به گزارش گروه سیاسی رکنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی جمعه شب در تماس تلفنی "امانوئل مکرون" با وی، به اعلام رییس جمهور فرانسه برای دیدار رسمی از تهران در سال آینده میلادی اشاره کرد و اظهارداشت: ایران و فرانسه می‌توانند گام بلندتری برای استحکام روابط در عرصه‌های مورد علاقه بردارند.

رییس جمهور همچنین با اشاره به تصمیمات احتمالی واشنگتن و تاکید رییس جمهور فرانسه بر حمایت قاطع اتحادیه اروپا و پاریس از برجام و ضرورت اجرای مفاد آن از سوی همه طرف‌ها، گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها مرجع اعلام پایبندی ایران بر تعهداتش در برجام است و مخلوط کردن تعهدات چندجانبه و بین المللی با اختلافات داخلی آمریکا می‌تواند برای اعتماد جهان بسیار خطرناک باشد.

روحانی با بیان اینکه هر اقدام رییس جمهور آمریکا علیه برجام ضربه به قراردادی چند جانبه است، تاکید کرد: برجام به هیچ وجه قابل مذاکره نیست و همه طرف‌ها باید به تعهداتشان در قبال آن پایبند باشند و نباید اجازه داد رییس جمهور آمریکا و یا کنگره این کشور دست به اقدامات نادرستی علیه برجام بزنند.

رییس جمهور اظهارداشت: متاسفانه دولتی در آمریکا حاکم است که نمی‌خواهد نه تنها نسبت به برجام بلکه در قبال برخی دیگر از تعهدات و مقررات بین المللی پایبند باشد و این شیوه لطمه جدی به اصل میز مذاکره در عرصه جهانی وارد می‌کند.

روحانی با بیان اینکه ایران به تعهدات خود نسبت به برجام پایبند است و به همکاری خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهد، گفت: برجام پایه و اساس اعتماد میان ایران و کشور‌های ۱+۵ است و استحکام این توافق، پایه اصلی برای گفت: وگو و مذاکره راجع به مسایل دیگر با اتحادیه اروپا است.

رییس جمهور تاکید کرد: اتحادیه اروپا و ایران باید با همکاری یکدیگر در برابر اقدامات مخرب و نادرست نسبت به برجام ایستادگی کنند.

رییس جمهور فرانسه نیز در این گفت: وگوی تلفنی تاکید کرد که پاریس مصمم است روابط خود را با تهران در همه عرصه‌ها گسترش دهد.

امانوئل مکرون به تلاش‌های آمریکا علیه برجام اشاره کرد و گفت: اتحادیه اروپا و فرانسه قاطعانه از برجام دفاع می‌کنند و به اجرای کامل آن متعهد هستند و از ایران نیز می‌خواهیم به رغم تلاش‌های واشنگتن، به همکاری خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داده و به تعهداتش در برجام پایبند بماند.

وی با بیان اینکه در سال آینده میلادی از جمهوری اسلامی ایران در قالب هیاتی عالیرتبه دیداری رسمی خواهد داشت، گفت: دامنه‌ای گسترده‌ای از موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی وجود دارد که مایلم در آن سفر با مقام‌های ایرانی راجع به آن‌ها گفت و گو و تبادل نظر کنم.

رییس جمهور فرانسه سیاست‌های کاخ سفید در قبال برجام را ناشی از اختلافات داخلی واشنگتن برشمرد و بار دیگر از واشنگتن خواست به تعهداتش پایبند بماند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

کدخبر: 316034 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟