ضرورت های حضور دوباره زنگنه در وزارت نفت

رکنا سیاسی: «اسداله قره خانی» روز سه شنبه در این باره بیان کرد: وزارت نفت به عنوان پیشران اقتصاد کشور است و موتور محرکه جذب سرمایه گذاری خارجی به شمار می رود، بنابراین سکاندار این وزاتخانه باید توانمندیهای ویژه ای داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: وزیری که در راس وزارت نفت قرار می گیرد باید تجربه و تخصص کافی برای مدیریت این مجموعه داشته باشد که زنگنه از این امتیاز برخوردار است.

قره خانی اضافه کرد: زنگنه علاوه بر تجربه مدیریت این وزارتخانه در دوران تحریم، سابقه وزارت در دوران ماقبل تحریم و پساتحریم را نیز در کارنامه خود دارد.

وی ادامه داد: فردی که به عنوان وزیر نفت معرفی می شود باید سلامت مالی و پاکدستی داشته باشد که زنگنه نیز از ویژگی برخوردار است، با وجود دوران طولانی وزارت، هیچ مشکلی از این نظر نداشته است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه وزیر نفت باید دارای مقبولیت در داخل صنعت نفت باشد، گفت: فردی که در راس وزارت نفت قرار می گیرد باید قدرت دیپلماسی در عرصه بین المللی را دارا باشد.

قره خانی تصریح کرد: در صورتی که وزیر نفت توانمندی نداشته باشیم، شرکت های بین المللی برای حضور در ایران تمایل نخواهند داشت.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: زنگنه ثابت کرده است که در دفاع از منافع ملی و حقوق ملت، ایستادگی دارد، همان طور که در ماجرای فریز نفتی نشان داد و توانست سهم ایران را از بازار Store بازپس بگیرد.

قره خانی افزود: زنگنه توانست تولید نفت ایران را در پساتحریم روزانه یک میلیون بشکه افزایش دهد و همچنین شرکت های بین المللی را برای حضور در ایران ترغیب کند.

نماینده مردم علی آباد کتول با بیان این که حضور زنگنه در وزارت نفت، یک ضروت است، اضافه کرد: اکنون با مسایلی مانند افزایش ضریب بازیافت مخازن نفتی، توسعه میدان های مشترک، جلوگیری از خام فروشی، لزوم انتقال فناوری های نوین و توسعه گازرسانی مواجه هستیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: در شرایط فعلی شتاب دادن به توسعه میادین مشترک و سرعت بخشیدن به جذب سرمایه گذاری های جدید با حضور زنگنه در وزارت نفت امکان پذیر است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در 17 مردادماه بیژن زنگنه را به عنوان وزیر نفت پیشنهادی دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

زنگنه که از سال 1364 تا 1396 در دولت‌های مختلف به عنوان وزیر حضور داشته لقب 'شیخ الوزرا' را نیز دارد.

زنگنه با 65 سال سن سابقه یک دوره تصدی وزارت جهاد سازندگی، 2 دوره وزارت نیرو و سه دوره وزارت نفت را در کارنامه کاری خود دارد.

زنگنه، وزیر جهاد سازندگی (1364 - 1368) در دولت چهارم (آیت الله سید علی خامنه‌ای)، وزیر نیرو (1368 - 1376) /دولت پنجم و ششم (آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی)، وزیر نفت (1376 - 1384)/ دولت هفتم و هشتم (حجت الاسلام سید محمد خاتمی) و وزیر نفت (392 - 1396)/ دولت یازدهم (حجت الاسلام حسن روحانی) بوده است.

همچنین زنگنه به مدت 15 سال عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام (90-1375) بوده است و در حال حاضرعضو هیات علمی انستیتومهندسی نفت پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران است.

وی 6 دوره عضو شورای عالی کانون مهندسین فارغ التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران و عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران از 1391 تا 1393 و عضو شورایعالی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور (1394- 1392) بوده است.

تغییر رویکرد از صادرات نفت خام به صادرات فرآورده های با ارزش افزوده بالا، افزایش ظرفیت پالایشی کشور، ادامه توسعه جدی میدان های مشترک گازی و نفتی، عقد قراردادهای جدید نفتی با هدف توسعه میدان های مشترک و نیز افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفت کشور با بکارگیری فناوری های نوین و جذب سرمایه گذاری خارجی و ایجاد اشتغال، تکمیل شبکه سراسری (خطوط اصلی) گازرسانی کل کشور و اتمام طرح های گازرسانی به شهرهای کوچک و روستاهای باقیمانده از جمله برنامه های زنگنه برای دوره جدید وزات نفت، اعلام شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 294971 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟