بغداد برای بازگشت پیشمرگ‌ها به استان کرکوک شرط گذاشت

به گزارش روزنامه عربستانی عکاظ، به گفته منابع عراقی قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق اخیرا با نمایندگان استان کرکوک در حزب اتحاد میهنی کردستان دیدار و درباره موضوع بازگشت پیشمرگ‌ها به این استان گفت‌وگو کرد.
در این دیدار نمایندگان این حزب ضمانت‌هایی را درباره کنترل فعالیت پیشمرگ‌ها در صورت بازگشت به کرکوک ارائه کرده و متعهد شدند که این نیروها در کنار سایر نیروهای عراق برای مقابله با تروریست‌ها در طوزخرماتو و داقوق تلاش کنند.
آن‌ها همچنین پیشنهاد دادند که اتاق عملیات مشترکی برای دور کردن تروریست‌ها از جنوب کرکوک تحت نظارت مستقیم وزارت دفاع تشکیل شود.
در مقابل دولت عراق اعلام کرده که تنها در صورتی اجازه استقرار پیشمرگ‌ها در کرکوک را می‌دهد که این نیروها تحت نظارت و مسئولیت مستقیم دولت فدرال باشند.
از سوی دیگر جمال امینکی، رئیس ستاد پیشمرگ‌های کرد اعلام کرد که اقلیم کردستان پیشنهادی را درباره استقرار مجدد این نیروها در مناطق مورد مناقشه با بغداد به آمریکا و ائتلاف بین المللی داده است.
وی گفت: ما پیشنهاد داده‌ایم که وضعیت استقرار مشترک نیروها در مناطق مورد مناقشه به وضعیت قبل از سال ۲۰۱۴ بازگردد. تأسیس نیروهای مشترک در این مناطق لازم است چراکه داعش ISIS ممکن است مجددا کنترل مناطقی در موصل و جنوب کرکوک و دیالی را در دست بگیرد. داعش اخیرا عملیاتی را در این مناطق انجام داده است.
مناطق مورد مناقشه یکی از محورهای اصلی اختلافات میان بغداد و اربیل از ۱۴ سال پیش محسوب می‌شود. مساحت این مناطق به ۳۷ هزار کیلومتر مربع می‌رسد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 369669 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟