بلایی که هدفون ها سر گوش و شنوایی می آورند

به گزارش رکنا، امروزه استفاده از هدفون برای گوش دادن به موسیقی و یا انجام مکالمات تلفنی بسیار رایج شده است. در طول روز با چندین نفر مواجه می شوید که هنگام انجام فعالیت هایی مثل پیاده روی، سوار شدن به مترو، مسافرت با اتوبوس و نوشیدن قهوه در یک کافه، به موسیقی گوش می دهند یا در حال مکالمه هستند. اگرچه افراد ممکن است تصور کنند که با استفاده از هدفون مزاحمتی برای افراد اطراف خود ایجاد نمی کنند، اما در صورتی که برای زمان های طولانی و با حجم صدای بالا بخواهند از آن استفاده کنند، ممکن است به سلامتی گوش های خود آسیب برسانند. از مضرات هدفون برای گوش می توان به این اشاره کرد که هدفون قادر به تولید سطح بسیار بالایی از صدا و در فاصله خیلی نزدیک به گوش است و از این رو بسیار خطرناک است.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر استفاده زیاد از هدفون هستند؟

داده ها نشان می دهد که افراد زیر ۳۵ سال بیشتر از سایر گروه های سنی دیگر به موسیقی گوش می دهند. سازمان جهانی بهداشت برآورد کرده است که ۵۰ درصد افراد در حالی که هدفون صدای بیش از اندازه بلند دارد، به موسیقی گوش می دهند. این ۵۰ درصد بیشتر افراد نوجوان یا جوانان با سن کمتر را شامل می شود. اما باید توجه کرد که مضرات هدفون برای گوش بسیار قابل توجه است و می تواند به گوش داخلی آسیب رسانده و حتی باعث کاهش شنوایی شود. مطالعه ای در سال ۲۰۱۰ توسط دانشکده پزشکی هاروارد در ایالات متحده نشان داد که افزایش محبوبیت هدفون در افراد زیر ۲۰ سال سبب شده است که تشخیص های پزشکی مبنی بر کم شنوایی این رده سنی به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند.

چرا صداهای بلند برای گوش انسان مناسب نیست؟

ساختارگوش به گونه ای است  که انگار برای تشخیص اصوات بسیار سطح پایین و توسعه ی آن طراحی شده است. اگر به حیواناتی که اغلب طعمه سایر جانداران می شوند نگاه کنید، خواهید دید که شنوایی آنها کاملاً استثنایی است و به آنها کمک می کند تا از شکارچیان در امان بمانند. گوش انسان نیزتکامل یافته است اگرچه ممکن است به اندازه خرگوش حساس نباشد. در دنیای طبیعی، به ندرت با صداهای بسیار بلند مواجه می شوید، اما در عوض با صداهای آرام و ظریف روبرو هستید. این بدان معنی است که گوش انسان برای مدیریت سر و صدای زیاد تکامل نیافته است بلکه برای تقویت صداهای آرام ساخته شده است. وقتی صدای بلندی به طور مصنوعی از طریق هدفون وارد گوش می شود، می تواند به گوش ها آسیب بزند تا جایی که در برخی موارد به دلیل صداهای انفجاری و بسیار شدید پارگی پرده ی گوش اتفاق بیفتد.

هدفون چگونه باعث کاهش شنوایی می شود؟

هدفون امواج صوتی تولید می کند که به گوش ما می رسد و پرده گوش را می لرزاند. این لرزش از طریق استخوان های کوچک به گوش داخلی گسترش می یابد و به حلزون گوش می رسد که محفظه ای در گوش داخلی است که با مایع پر شده و از هزاران مو کوچک تشکیل شده است. هنگامی که این ارتعاش به حلزون گوش می رسد، باعث می شود که تارهای مویی حرکت کنند. هرچه صدا بلندتر باشد ، ارتعاشات بیشتر و حرکت موها بیشتر می شود. قرار گرفتن مداوم و طولانی مدت در معرض موسیقی بلند باعث می شود سلول های مو در نهایت حساسیت خود را نسبت به لرزش از دست بدهند. گاهی اوقات موسیقی بلند منجر به خم شدن یا تا شدن سلول ها می شود که منجر به کاهش شنوایی موقتی یا دائمی می شود.

آسیب شنوایی موقت

در برخی از مواقع ممکن است تارهای مویی آسیب ببینند و حساسیت خود را به طور موقت از دست بدهند، اما با گذشت زمان بهبود بیابند. به همین دلیل است که ممکن است پس از ترک یک مکان پر سر و صدا، در ابتدا شنوایی شما با کمی مشکل روبرو شود، اما پس از مدت خیلی کوتاهی، شنوایی دوباره به حالت عادی برگردد.

آسیب شنوایی دائمی

یکی از علل انواع کم شنوایی ناشی از این است که آسیب وارد شده به تارهای مویی زیاد است و دیگر قابل ترمیم نیستند. در واقع آنها توانایی لرزش با صدا را از دست داده اند. این نوع آسیب شنوایی، دائمی است و متأسفانه، هیچ راهی برای درمان آسیب وارده به گوش داخلی وجود ندارد.

پیامدهای استفاده از هدفون

علاوه بر تاثیری که استفاده نامناسب از هدفون بر سلول های مویی گوش و ایجاد افت شنوایی دارد ممکن است به حالت های مختلف دیگری نیز سبب آسیب به گوش گردد:

    عفونت گوش

    وزوز گوش

    هایپراکوزیس

    افزایش جرم و ترشحات گوش

    گوش درد

    سرگیجه

    تأثیر بر روی مغز

ایجاد عفونت در گوش

یکی از مضرات هدفون برای گوش ایجاد عفونت در کانال گوش است. هدفون ها به گونه ای ساخته شده اند که کاربر می تواند آنها را در مجرای گوش قرار دهد، که این باعث جلوگیری از عبور هوا شده و می تواند احتمال خطر برای عفونت گوش را بالا ببرد. استفاده منظم و طولانی مدت از هدفون همچنین رشد باکتری ها را افزایش می دهد. این باکتری ها روی هدفون می مانند و با استفاده بیشتر، گوش را آلوده می کند. همچنین، در صورتی که هدفون توسط چندین نفر به صورت اشتراکی مورد استفاده قرار بگیرد، احتمال انتقال عفونت گوش وجود خواهد داشت که فرد را در معرض عفونت های جدی گوش قرار می دهد. درد، خارش، احساس انسداد و ترشحات شدید از علائم عفونت گوش هستند.

وزوز گوش

اگر می خواهید بدانید که وزوز گوش چیست در پاسخ به شما باید بگوییم که همان طور که از نامش مشخص است وزوز گوش شنیدن صداهای زنگ یا سوت در گوش ها است. سلول های آسیب دیده مویی در حلزون گوش ممکن است این صدا را ایجاد کنند.

ایپراکوزیس

بیش از ۵۰٪ افرادی که از وزوز گوش رنج می برند، مستعد ابتلا به حساسیت زیاد نسبت به اصوات طبیعی محیط نیز هستند. از این بیماری به عنوان هایپراکوزیس یاد می شود.

افزایش جرم و ترشحات گوش

با استفاده طولانی مدت از هدفون، ممکن است جرم و ترشحات، بیش از حد معمول در گوش تولید شوند که این خود سبب می شود که احتمال وزوز گوش، مشکل شنوایی، گوش درد و عفونت های مکرر گوش تسریع شود.

سرگیجه و تأثیر بر روی مغز

در بسیاری از مواقع، افزایش فشار در مجرای گوش به دلیل سر و صدای زیاد می تواند منجر به ایجاد سرگیجه شود. علاوه بر این، امواج الکترومغناطیسی که هدفون ایجاد می کند، در طولانی مدت مشکلاتی برای مغز ایجاد می کند. عفونت گوش نیز می تواند مغز را تحت تأثیر قرار دهد.

چگونه می توان از آسیب های هدفون به گوش جلوگیری کرد؟

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. کاهش شنوایی در اثر هدفون و دیگر آسیب های آن کاملاً قابل پیشگیری هستند و جلوگیری از آن ها کار چندان دشواری نیست. بالا بردن سطح آگاهی در این زمینه بسیار اهمیت دارد. با آگاهی از عواقب و ایجاد تغییرات معمولی کوچک، می توان گوش را از آسیب جدی ناشی از هدفون نجات داد. اگر همیشه به روش های ایمن برای لذت بردن از موسیقی فکر کنید، ناخودآگاه از انجام اقدامات مضر دور خواهید شد و بدین ترتیب از مضرات هدفون برای گوش در امان خواهید ماند. در ادامه به چندین نکته جهت محافظت بهتر از شنوایی در برابر استفاده از هدفون، اشاره می شود.

میزان صدا را کم کنید.

واقعا به همین سادگی است. سر و صدای ۸۰ دسی بل را می توان بیش از ۲۵ ساعت به طور مستقیم و بدون خطر آسیب به شنوایی گوش داد. در گوشی های آیفون، این حجم صدا تقریباً ۶۰٪ حداکثر حجم صدایی است که گوشی ایجاد می کند. با صدای ۶۰٪ ، شما هنوز هم می توانید موسیقی خود را به وضوح بشنوید و با استفاده از هدفون های با کیفیت، می توانید همه آهنگ ها را دنبال کنید. کنترل میزان صدا ساده ترین راه برای جلوگیری از هرگونه مشکل کم شنوایی و مضرات هدفون برای گوش است.

تنظیمات گوشی را فیکس کنید.

اکثر گوشی ها دارای تنظیماتی هستند که به شما امکان می دهد حداکثر میزان صدا را تنظیم کنید تا به طور تصادفی از حد ایمن عبور نکنید. برای جستجوی این ویژگی به منوی تنظیمات بروید، اگر نمی توانید آن را پیدا کنید آنلاین جستجو کنید. این یک روش عالی برای والدین است که می توانند نحوه گوش دادن به موسیقی برای کودک خود را مدیریت کنند.

میزان صدا را در محیط های پر سروصدا افزایش ندهید.

در برخی از زمان ها ممکن است شرایط محیطی بسیار پرسرو صدا باشد و یا به اصطلاح صداهای پس زمینه زیاد باشد. در این حالت ممکن است فرد وسوسه شود که میزان صدای موسیقی را زیاد کند. این در حالی است که افزایش صدا باعث افزایش سطح دسی بل ورودی به گوش شما شده و خطر آسیب شنوایی را به دنبال دارد. به منظور کاهش صدای پس زمینه، به جای بالا بردن میزان صدا، سعی کنید از هدفون های مناسب تر استفاده کنید.

تعداد دفعاتی که خود را در معرض صدای بلند قرار می دهید، محدود کنید.

اگر دوست دارید با صدای بیشتری به موسیقی گوش دهید، پس اطمینان حاصل کنید که اکثر اوقات این کار را انجام نمی دهید. مدت زمان قرار گرفتن در معرض صدا بسیار مهم است. برای خود محدودیت زمانی تعیین کنید و به آن پایبند باشید. به شما توصیه می شود برای محافظت از شنوایی خود قبل از تمام شدن محدودیت زمانی خود، گوش دادن موسیقی با صدای بلند را متوقف کنید. اگر واقعاً مجبورید یک آهنگ را با صدای کامل بشنوید مراقب باشید که بعد از آن به گوشهایتان فرصت دهید که بهبود پیدا کنند.

از هدفون های مناسب استفاده کنید.

بهتر است از هدفون هایی که صدا را به روشی غیر مستقیم تر به لاله گوش وارد می کنند، استفاده شود. اما باز هم باید مراقبت های لازم را اعمال کنید.

قانون ۶۰/۶۰ را دنبال کنید.

پیگیری این قانون بسیار آسان است اما واقعاً می تواند هرگونه صدمه به شنوایی شما را محدود کند. این قانون شامل قرار گرفتن در معرض محدود صدا و حجم کمتری از موسیقی است که از طریق هدفون گوش می شود. مطابق با این قانون برای گوش کردن به موسیقی از طریق هدفون فقط از ۶۰ درصد حجم صدا و تنها به مدت ۶۰ دقیقه استفاده کنید. این قانون احتمال آسیب را به شدت کاهش می دهد.

تشخیص افت شنوایی ناشی از هدفون

همان طور که گفته شد، کم شنوایی از مضرات هدفون برای گوش است اما برای این که متوجه شوید که خودتان یا یکی از افراد نزدیکتان دچار این کم شنوایی شده اید لازم است تا با علائم آن آشنایی داشته باشید. یکی از علائم رایج کاهش شنوایی این است که فرد به طور مرتب از مردم می خواهد آنچه را که قبلاً گفته بودند تکرار کنند تا مواردی را که به خوبی نشنیده است متوجه شود. یکی دیگر از علائم، وزوز گوش است. چنانچه هر کدام از این علائم را تجربه می کنید – یا علائم واضح تری در کاهش شنوایی دارید، بهتر است به یک مرکز تخصصی برای سنجش شنوایی و انجام آزمون های مربوط مراجعه کنید.

روش های درمانی برای آسیب های شنوایی ناشی از هدفون

برای موارد افت شنوایی شدید، بهترین روش درمانی سمعک است. سمعک ها آنچه را که از توانایی طبیعی شما برای شنیدن باقی مانده است را تقویت کرده و باعث می شوند طیف شنوایی بسیار گسترده تری داشته باشید. بسیاری از افرادی که در نتیجه استفاده از هدفون دچار کم شنوایی می شوند، می توانند از طریق دستگاه کمک شنوایی، به سطح شنوایی طبیعی برسند. سایر روش های درمانی از جمله صدا درمانی نیز برای موارد خفیف کم شنوایی وجود دارند، اما سمعکها موثرترین راه برای کنترل آسیب شنوایی، جبران مضرات هدفون برای گوش و بازگشت به زندگی عادی به شمار می روند.

کدخبر: 897199 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟