به گزارش رکنا، داریوش قنبری، مشاور پارلمانی شهرداری تهران درباره مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره منع به‌کارگیری بازنشستگان و مشمولیت شهرداران در این مصوبه، گفت: درباره این مصوبه چند بحث حقوقی وجود دارد که اولین آن به موضوع استقلال Esteghlal شوراهای اسلامی منحصر می‌شود. قانون‌گذار انتخاب یا عزل و نصب شهرداران را به شوراهای اسلامی واگذار کرده و در این خصوص هیچ محدودیتی برای آنان در نظر نگرفته است و متذکر نشده است که شهرداران باید دولتی باشند یا نباید بازنشسته باشند. در واقع قانون‌گذار تلاش کرده است تا از این طریق جایگاه و شأن مشخصی را برای شوراهای اسلامی قائل شود.

مشاور پارلمانی شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری آمادگی پاسخگویی درباره روند و نحوه انتخاب شهردار را دارد، گفت: ما پیشتر و در کمیسیون اجتماعی به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اعلام کردیم که درباره انتخاب شهردار تهران و ادامه فعالیت ایشان استفساریه‌ای موجود است که می‌توانیم آن را به مجلس ارایه کنیم ولی در همان نوبت نمایندگان مجلس اعلام کردند که این مصوبه شهرداران را شامل نمی‌شود و ما تصمیم گرفتیم که تا مشخص شدن ماجرا دست نگه داریم.

وی با اشاره به سخنان رییس مجلس شورای اسلامی و تاکید بر این موضوع که شهرداران شامل مصوبه منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شوند، تصریح کرد: برخی مانند آقای لاریجانی چنین نظری را مطرح کرده‌اند ولی من در واکنش به این مسئله اعتقاد دارم که باید به بحث استقلال شوراهای اسلامی توجه داشت و شاید آقای لاریجانی بدون توجه به این مهم چنین نظری را مطرح کرده باشند و این عین بی توجهی به اختیار شوراهای اسلامی شهرها و شهرستان‌هاست.

قنبری همچنین درباره این موضوع که گفته می‌شود افشانی قریب به مدت سه سال سوابق خودش را بازخرید کرده است، گفت: این موضوع دیگر بحث حقوقی ماجراست و این نظریه را با خود به همراه دارد کسانی که خودشان را بازخرید کرده باشند، شامل بازنشستگان نمی‌شوند و افزون بر این نیز عضویت آقای افشانی در کابینه دولت باعث شده است که برخی به این نکته اشاره کنند که مسئولان دولتی و اعضای کابینه مشمول این مصوبه نشوند.

مشاور پارلمانی شهرداری تهران همچنین به مواضع شورای شهر تهران درباره ادامه فعالیت شهردار تهران و مشمولیت او در مصوبه منع به‌کارگیری بازنشستگان اشاره کرد و گفت: طی صحبت‌هایی که با اعضای شورای شهر داشتیم، آن‌ها نیز اعتقاد داشتند که باید استقلال شوراها حفظ شود و آنان نیز معتقد هستند که آقای افشانی مشمول این مصوبه نمی‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه ایجاد اختلاف بین نهادها هیچگاه نتیجه بخش نخواهد بود، تاکید کرد: خوب است که سطح تعاملات بین شوراها و مجلس شورای اسلامی تقویت شود و این تعامل می‌تواند از بروز هرگونه اختلاف نظر احتمالی جلوگیری کند.

کدخبر: 411870 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟