در تابستان مراقب این بیماری کشنده باشید

به گزارش رکنا، فصل تابستان در بسیاری از نقاط جهان به عنوان فصل کنه شناخته می شود و مطالعات جدید نشان می ‌دهد که بسیاری از افراد ممکن است بدون اینکه متوجه باشند به بیماری لایم منتقل شده از طریق کنه منتقل می شود.

محققان تخمین می زنند که بیش از ۱۴ درصد از جمعیت جهان به دلیل تماس با کنه به بیماری لایم مبتلا شده اند. این آمار به معنی این است که از هر هفت نفر، یک نفر به این بیماری دچارند. با توجه به اینکه ماه‌ های گرم تابستان با احیای مجدد جمعیت کنه‌ های ناقل بیماری همراه می شود، پژوهشگران در این رابطه هشدار می دهند.

بیماری لایم یا عفونت Borrelia burgdorferi sensu lato (Bb) شایع ترین بیماری ناشی از کنه است. به طور کلی، فقط پشه ها میکروب های مضر بیشتری نسبت به کنه ها حمل می کنند.

اگر کنه شما را نیش بزند، قرمزی و تورم  در اطراف محل گزش ایجاد می ‌شود. در صورت عدم درمان، عفونت می تواند به بافت ها و اندام های اطراف سرایت کند و عملکرد سیستم عصبی، مفاصل، قلب و پوست را مختل کند.

این مطالعه جدید با هدف بررسی میزان شیوع این بیماری در سطح جهانی انجام شد. برای انجام این کار، محققان پایگاه های داده ای را بررسی کردند و ۱۳۷ مطالعه قبلی را تا سال ۲۰۲۱ بررسی کردند. سپس داده های ۸۹ مطالعه دیگر، از جمله بیش از ۱۵۸ هزار نفر را جمع آوری کردند.

 اگرچه همه افراد حاضر در این مطالعه یک مورد فعال بیماری لایم نداشتند، اما محققان می‌گویند وجود آنتی‌ بادی‌ هایی برای عفونت Bb در خون بیمار نشان‌ دهنده یک مورد قبلی این بیماری است. به طور کلی، 14.5 درصد از همه بیماران شیوع سرمی این بیماری را داشتند که منجر به  وجود آنتی بادی در بدن آن ها شده است.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری لایم هستند؟

در حالی که بیماری لایم ناشی از کنه یک نگرانی سالانه تابستانی در بسیاری از نقاط جهان است، این مطالعه همچنین نشان داد که اروپای مرکزی (۲۱٪)، آسیای شرقی (۱۶٪) و اروپای غربی (۵/۱۳٪) بالاترین میزان شیوع سرمی را داشتند.

 مقامات بهداشتی ایالات متحده، گزارش می دهند که تقریباً هفت مورد لایم به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۸ وجود داشته است. در همین حال، مناطقی مانند دریای کارائیب (۲٪)، جنوب آسیا (۳٪) و اقیانوسیه (۵/۵٪) کمترین تعداد افرادی را داشتند که برای عفونت قبلی آزمایش مثبت داشتند.

نویسندگان مطالعه در این رابطه می نویسند: نتایج ما نشان می دهد که شیوع Bb در سال های ۲۰۱۰-۲۰۲۱ بیشتر از سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ بوده است.

چه چیزی باعث افزایش موارد بیماری لایم می شود؟

پژوهشگران بر این باورند که تغییرات مداوم در آب و هوا می تواند یکی از دلایل افزایش موارد بیماری های منتقله از طریق کنه باشد. تابستان‌ های طولانی ‌تر، زمستان ‌های گرم‌ تر، بارندگی کمتر و مهاجرت بیشتر حیوانات می ‌تواند به خزیدن کنه ‌های بیشتر در جوامع پرجمعیت کمک کند.

کنه ها موجودات نسبتا کوچکی هستند که برخی از آنها به اندازه سر یک سنجاق کوچک هستند. مقامات بهداشتی مرتباً به افرادی که در مناطق جنگلی سفر می کنند هشدار می دهند که مراقب کنه ها در مزارع بلند و چمن باشند. افرادی که در این نوع مناطق قدم می زنند باید لباس های دافع حشرات و جوراب های بلند بپوشند.

 بیماری لایم می تواند علائمی شبیه آنفلوآنزا ، درد مفاصل و ضعف در اندام ها ایجاد کند. با این حال، اگر پزشکان آن را با سرعت کافی تشخیص دهند، یک دوره دو تا چهار هفته ای آنتی بیوتیک می تواند بیماری را بدون عوارض جانبی عمده درمان کند.

محققان در این رابطه می نویسند: بیماری لایم یک بیماری عفونی گسترده محسوب می شود، اما در سراسر جهان توجه زیادی به آن نشده است.

شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله BMJ Global Health منتشر شده است.

کدخبر: 793312 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟