انواع قرص های ضد بارداری

به گزارش رکنا، گزینه‌های بسیاری برای جلوگیری از بارداری وجود دارد و انتخاب روش جلوگیری از بارداری، یک تصمیم شخصی است. قرص‌های ضدبارداری ، به عنوان یک روش موثر، به‌صورت خوراکی مصرف می‌شوند. لابد از خودتان می‌پرسید آیا قرص‌های ضدبارداری با بدن من سازگاری دارند؟ چطور باید آن‌ها را مصرف کنم که بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشند؟ عوارض جانبی قرص ضدبارداری چیست؟ برای پاسخ به این سوال‌های مهم، ابتدا باید ببینیم قرص ضد بارداری چیست. با داروخانه آنلاین دارودراگ همراه باشید.

قرص ضد بارداری چیست؟

قرص ضد بارداری نوعی داروی پیشگیری از بارداری هورمونی است. قرص پیشگیری از بارداری ورقه‌ای عرضه می‌شود و شما هر روز یک عدد قرص می‌خورید. اگر همیشه و به‌موقع قرص خود را مصرف کنید، این روش مقرون‌به‌صرفه، تأثیر خود را خواهد گذاشت. قرص ضدبارداری علاوه بر جلوگیری از بارداری، فواید سلامتی دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. اما قرص ضد بارداری چطور عمل می‌کند؟

به زبان ساده، قرص‌های ضدبارداری از لقاح (اتصال اسپرم به تخمک) جلوگیری می‌کنند. خب چطور این کار را انجام می‌دهند؟ به دو روش:

    هورمون‌های موجود در قرص، تخمک‌گذاری را متوقف می‌کنند. بدون تخمک گذاری، تخمکی برای لقاح با اسپرم وجود ندارد، بنابراین بارداری نمی تواند اتفاق بیفتد.

    هورمون‌ موجود در قرص ضدبارداری، مخاط دهانه رحم را ضخیم می‌کند. غلظت بالای مخاط دهانه رحم، مسیر اسپرم را مسدود می‌کند، بنابراین نمی‌تواند به سمت تخمک حرکت کند.

انواع قرص ضد بارداری

بسته به عوارض، موارد مصرف، میزان و ترکیب مصرف و خصوصیات فرد، ممکن است یک قرص ضد بارداری برای شما مناسب و قرص دیگر نامناسب باشد. به همین دلیل است که باید انواع قرص ضدبارداری را بشناسید و قبل از خرید آن‌ها، بهترین قرص را برای خود انتخاب کنید.

1. قرص‌های ترکیبی

قرص ضد بارداری ترکیبی حاوی استروژن و پروژسترون مصنوعی هستند. انواع مختلفی از این قرص‌های ترکیبی وجود دارد:

2. قرص‌های مونوفازیک

این قرص‌ها در دوره‌های یک ماهه استفاده می‌شوند و هر قرص ضد بارداری مونوفازیک به شما دوز یکسانی هورمون می‌دهد. در هفته آخر چرخه، با خوردن قرص‌ها پریود می‌شوید.

3. قرص‌های چند فازی

این قرص‌ها در چرخه‌های یک ماهه استفاده می شوند و سطح متفاوتی از هورمون ها را در طول دوره فراهم می‌کنند. در هفته آخر چرخه‌، با خوردن قرص‌ها پریود می‌شوید.

4. قرص‌هایی با دوره طولانی

معمولاً از این قرص‌ها در چرخه های ۱۳ هفته‌ای استفاده می شود. شما به مدت ۱۲ هفته قرص‌های فعال می‌خورید و در هفته آخر چرخه، قرص‌های غیرفعال می‌خورید و پریود می‌شوید. در نتیجه شما هر سال فقط سه تا چهار بار پریود می‌شوید.

5. قرص‌های فقط حاوی پروژسترون

قرص‌های فقط حاوی پروژسترون بدون استروژن هستند. به این نوع قرص، مینی پیل هم گفته می‌شود. قرص‌های فقط پروژسترون، ممکن است انتخاب خوبی برای زنانی باشد که به دلیل سلامتی یا دلایل دیگر نمی‌توانند استروژن مصرف کنند. تمام دوزهای موجود در ورقه قرص‌های فقط پروژسترونی، در چرخه فعال هستند. هیچ قرص غیرفعالی وجود ندارد، بنابراین ممکن است، هنگام مصرف قرص‌های فقط پروژسترون پریود شوید.

6. قرص‌های ضد بارداری LD با دوز کم

قرص‌های LD در هر دو مدل ترکیبی و پروژسترونی عرضه می‌شوند. تفاوت این قرص‌ها در میزان دوز قرص است. کم بودن دوز قرص ضد بارداری، احتمال عوارض جانبی جدی را کاهش می‌دهد.

7. قرص‌های ضد بارداری اورژانسی

از این قرص‌ها تنها باید در شرایط اضطراری استفاده کنید. قرص اورژانسی یک روش پیشگیری از بارداری نیست بلکه زمانی که فکر می‌کنید روش جلوگیری از بارداری دائمی‌ شما ممکن است جواب ندهد، باید از آن استفاده کنید. از قرص ضد بارداری اورژانسی، بیش از یک یا دو بار در سال نباید استفاده شود، زیرا عوارض ناخوشایندی به‌ همراه خواهد داشت.

قرص ضد بارداری چقدر مؤثر است؟

قرص‌های ضد بارداری اگر بدون وقفه و سر موقع مصرف شوند، تا ۹۹٪ در جلوگیری از بارداری مؤثرند. این در صورتی است که حتی یک یا دوز مصرف قرص را هم فراموش نکنید. از آن‌جایی که مصرف این قرص‌ها در زمان درست کمی سخت است، از هر ۱۰۰ زنی که از این قرص‌ها استفاده می‌کنند، ۹ نفر بارداری ناخواسته را تجربه خواهد کرد. قابل اطمینان‌ترین و بهترین زمان مصرف قرص ضدبارداری، استفاده مداوم، هر روز و سر یک ساعت مشخص است که پیوستگی هورمونی را حفظ می‌کند.

نحوه مصرف قرص ضد بارداری

قرص‌های ترکیبی در انواع مختلف وجود دارند. این بسته‌های ماهیانه شامل چرخه‌های ۲۱ روزه، ۲۴ روزه یا ۲۸ روزه است. هر روز در یک زمان مشخص، باید یک قرص بخورید. قرص‌های فقط حاوی پروژسترون تنها در ورق‌های ۲۸‌تایی وجود دارند. آن‌ها هم باید مانند قرص‌های ترکیبی مصرف شوند.

چطور قدرت تأثیرگذاری قرص ضد بارداری را افزایش دهیم؟

فراموش کردن قرص‌ها‌، گم کردن قرص، عدم تهیه به‌ موقع دوز جدید از دلایل اصلی باردار‌شدن افراد، هنگام استفاده از قرص است. در صورت فراموش کردن قرص، به محض یادآوری، دوز قرص فراموش شده را مصرف کنید. سپس دوز معمول روزانه خود را طبق برنامه مصرف کنید. تا زمان پریود شدن نیز باید از یک روش پشتیبان جلوگیری از بارداری (مثلاً کاندوم، اسفنج ضد بارداری، ایمپلنت و...) استفاده کنید. اگر چندین دوز مصرفی قرص را فراموش کردید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید. ممکن است لازم باشد از روش‌های اورژانسی استفاده کنید یا تست ضد بارداری بدهید. کاتالوگ موجود در جعبه قرص ضد بارداری را دور نیندازید، برای چنین شرایطی می‌توانید از دستورالعمل‌های درج‌شده روی کاتالوگ، استفاده کنید.

چطور قرص ضد بارداری‌ام را فراموش نکنم؟

    از اپلیکیشن‌های یادآور قرص ضد بارداری استفاده کنید یا زنگ ساعت موبایل را تنظیم کنید.

    بسته قرص خود را در کنار چیزی که هر روز از آن استفاده می‌کنید (مانند مسواک یا شارژر تلفن) نگه دارید.

    قرص‌ ضد بارداری را در کیف نگه دارید تا همیشه همراه شما باشد.

    زمان مصرف قرص ضد بارداری را با داروی اعضای خانواده‌تان هماهنگ کنید.

    از شریک زندگی‌تان بخواهید، زمان مصرف قرص را به شما یادآوری کنید.

    شریک زندگی شما می تواند به شما یادآوری کند.

عوارض قرص ضد بارداری چیست؟

قرص‌های ضد بارداری برای اکثر خانم‌ها خطری ندارند، اما واکنش هر زن به هورمون‌های موجود در قرص‌های جلوگیری از بارداری متفاوت است. قرص ضد بارداری، روی برخی از زنان ممکن است عوارض جانبی، نشان دهند. مانند:

    کاهش میل جنسی

    حالت تهوع

    خونریزی بین دوره‌های پریود

    حساسیت پستان

اگر این عوارض را داشته باشید، بعد از چند ماه استفاده از قرص، احتمالاً بهبود می‌یابید. در صورت عدم بهبود، با پزشک خود صحبت کنید. ایشان ممکن است پیشنهاد کنند که شما از نوع دیگری از قرص ضد بارداری استفاده کنید.

خطر لخته شدن خون در استفاده از هر نوع قرص ضد بارداری کم است. طبق گزارش کنگره زنان و متخصصان زنان و زایمان آمریکا، از هر ۱۰ هزار زن، کمتر از ۱۰ نفر پس از یک سال مصرف قرص ترکیبی دچار لخته خون می‌شوند. این خطر هنوز کمتر از خطر ایجاد لخته خون در دوران بارداری و بلافاصله پس از زایمان است.

 خطر جدی استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری‌، به ویژه قرص‌های ترکیبی‌، افزایش خطر لخته شدن خون است که ممکن است منجر به موارد زیر شود:

    ترومبوز ورید عمقی

    حمله قلبی

    سکته

    آمبولی ریوی

خطر لخته شدن خون به‌خاطر قرص ضد بارداری، برای زنانی که مشکلات زیر را دارند، بیشتر است:

    بسیار اضافه وزن دارند

    فشار خون بالا دارند

    مدت طولانی در حال استراحت در رختخواب هستند

از کدام نوع قرص ضد بارداری استفاده کنم؟

هر نوع قرص ضد بارداری به بدن هر زنی سازگاری ندارد. باید با پزشک و داروساز خود مشورت کرده و گزینه مناسب خود را انتخاب کنید. معمولاً از شما خواسته می‌شود به سوالات زیر پاسخ دهید:

    علائم قاعدگی شما چیست؟

    آیا شیر می دهید؟

    سلامتی قلب و عروق شما در چه وضعیتی قرار دارد؟

    چه بیماری‌های مزمنی دارید؟

    چه داروهای دیگری مصرف می‌کنید؟

حرف آخر؛ قبل از خرید یک ورق قرص ضد بارداری با پزشک خود مشورت کنید

قرص ضد بارداری یک گزینه عالی برای جلوگیری از بارداری است اما نباید وضعیت سلامتی فعلی خود را به‌خاطر مصرف نادرست و انتخاب اشتباه، به‌خطر بیندازید. اول از همه باید بررسی کنید که کدام نوع قرص ضد بارداری برای شما بهتر است و در چه دوز و به چه مدت باید آن را مصرف کنید. توصیه می‌کنیم، برای این کار حتماً با یک متخصص مشورت کنید. فراموش نکنید، هر روشی را که برای پیشگیری از بارداری انتخاب می‌کنید، حتماً یک روش پشتیبان برای مواقع اضطراری، در نظر بگیرید. قرص‌های ضد بارداری و سایر روش‌ها، به شما کمک می‌کنند روی زندگی و بدن خود، کنترل بیشتری داشته باشید.

کدخبر: 857546 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟