چرا باید با عوارض واکسن آنفولانزا آشنا شویم؟!

علت نیاز ما به واکسن آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا یک بیماری شایع و عفونی است که اگر آن را جدی نگیریم با مشکلات زیادی ازجمله بستری شدن، عفونت‌های شدید و حتی مرگ مواجه خواهیم شد.

بنابراین برای کم کردن ریسک و خطرات این بیماری، ناگزیر به تزریق واکسن هستیم. اما سوال اینجاست که واکسن آنفولانزا تا چه اندازه توانایی خنثی‌سازی این ویروس را دارد؟ آیا چنین اقدامی می‌تواند خطر ابتلا به آنفولانزا را در کودکان و بزرگسالان کاهش دهد؟

برای پاسخ به این سوالات ابتدا باید با انواع واکسن آنفولانزا آشنا شویم. زیرا نکته قابل توجه این است که هر یک از این واکسن‌ها برای محدوده سنی خاصی تجویز می‌شوند. بنابراین شناخت و تشریح هر یک از آن‌ها، می‌تواند موضوع قابل بحثی باشد.

معرفی انواع واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا در سه نوع خنثی‌کننده، نوترکیب و تضعیف‌کننده تولید می‌شود. اما توجه داشته باشید که این واکسن‌ها هیچ برتری نسبت به یکدیگر ندارند. زیرا همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم؛ دلیل تفاوت آن‌ها در تفاوت سن تزریق کننده‌ها است.

برای مثال واکسن آنفولانزای چهار ظرفیتی نوترکیب، برای افراد بالای 18 سال مناسب است و واکسن آنفولانزا با دوز بالا برای افراد بالای 65 سال توصیه می‌شود.

واکسن آنفولانزا چه مضراتی دارد؟

مضرات این واکسن می‌تواند به دو دسته سطحی و خطرناک تقسیم شود که اگر بخواهیم در رابطه با عوارض سطحی واکسن آنفولانزا صحبت کنیم؛ باید به مواردی مانند تب، سردرد، درد‌های ماهیچه‌ای و واکنش در محل تزریق اشاره‌ای داشته باشیم.

اما عوارض خطرناک واکسن آنفولانزا به این سادگی‌ها نیست. این عوارض عبارت‌اند از:

بیماری گیلن باره

گیلن باره یک سندروم است که آن را با عنوان (GBS) می‌شناسند. گیلن باره در زیرمجموعه بیماری‌های عصبی دسته‌بندی می‌شود که حالتی مشابه با فلج‌شدن را در بدن انسان به وجود می‌آورد.

متاسفانه هیچ نتیجه قطعی برای توجیه وقوع این بیماری وجود ندارد؛ اما ابتلا به گیلن باره به‌دفعات زیاد در افرادی که واکسن آنفولانزا را دریافت کرده‌اند، مشاهده شده است. از این رو اگر بعد از تزریق واکسن آنفولانزا، علائمی مشابه با موارد ذکر شده مشاهده کردید؛ سریعا به پزشک مراجعه کنید.

تب بالا

همان‌طور که در عوارض سطحی این واکسن اشاره کردیم؛ تب می‌تواند یک عارضه مرسوم باشد. اما اگر دمای بدن به بالای 38 درجه سانتی‌گراد رسید؛ سریعا به پزشک مراجعه کرده و تحت مراقب‌های تخصصی قرار بگیرید.

واکنش های شدید آلرژیک

یکی از مرسوم‌ترین عوارض واکسن آنفولانزا واکنش‌های شدید آلرژیک است. متاسفانه این واکنش‌ها به‌صورت کهیر، تورم، افزایش ضربان قلب، مشکلات تنفسی و سر‌گیجه خود را نشان می‌دهند. از این رو توصیه می‌شود که قبل از تزریق واکسن آنفولانزا، نسبت به تمام این واکنش‌ها آگاه باشید.

عوارض واکسن در افراد مختلف

حال که به‌صورت کلی با عوارض این واکسن آشنا شدیم؛ نوبت به تشریح و بررسی عوارض واکسن آنفولانزا در افراد مختلف می‌رسد. عوارض این واکسن در کودکان، زنان باردار و ... می‌تواند متفاوت‌تر از همدیگر باشد.

عوارض واکسن آنفولانزا در کودکان

از آنجایی که کودکان دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تر و ناپایدار‌تری هستند؛ عوارض این واکسن می‌تواند به‌صورت خطرناک‌تری خود را نشان دهد. بنابراین توجه داشته باشید که اگر نشانه‌های زیر را در کودک خود مشاهده کردید، سریعا به پزشک اطفال مراجعه کنید:

  • آبریزش بینی
  • تب خفیف
  • سرفه
  • گلودرد
  • سردرد
  • خارش بدن

عوارض واکسن آنفولانزا در زنان باردار

عوارض واکسن آنفولانزا در زنان باردار

به‌صورت کلی تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری هیچ خطر خاصی ندارد. اما توجه داشته باشید که عوارضی مانند سردرد، بالا رفتن درجه دمای بدن و سر‌گیجه در زنان باردار مشاهده شده است.

پاسخ به سوالات رایج در رابطه با واکسن آنفولانزا و عوارض آن

در بین سوالاتی که از ما پرسیده می‌شود؛ لیستی از سوالات وجود دارند که دفعات بیشتری ذهن شما را به خود مشغول کرده‌اند. از این رو در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ تمام این سوالات را برای شما شرح دهیم:

چه تفاوتی میان تزریق واکسن و اسپری کردن واکسن وجود دارد؟

اسپری واکسن آنفولانزا، همان واکسن آنفولانزا در یک نسخه دیگر است. بنابراین می‌توان گفت که هیچ تفاوتی میان فواید و مضرات این دو نسخه وجود ندارد. از این رو احتمال اینکه بعد از استفاده این اسپری، دچار غش، تب، سرگیجه، از دست رفتن اشتها، احساس خستگی، گلودرد و ... شوید خیلی زیاد است.

تیمروزال چیست و چرا در واکسن آنفولانزا وجود دارد؟

واکسن آنفولانزا حاوی ماده‌ای به نام تیمروزال است. تیمروزال یک ماده نگهدارنده است که در تولید جیوه نیز از آن استفاده می‌شود. دلیل استفاده از تیرموزال این است که از رشد باکتری و میکروب در واکسن جلوگیری می‌کند.

توجه داشته باشید که این ماده دارای مضرات سطحی است که به گفته پزشکان خطری ندارد. اما در صورت وجود حساسیت می‌توانید از واکسنی استفاده کنید که حاوی تیرموزال نباشد.

چه افرادی مجاز به دریافت واکسن آنفولانزا نیستند؟

این موضوع به دو عامل سن و شرایط بدن هر فرد بستگی دارد. زیرا بدن برخی از افراد به ژلاتین و آنتی‌بیوتیک‌های موجود در واکسن حساسیت‌های شدیدی نشان می‌دهند.

بنابراین به‌صورت کلی، تزریق این واکسن برای کودکان زیر 6 ماه، افرادی با حساسیت‌های خاص و کسانی که داروهای حاوی آسپرین مصرف می‌کنند، توصیه نمی‌شود.

نکته قابل توجه دیگر این است که اگر قبل از تزریق واکسن، دارو‌های ضدویروسی مصرف کرده‌اید؛ اجازه دهید که حداقل 48 ساعت از زمان مصرف این داروها گذشته باشد.

با دریافت واکسن، احتمال ابتلا به بیماری آنفولانزا به صفر می‌رسد؟

پاسخ ما به این سوال بله است. اما ممکن است در یک سری شرایط خاص، حتی با وجود دریافت این واکسن، بازهم به بیماری آنفولانزا مبتلا شوید:

  • ممکن است قبل از دریافت واکسن، دچار بیماری آنفولانزا شده باشید.
  • احتمال دارد به نوع خاصی از آنفولانزا مبتلا شوید که واکسن آنفولانزای دریافتی را شامل نمی‌شود.
  • این موضوع با سن و وضعیت سیستم ایمنی بدن در ارتباط است.
  • در صورت وجود بیماری‌های خاص، واکسن نمی‌تواند امنیت شما را تضمین کند.

آیا دریافت واکسن آنفولانزا موجب بروز بیماری می شود؟

خیر. واکسن آنفولانزا نمی‌تواند بدن را دچار بیماری کند. زیرا ویروس‌های استفاده شده در واکسن، تماما خنثی می‌شوند و حاوی هیچ عفونتی نیستند.

چه زمانی برای دریافت واکسن اقدام کنیم؟

بدن انسان بعد از دریافت واکسن آنفولانزا، به دو هفته زمان نیاز دارد تا بتواند آنتی‌بادی تولید کرده و با عوارض این بیماری مقابله کند. بنابراین توجه داشته باشید که بهترین زمان برای دریافت این واکسن، قبل از شیوع ویروس آنفولانزا است.

باید بگوییم که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفولانزا، هیچ راهی به‌جز دریافت واکسن آن به‌صورت سالیانه وجود ندارد. علت این موضوع این است که تاثیرات واکسن آنفولانزا به‌مرور زمان کاهش می‌یابد. بنابراین دریافت سالانه واکسن یک امر اجباری است. از طرف دیگر، ویروس آنفولانزا مرتب در حال تغییر و پیشرفت است. بنابراین برای مصون ماندن از این بیماری خطرناک و عفونی، واکسیناسیون سالانه را جدی بگیرید. ممنونیم که همراه ما بودید.

 

کدخبر: 854086 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟