لغو روادید ازبکستان و برقراری پرواز مستقیم با افزایش گردشگران ایرانی

به گزارش گروه سیاسی رکنا، بهادر عبدالله‌یف، ظهر امروز در دیدار با استاندار قزوین با اشاره به اینکه این استان ظرفیت بالایی در بخش صنعت و معدن دارد، اظهار داشت: ازبکستان این آمادگی را دارد تا در تمامی حوزه‌ها به‌ویژه در بخش صنعت و معدن روابط خود را با استان قزوین توسعه بخشد.

سفیر کشور ازبکستان افزود: باید ارتباط استان‌های ازبکستان و ایران تقویت‌شده تا زمینه ارتباطی مردم دو کشور افزایش یابد.

عبدالله‌یف با بیان اینکه ازبکستان با 32 میلیون جمعیت ظرفیت زیادی را دارا است، عنوان کرد: افراد زیادی از روسیه، چین و سایر کشورها برای سرمایه‌گذاری در ازبکستان حضور یافته‌اند.

وی با اعلام اینکه ازبکستان سالانه 4 میلیون تن پنبه تولید کرده و امروزه نیز در نساجی خود از تولیدات داخلی استفاده می‌کند، خاطرنشان کرد: همچنین این کشور با داشتن منابع انرژی همچون نفت، گاز و معدن می‌تواند فعالیت‌های خوبی را با ایران به‌ثمر برساند.

عبدالله‌یف با بیان اینکه میزان تبادل کالا با ایران که بیشتر آن پنبه بود 420میلیون دلار تخمین زده شده اما این در حالی است که سال 2017 این تبادلات به 320 میلیون دلار رسیده است، افزود: این میزان از کاهش تبادلات اصلاً مناسب نیست هرچند که این رقم میان کشورهای آسیای میانه بیشترین میزان است.

سفیر کشور ازبکستان با ابراز اینکه "صنعت توریست در ازبکستان اهمیت زیادی دارد و ما آماده توسعه این صنعت هستیم چراکه شهرهای تاریخی ما جذابیت‌های بالایی دارد"، گفت: ازبکستان دنبال توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با ایران و استان قزوین است.

سفیر ازبکستان در ایران همچنین با یادآوری اینکه "پروازهای مستقیم به ازبکستان قطع شده که برای توسعه روابط باید آن را برقرار کنیم"، گفت: در صورت افزایش گردشگران ایرانی و دایر شدن پرواز مستقیم می‌توان نسبت به لغو روادید اقدام کرد.

وی اظهار کرد: وزیر خارجه ازبکستان دو بار به ایران آمده و وزیر خارجه ایران نیز یک‌بار به ازبکستان سفرکرده این در حالی است که در سال آینده سفرهای زیادی خواهیم داشت تا بتواند به توسعه مناسبات اقتصادی و فرهنگی منجر شود.

عبدالله‌یف ادامه داد: این کشور آماده راه‌اندازی تورهای گردشگری برای توسعه مناسبات فرهنگی است و در گام اول تصمیم دارد تا روابط استان قشقه‌دریا در ازبکستان را با استان قزوین برقرار کند.

گفتنی است؛ سفیر ازبکستان ضمن دعوت از استاندار و هیئت تجاری استان قزوین برای سفر به ازبکستان برای خواهرخواندگی بین قزوین و قشقه‌دریا اعلام آمادگی کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 361500 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟