دردهای ناحیه پشت در چه مواقعی خطرناک هستند؟

به گزارش رکنا، یکسری معیارهای بالینی وجود دارد که می توان بر اساس آنها به موارد مهم و خطرناکی که ممکن است خود را به صورت علائم و نشانه های ساده نشان دهند، پی برد. این معیارها را تحت عنوان پرچم قرمز می شناسیم و در صورتی که در شرح حال و معاینات بالینی درد بیمار در همراهی با این موارد نباشد، درد در اکثریت موارد مهم یا خطرناک نیست.

در شرح حال و تاریخچه ای که توسط پزشک از بیمار گرفته می شود به بسیاری از مواردی که دردها علل زمینه ای خطرناک و مهم داشته باشند پی برده می شود. در شرح حال بیمار، گرفتن برخی اطلاعات اولیه ازجمله نوع درد و سایر علائم همراه، شرایط قبلی، بیماری های گذشته، صدمات، داروهای مصرفی و اخذ سابقه خانوادگی اولین و مهم ترین قدم است. به عنوان مثال درخصوص ماهیت و شکل و نوع درد  در صورتی که درد بیمار در ناحیه پشت این 4 خصوصیت را داشته باشد بایستی جدی در نظر گرفت؛ اول دردهای شدید، ثابت و یا پیشرونده، دوم و سوم دردهایی که با استراحت یا تغییر وضعیت کاهش پیدا نکند و یا علی رغم درمان به مدت 2 تا 4 هفته ای کاهش نیابد و مورد آخر دردهایی که با خشکی صبحگاهی همراه باشد. همراهی و همزمانی شکایت درد با یکسری علائم دیگر هم اهمیت دارد به عنوان نمونه تب و لرز ، کاهش وزنی که اخیرا و بدون دلیل رخ داده باشد می تواند دلالت بر علل زمینه ای مهم باشد.

درد پشت

ایجاد درد ناحیه پشت به دنبال ضربه های شدید نظیر تصادف خودرو یا سقوط از بلندی اهمیت دارد. در افراد سالمند و افرادی که سابقه پوکی استخوان دارند ، درد به دنبال ضربه های خفیف هم می تواند مهم باشد. سن ابتلا هم مهم است. در افرادی که سن شروع دردهای پشت برای اولین بار زیر 20 یا بالای 50 سالگی شروع شود باید توجه بیشتری کرد. پرسش از سوابق و بیماری های قبلی و داروهای مصرفی می تواند در تعیین علل زمینه ای کمک کننده باشد. افرادی که به دلایلی از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند یا سابقه طولانی مصرف داروهای کورتیکواستیروئیدی یا اصطلاحا کورتون ها را دارند و یا کسانی که سوءمصرف مواد دارند دردهای ناحیه پشت می تواند نگران کننده باشد.

علاوه بر شرح حال در معایناتی که توسط پزشک انجام می شود وجود هرگونه نقص پیش رونده در اندام تحتانی مثل ضعف در پاها و اختلالات حسی مهم است. نکته آخر درخصوص دردهای ارجاعی است؛ بدین معنا که مشکلات و بیماری های داخلی نظیر بیماری های قلبی، آنژین صدری، التهابات کیسه صفرا، زخم های معده یا دوازدهه و همچنین سنگ ها و عفونت های کلیه هم می تواند به صورت پشت درد خود را نشان دهد  به خصوص وقتی بیمار همزمان تهوع، استفراغ و تب داشته و یا اینکه درد به جلوی سینه، شکم، پهلوها، شانه و یا بازو ها انتشار یابد.

پروفسور کامران آزما – متخصص طب فیزیکی و توانبخشی – استاد دانشگاه

کدخبر: 887817 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟