اول رییس جمهور مشخص می شود بعد شوراها

عباسعلی کدخدایی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: انصراف نامزدها در این زمان اثر چندانی ندارد و فقط موجب سرگردانی مردم می شود. 
وی گفت: البته هر نامزدی می تواند هر زمانی اعلام انصراف کند اما زمان از جهت اوضاع و احوال انتخابات برای انصراف گذشته و بی اثر است. 
کدخدایی با بیان اینکه مردم حضور در پای صندوق ها را به تاخیر نیندازند، افزود: مردم اگر در پای صندوق ها با تخلفی روبرو شدند به ناظران شورای نگهبان مراجعه و یا آن تخلف را با شماره تلفن های اعلام شده مطرح کنند. 
وی گفت: از نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خواسته ایم در شورای نگهبان حاضر باشند و مسائل را مطرح و رسیدگی آن را در شورای نگهبان پیگیری کنند. 
کدخدایی افزود: از ناظران شورای نگهبان می خواهیم به دقت بر انتخابات نظارت و از آرای مردم پاسداری کنند. 
سخنگوی شورای نگهبان گفت: همان مکانیزم گذشته از طرف شورای نگهبان در انتخابات این دوره نیز وجود دارد البته روش ها شفاف تر است. 
وی افزود: نظارت بر اقدامات هیئت های اجرایی به صورت مستمر در همه مراحل از جمله چاپ و توزیع تعرفه وجود داشته است.
کدخدایی گفت: از مهم ترین فعالیت های شورای نگهبان آموزش ناظران این شورا برای این انتخابات است. 
وی با اشاره به روند چاپ و توزیع تعرفه های انتخابات افزود: برای چاپ تعرفه ها از رنگ ها و کاغذی استفاده شده است که امکان جعل آن امکان پذیر نباشد. 
کدخدایی گفت: امنیت تعرفه ها در مقایسه با دوره های گذشته انتخابات بسیار بیشتر شده است. 
وی درباره الکترونیکی شدن انتخابات نیز افزود: در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی فقط در احراز هویت از روش الکترونیکی استفاده می شود. 
کدخدایی گفت: البته از سال 1380 تجمیع آرا مکانیزه شد و این کار تاکنون ادامه دارد. 
وی با بیان اینکه بر اساس قانون Law اعلام نتیجه آرا بر عهده وزارت کشور است، درباره تدریجی اعلام شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری افزود: شورای نگهبان به وزارت کشور پیشنهاد داد به دلیل افزایش شایعات و حساسیت ها در صورت اعلام نهایی‏، نتایج شمارش آرا به مرور اعلام شود. 
کدخدایی گفت: به وزارت کشور پیشنهاد کردیم رویه اعلام نتایج مانند گذشته باشد و مردم در انتظار نمانند و به شور و احساسات آنها پاسخ دهیم. 
وی افزود: بر اساس قانون از اواخر دهه 70 تاکنون نامزدها می توانند نمایندگانی را در محل اخذ رای داشته باشند البته این به تمایل نامزدها بستگی دارد. 
کدخدایی گفت: شورای نگهبان بر اساس جمعیت حاضر در پای صندوق ها و اهمیت شعبه برای هر شعبه سه تا پنج ناظر را در نظر گرفته است. 
وی افزود: بازرسان سیاری نیز برای نظارت بر انتخابات پیش بینی شده اند که می توانند به صندوق های مختلف سرکشی کنند. 
کدخدایی گفت: نمایندگان نامزدها در پای صندوق ها فقط باید موارد خاص را به ناظران شورای نگهبان گزارش دهند. 
وی افزود: ناظران شورای نگهبان در یک سال گذشته به خوبی آموزش دیده اند و برخی از آنها امسال برای نخستین بار پای صندوق های رای حاضر می شوند. 
کدخدایی گفت: ترکیب ناظران شورای نگهبان افراد پیر و جوان هستند. 
وی اضافه کرد: تبلیغات کنش اجتماعی پرشور و احساس مردم است که امکان بروز تخلف در آن وجود دارد. 
کدخدایی گفت: هم قوه قضائیه به خوبی در رسیدگی به تخلفات انتخاباتی اقدام می کند و هم وزیر کشور دستوراتی را برای جلوگیری از تخلف داده است. 
وی افزود: با نیروی انتظامی نیز هماهنگی کامل وجود دارد و این نیرو در برخورد با تخلفات انتخاباتی به خوبی عمل کرده است. 
کدخدایی با بیان اینکه تخلفات تبلیغات انتخابات زیاد است، گفت: اما این تخلفات جزئی بوده و بر سرنوشت انتخابات بی تاثیر است و آنقدر نیست که بر سرنوشت انتخابات تاثیر بگذارد. 
وی افزود: تخلفات انتخابات بیشتر استفاده از اموال عمومی‏، نگاه جانبدارانه مسئولان دخیل در انتخابات و توهین و افترا به افراد است. 
کدخدایی گفت: این تخلفات به مراجع ذیربط گزارش شده است. 
وی با بیان اینکه شناسایی عاملان تخلف در فضای مجازی سخت است، افزود: اگر لازم باشد قوه قضائیه و شورای نگهبان به تخلفات فضای مجازی وارد می شوند. 
کدخدایی با بیان اینکه پس از پایان شمارش آرا صورت جلسه ای به وسیله هیئت های نظارت و اجرا تنظیم و به شورای نگهبان و وزارت کشور ارسال می شود، گفت: پیش از تنظیم این صورت جلسه نتیجه آرای الکترونیکی به شورای نگهبان و وزارت کشور ارسال می شود. 
وی افزود: اگر تناقضی در نتیجه ای که الکترونیکی ارسال شده وجود داشته باشد به صورت جلسه ها رجوع خواهد شد. 
کدخدایی با اشاره به اینکه شمارش آرا پس از پایان ساعت رای گیری آغاز می شود، گفت: معاون وزیر کشور از نامزدها و ستادهای آنها خواسته است از اعلام زودهنگام نتایج برای جلوگیری از بروز شایعات خودداری کنند. 
وی درباره احتمال دو مرحله ای شدن انتخابات ریاست جمهوری نیز افزود: این موضوع بستگی به مشارکت مردم دارد. 
کدخدایی گفت: در 103 کشور انتخابات برگزار و ناظران شورای نگهبان نیز بر این صندوق ها نظارت دارند. 
وی افزود: در برخی از کشورها اجازه رای گیری داده نشده و ایرانیان مقیم آن کشورها از رای دادن محروم شده اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 265542 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟