نکرده است.

تردیدی نیست که جمال قاشقجی به دلیل نزدیکی اش در گذشته به اسامه بن لادن و به دلیل مواضع ضدایرانی اش در ارتباط با یمن، محبوب تهران نبود. اما به نظر می رسد که دشمن دشمن حکومت ایران، دوست آنها به شمار نمی آید.

گفتنی است LETTERA43 نوشت ایران در حالی در قبال ماجرای جمال قاشقچی سکوت اختیار کرده است که می تواند از سقوط پر سروصدای ولیعهد سعودی بهترین بهره برداری را بکند.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 429006 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟