نقش مسئولان و مردم در حمایت از کالای ایرانی

بر همین اساس هم آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه در اولین نشست مسئولان عالی قضایی در سال 97 با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، رفع مشکلات اقتصادی، با وجود امکانات فراوان طبیعی، استعدادهای عظیم انسانی، جوان‌های خوش فکر و استادان اهل فکر و عمل، امری شدنی است و اگر مدیریت صحیح و اعتماد به توان داخلی وجود داشته باشد، می توانیم از بسیاری از مشکلات با سربلندی عبور کنیم.

این نکته را یاداورشویم ، برای حمایت از کالای ایرانی اصلاحات ساختاری و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تولید با کیفیت است. بدون ایجاد زیر ساخت‌های لازم و بدون ساختار مناسب نمی توان توقع تولید باکیفیت و انبوه را داشت. باید به حقایق توجه کنیم ،برای حمایت واقعی از کالای ایرانی باید اصلاح ساختارها و چارچوب های مخرب و مانع تولید را در اولویت قرار داد.

اصلاح قوانین دست و پاگیر برای تولید کننده از جمله اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی، بهبود فضای کسب و کار، شناسایی و برطرف کردن کانون‌های فساد، اصلاح قوانین به‌ ویژه قانون Law کار و بازنسشتگی، کاهش نقش دولت و نهادهای عمومی غیردولتی در اقتصاد و ... از جمله اصلاحاتی هستند که برای بهبود وضعیت تولید در کشور بسیار موثر است و هرچه باسرعت تر و دقیق تر انجام شوند، حمایت عملی از کالای ایرانی را میسرتر خواهد کرد.

البته صادراتمان را عمدتا محصولات خام یا بسیار نزدیک به خام تشکیل می دهد و در مقابل، وارد کننده محصولاتی هستیم که با همان مواد ساخته می شوند. کار به جایی رسیده است که اقتصاد ایران با پدیده ای تقریبا منحصر به فرد در مقیاس جهانی، به نام "قاچاق کالا" مواجه است. در حالیکه واژه «قاچاق » در کشورهای دیگر، محدود به اسلحه، انسان و مواد مخدر Drugs است، در کشور ما این واژه عمدتا برای واردات غیر رسمی اقلامی از قبیل وسائل خانگی، پارچه، لباس و اقلام مشابه بکار برده می شود.

یکی از مهمترین اقدامات در زمینه حمایت از تولید داخلی را مبارزه با قاچاق Contraband است ،البته هرازگاهی می شنویم تا 20 میلیارد دلار قاچاق کالا داریم به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. باید با قاچاق مقابله کنیم، البته این مقابله نباید محدود به برخوردهای قوه قضاییه، نیروی انتظامی و گمرک باشد، بلکه دستگاه های مسئول نیز باید برنامه های کارشناسی شده و نسخه های تجربه شده در زمینه توازن قیمت ارز و عدم استفاده از رانتهای دولتی را در دستور کار قرار دهند.

دو نرخی بودن ارز همیشه به ضرر تولید داخلی است ، چون در جایی تبدیل به رانت می شود. بر همین اساس، دولت محترم، گمرک جمهور اسلامی، نیروی انتظامی و قوه قضاییه باید دست به دست هم دهند تا با یک مقابله معقول، واردات کالای قاچاق به حداقل برسد و این بیماری که به صورت یک اپیدمی در کشور درآمده، ریشه کن شود.

در کلام آخر ، ما با خرید هر کالای ایرانی، به تولیدکنندگان و اقتصاد کشورمان کمک می کنیم. اکنون تولیدکنندگان ایرانی نیازمند کمک و حمایت از سوی مسئولین و مردم هستند، «ما می توانیم » ، مردم این کشور- ایران عزیز - با خرید کالای ایرانی از تولیدکنندگان داخلی حمایت وکمک کنند.

کدخبر: 378444 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟