توصیه های مسافرتی برای افراد مبتلا به آرتروز زانو

به گزارش رکنا، پروفسور کامران آزما – متخصص طب فیزیکی و توانبخشی – استاد دانشگاه گفت: سر فصل توصیه های کلی برای کاهش احتمال زانو درد در طول سفر  شامل  قدم زدن متناوب ، کشش ،  موارد مربوط به صندلی نشستن و استفاده از زانو بند و مواردی از این دست است.

نشستن های طولانی مدت  و دوره های بی حرکتی  بخصوص با زانوهای خمیده  برای افراد مبتلا  به سائیدگی زانو دردسرزاست و باعث خشکی ، درد و کاهش میزان تحرک می شود  . بنابر این لازم است مبتلایان به آرتروز زانودر طول سفر  در فرصت های مناسب حرکت کرده و چد قدمی راه بروند  . بهترین راه جهت تعیین مدت زمان  نشستن  مشورت با پزشک معالج با توجه به شرایط فرد است  . گر چه مدت و مقدارراه رفتن برای افراد مختلف متفاوت است  ولی توصیه کلی قدم زدن چند دقیقه ای و حد اقل هر نیم ساعت است .  اگر این افراد قصد سفر با  هواپیما دارند بهتر است  در زمان رزرو یا چک  بلیط یک  صندلی را انتخاب کنند  که فضای پای زیادی داشته و نزدیک راهرو باشد  تا بتوانند براحتی  و بدون مزاحمت برای سایر مسافران جابجا و تحرک داشته باشند . صندلی های کنار پنچره برای مبتلایان به ارتروز زانو گزینه مناسبی نیست .  در پرواز های طولانی خارج از کشور انتخاب پرواز های اتصال  بهتر از پرواز های طولانی و یکسره است و فرصت استراحت و جابحایی بیشتری را به فرد می دهد . درصورت سفر با  خودرو شخصی  بایستی  صندلی را تا  آنجا که ممکن است عقب کشیده تا زانو حالت مستقیم تری  داشته  و فضا برای کشش پاها مهیا باشد .  بهتر است کشش پاها  هر 15 تا 20 دقیقه تکرار شود این کار علاوه بر زانو ها ، برای ناحیه کمر هم مفید است و هر زمان احساس درد و خشکی  در زانو وجود آمد بهترین کار توقف و قدم زدن مختصر در محیط اطراف است . بیماران بهتر است در مقصد هم  میزان پیاده روی و گردش و فعالیت فیزیکی خود را در همان سطح و شدت قبل از سفر نگه دارند و ضمن پوشیدن کفش مناسب ، از پیاده روی های طولانی و در سطوح ناصاف و یا شیب دار خود داری کنند . افزایش درد زانو  می تواند دلالت بر عدم رعایت یکی از  موارد ذکر شده باشد .

توصیه بعد  به همراه داشتن داروها و  مسکن ها 0 وسایل کمکی که قبلا استفاده می شده  نظیر عصا ، واکر و زانو زانو بند  و همچنین به همراه داشتن کیسه های اب سرد  و گرم برای استفاده در مواقع افزایش درد است  . در سفر های طولانی استفاده از بریس و زانو بند ها برای محافظت از زانو های درد ناک و ضعیف کمک کننده است . این افراد می توانند با توجه به احتمال افزایش درد ، نیم تا یک ساعت قبل از سفر هوایی و یا زمینی از یک مسکن و یا ضد التهاب ساده استفاده کنند . در مسافرت های طولانی پوشیدن جوراب های فشاری برای جلوگیری از لخته شدن خون است و پوشیدن شلوار گشاد در جهت کاهش تحریک نقاط درناک در زانو کمک کننده است . ذر طول سفر پرهیز ازخوردن غذاهایی  که احتمال  التهاب را افزایش می هد مثل غذاهای چرب و پر کالری   و همچنین مصرف منظم مایعات ، خواب کافی هم از مواردی است که نبایستی فراموش کرد .

 

 

 

کدخبر: 878733 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟