رانندگی و مسافرت پس از جراحی ستون فقرات کمری

به گزارش رکنا، برای یک فرد با کمر جراحی شده  معیار هایی وجود دارد که براساس آن می توان زمان مناسب برگشت به رانندگی را تعیین کرد. 

نگرانی اصلی در مورد رانندگی و مسافرت پس از جراحی ستون فقرات فشاری است که می تواند در طول سفر  بر ناحیه عمل شده وارد آمده  و علاوه بر اختلال در روند ترمیم منجر به درد یا آسیب جدید شود. عمل ساده سوار و خارج شدن از ماشین می تواند خطر پیچش یا چرخش ناخواسته در زاویه نامناسب را ایجاد کند  و یا در مواقعی که راننده مجبور به نشان دادن واکنشی سریع مثلا ایست آنی  یا افزایش سرعت ناگهانی شود این شتاب ها برای ناحیه عمل شده می تواند  مشکل زا باشد. علاوه بر این کاهش عکس العمل فرد در مراحل اولیه جراحی خطر تصادف را بالا می برد. به طور کلی می توان گفت زمان شروع رانندگی به مدت  زمان بهبودی از جراحی بستگی دارد و این خود وابسته به عوامل متعددی است؛ از سلامت کلی و میزان فعالیت های فیزیکی و آمادگی جسمانی و سن  فرد گرفته تا نوع علائمی که قبل از عمل وجود داشته و اینکه آسیب در چه سطحی و در چند سطح باشد و چه نوع جراحی برای فرد انجام شده باشد.

کمردرد

در کل به عنوان راننده در 10 روز تا 2 هفته اول بعد از جراحی ستون فقرات مجاز به رانندگی نیستند و بازگشت به رانندگی در 3 ماه پس از عمل بی خطر به نظر می رسد. بیمارانی که تحت عمل جراحی فیوژن کمری ( اتصال 2 مهره به هم ) مواد در یک سطح قرار گرفته اند ممکن است بتوانند تا 2 هفته پس از جراحی ستون فقرات و به میزان نیم ساعت رانندگی کنند. این زمان معمولا 2 تا 3 هفته بعد از جراحی لامینکتومی و دیسکوتومی است و 4 تا 6 هفته بعد از جراحی فیوژن کمری در چند سطح است . این زمان ها ممکن است در صورت مهیا نبودن  سایر معیارهای برگشت به رانندگی طولانی تر شود. به عنوان مثال فرد نباید بعد از گذشت این زمان از داروها یا مسکن هایی که بر سطح هوشیاری و مسائل شناختی او اثر بگذارد استفاده کند در غیر این صورت حتی با وجود گذشت این زمان ها مجاز به  رانندگی نیستند.

همچنین احساس ضعف در پاها و عدم  تعادل حسی – حرکتی  برگشت به رانندگی را به تاخیر می اندازد. افراد باید در زمان شروع رانندگی سوار و پیاده شدن بدون دردی داشته باشند چراکه در غیر این صورت و به احتمال زیاد سفر خوشی را به پایان نخواهند رساند؛ ضمنا در جراحی فیوژن کمری بیماران بایستی در طول سفر از انجام حرکاتی  که وضعیت را بدتر می کند نظیر خم شدن، چرخیدن یا بلند کردن وسایل خودداری کنند.

پروفسور کامران آزما – متخصص طب فیزیکی و توانبخشی – استاد دانشگاه

کدخبر: 877427 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟