دادستان تهران: خلخالی هم زنده بود،امروز نمی توانست یک روزه کسی را اعدام کند

دادستان تهران به شبهه افکنی ها در پرونده محمد ثلاث پاسخ داد. به گزارش میزان، دادستان عمومی و انقلاب تهران در چهارمین نشست دادستانی تهران با مسؤولان رسانه‌ها به اقدامات دادسرای تهران با اشاره به فضاسازی‌های صورت گرفته در رابطه با اجرای حکم محمد ثلاث عامل شهادت سه مامور نیروی انتظامی گفت: خیلی‌ها انتظار داشتند که این حکم خیلی زودتر اجرا شود و عنوان می‌داشتند یاد خلخالی به‌خیر که صبح متهم را می‌گرفت و تا عصر اعدام execution می‌کرد در حالی که باید به آن‌ها گفت قوانین کشور تغییر کرده است در شرایط فعلی در همان روز اول که متهم بازداشت می‌شود باید وکیل او حضور داشته باشد و به حقوق او بیش از گذشته توجه می‌شود حتی اگر آقای خلخالی امروز حضور می‌داشت با وجود این قوانین نمی‌توانست یک روزه مجرمی را اعدام کند؛ چرا که به متهم چند نوبت حق اعتراض داده شده و وکیل باید در تحقیقات مقدماتی حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: آقایی توئیت می‌زند که این پرونده شبهه شرعی دارد در صورتی که باید گفت کسانی که اطلاعات فقهی ندارند، نباید در این زمینه اظهار نظر کنند به علاوه دیوان عالی کشور پرونده را تایید و اعاده دادرسی را رد کرده است.

جعفری دولت آبادی با انتقاد از اقدامات وکیل این پرونده (زینب طاهری) در مرحله اعاده دادرسی افزود: این وکیل پس از آن همه فضاسازی‌های قبل از اجرای حکم، روز دوشنبه (۲۸/۳/۹۷) که حکم اجرا شد توئیتی مبنی بر این که دیگر همه چیز خاتمه یافته است منتشر کرد و اذهان عموم را تحریک کرده و ضد انقلاب را علیه دستگاه قضایی بسیج کرده است.

تایید بازداشت وکیل ثلاث

وی از تعقیب قضایی وکیل محمد ثلاث خبر داد و گفت: با کسانی که امنیت فکری مردم را بر هم می‌زنند برخورد می‌کنیم و سایت‌های معاند از روی گزارش این خانم گزارشی‌هایی علیه دستگاه قضایی منتشر کردند. این خانم از ابتدا وکیل پرونده نبوده و فقط وکیل در مرحله اعاده دادرسی بوده است و به پرونده اشراف کافی نداشته است.

دادستان تهران با بیان این که با قاطعیت وظایف خود را انجام می‌دهیم و چندین دستگاه نظارتی بر کار اقدامات قضات نظارت دارند گفت: این که عده‌ای به خودشان حق بدهند هر امر کوچکی را بزرگ کرده و به وسیله آن به قوه قضاییه هجمه وارد کنند پذیرفتنی نیست. به عنوان مثال در مورد پرونده ناظم مدرسه چه جنجال آفرینی‌هایی که انجام ندادند، ولی پس از این که دادستانی با قاطعیت کیفرخواست را صادر کرد، دیگر به این موضوع پرداخته نشد.

دادستان تهران همچنین به موضوع گرانی سکه در ماه‌های اخیر اشاره کرد و بیان داشت: دولت سکه فروخته است و خریدار اول ۳۸ هزار عدد سکه، نفر دوم ۲۳ هزار عدد و نفر سوم نیز ۴ هزار و اندی سکه خریداری کرده است. دولت عنوان می‌کند که ما در حال جمع کردن نقدینگی هستیم که یک منطق اقتصادی است و استدلال دولت این است که اگر آن‌ها این کار را انجام نمی‌داد و سکه نمی‌فروخت پول‌های مردم جمع نمی‌شد ولی این که یک نفر ۳۸ هزار عدد سکه بخرد اگرچه با منطق اقتصادی همراه هست، ولی ممکن است با منطق عدالت همراه نباشد.

شرایط کشور پس از اعلام تحریم‌ها نکته دیگری بود که دادستان تهران به آن اشاره کرد و گفت: این تجربه دومی است که در بحث تحریم‌ها با آن مواجه هستیم. پیش از این نیز دولت سابق تدابیری را پیش‌بینی کرد و آسیب‌هایی در بحث تحریم‌ها رخ داد و شرکت‌هایی تاسیس شد که در نتیجه پرونده‌های بزرگ فساد شکل گرفت.

مطبوعات مردم را ناامید نکنند

دادستان تهران به بیان چند نکته در مورد شرایط رسانه‌ای کشور پرداخت و افزود: ما از مطبوعات انتظار داریم که مردم را ناامید نکنند به خصوص الان که کشور به سوی مشکلات بیشتری می‌رود ناامید کردن مردم به هر بهانه‌ای سم مهلکی خواهد بود.

جعفری دولت آبادی تأکید کرد: مطبوعات نباید مردم را با انتشار اخبار خلاف واقع و دروغ ناامید کنند به عنوان مثال در بحث ایرانشهر از تریبون عمومی مسئله‌ای مطرح شد که باعث دلهره زنان زیادی گردید و پس از این که تحقیق در این باره صورت گرفت مشخص شد یک نفر نزد امام جمعه حرفی زده و سر و صدایی ایجاد شد، اما بعد که قوه قضاییه به موضوع ورود کرد مشخص شد که صرفاً ۳ نفر شاکی وجود دارد.

 

آخرین وضعیت پرونده های مهم

وی با اشاره به پرونده شرکت تاسیسات دریایی ایران (دکل‌های نفتی) افزود: یکی از پرونده‌ها و فساد‌های بزرگ کشور بود که پس از تحریم شکل گرفت و دادستانی با قاطعیت ورود کرد و محاکمات آن رو به پایان است.

وی بیان داشت: حکم پرونده گروه ریخته‌گران به زودی صادر می‌شود و در پرونده گروه امیرمنصور آریا ٦٥٠ میلیارد تومان جزای نقدی وصول شده و ۲ هزار و سیصد میلیارد تومان به بانک‌ها رد مال شده و بخش کوچکی از پرونده باقی مانده است که در حال رسیدگی است.دادستان تهران در رابطه با پرونده بابک زنجانی اعلام کرد: ۲ هزار و سیصد میلیارد تومان اموال بابک زنجانی به وزارت نفت واگذار شده است.

وی گفت: در پرونده موسسه‌های مالی ٩ متهم در بازداشت می‌باشند و پرونده در مرحله تحقیقات است.جعفری دولت آبادی در بیان آخرین وضعیت پرونده مدیریت اکتشافات شرکت ملی نفت خاطرنشان کرد: در این پرونده سی نفر متهم تحت تعقیب قرار گرفته و ۷۰ میلیارد تومان از اموال متهمان توقیف شده است.

وی گفت: پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان هفتاد جلد است و هر جلد مشتمل بر ١٥٠ تا ٢٠٠ صفحه است که در این زمینه ٦٠ نفر متهم تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند، ۵ نفر بازداشت شده‌اند، ۱۶۵ میلیاد تومان توسط ۲ متهم رد مال شده و برای یکی از متهمان به مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان کیفرخواست صادر گردیده و ۷۰۰ میلیارد تومان از اموال متهمان شناسایی و توقیف شده است.

وضعیت نگران کننده بهداشت رستوران و قنادی ها

وی همچنین در رابطه با احیای حقوق عامه اشاره کرد و گفت: این که رستورانی گوشت تاریخ منقضی و رب تاریخ مصرف گذشته و مرغ یخ زده استفاده کند، پذیرفتنی نیست؛ لذا معاونین خود را بسیج کردیم تا از تعداد زیادی رستوران بازدید کنند و به جز چند مورد که وضعیت مطلوبی داشت، اوضاع اکثر قریب به اتفاق آن‌ها از نظر رعایت بهداشت، استفاده از مواد غذایی نامناسب، رنگ‌ها و اسانس‌ها وضع نامطلوب بود؛ این در حالی است که برخی دستگاه‌های ذی‌ربط پیش از این عنوان می‌کردند که رستوران وضع مطلوبی دارند.

دادستان تهران با اشاره به بازدید صورت گرفته از تعدادی قنادی در سطح شهر تهران، خاطر نشان کرد: پیش از ماه مبارک رمضان از ۶۸ قنادی بازدید شد و به جز ۳ تا ۴ قنادی، اکثر آن‌ها وضعیت نامطلوبی داشتند که این گزارش نیز به وزیر بهداشت انعکاس یافته و تاکید کرده‌ایم که این وضعیت نمی‌تواند دوام داشته باشد.

دادستان تهران با بیان این که متاسفانه حتی برخی از گران‌ترین رستوران‌های تهران نیز بهداشت را رعایت نمی‌کنند گفت: جای تاسف دارد که رستورانی برای یک پرس غذا ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان از مردم می‌گیرد، ولی رعایت بهداشت نامناسب است.

کدخبر: 390968 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟