دلایل درد دندان عقل + راه پیشگیری

دندان عقل ساختار خاص خود را دارد. درد دندان عقل را همه تجربه کرده ایم.

به گزارش رکنا، دندان های عقل به عنوان دندان آسیاب سوم نیز شناخته می شوند، زیرا در پشت دو دندان آسیاب دیگر ظاهر می شوند. معمولاً در مجموع چهار عدد وجود دارد، اما کاملاً امکان پذیر است که هیچ کدام را نداشته باشید، بین یک تا سه و حتی بیشتر از چهار. بین ۵ تا ۳۷ درصد افراد کمتر از چهار دندان عقل دارند.

هنگامی که دندان عقل بیرون می آید، از زیر سطح لثه به سمت بالا فشار می آورد. اگر خوش شانس باشید، در پشت دو دندان آسیاب دیگر شما ظاهر می شود. در این سناریو، دندانپزشک شما احتمالاً دندان‌های شما را کنترل می‌کند، اگرچه معمولاً نیازی به برداشتن آن‌ها نیست.

با این حال، بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که فک‌هایشان خیلی کوچک است، که منجر به فضای کافی برای این دندان‌های اضافی نمی‌شود. وقتی دندان عقل بیرون می‌آید، کمبود فضا می‌تواند باعث شود که دندان‌های عقل به سمت بالا فشار بیاورند، گیر کنند یا به طور کامل بالای سطح لثه ظاهر نشوند. این دندان ها به نام نهفته شناخته می شوند. حتی ممکن است دندان عقل نهفته داشته باشید که نتوانید آنها را ببینید، زیرا زیر سطح لثه قرار دارند.

این دندان های نهفته هستند که بیشتر در معرض پوسیدگی و عفونت دندان هستند. تمیز کردن آنها ممکن است دشوار باشد زیرا در کنار هم شلوغ هستند یا به طور کامل بیرون نیامده اند، که منجر به خطر بالاتر عوارض دندانی می شود. بحث در مورد اینکه آیا دندان های نهفته باید به طور معمول برداشته شوند، حتی در مواردی که هیچ عارضه ای وجود ندارد، وجود دارد. یک بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۲۰ منتشر شده نشان داد که شواهد محدودی وجود دارد که بر اساس آن تصمیمات درمانی در مورد برداشتن دندان های بدون علامت نتیجه گیری شد که دندانپزشکان باید تخصص بالینی و انتخاب بیمار خود را در نظر بگیرند.

چرا دندان عقل درد می کند؟

بسیاری از ما درد را با دندان عقل مرتبط می‌دانیم، اما علم پشت این موضوع چیست؟ این دندان ها در پشت دهان، یکی در هر طرف در هر دو فک بالا و پایین ظاهر می شوند. اگر در پشت دهان خود احساس ناراحتی می کنید و در گروه سنی معمولی قرار می گیرید، یکی از نشانه های آشکار بیرون آمدن دندان عقل است، بنابراین فردی در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه بیست سالگی خود. علائم دیگر ممکن است شامل قرمزی یا تورم لثه باشد. طبیعی است که با فشار دادن دندان ها از طریق لثه احساس ناراحتی کنید و این جای نگرانی نیست.

بیشتر درد دندان عقل به این دلیل رخ می دهد که لثه اطراف آن در اثر کاهش تمیز کردن عفونی می شود، زیرا دندان خیلی عقب مانده است یا به طور کامل بیرون نیامده است. طبق باور عمومی، معمولاً به دلیل رویش دندان ها نیست.

از آنجایی که دندان عقل اغلب جای زیادی ندارد، غذا به راحتی می تواند به دام بیفتد که می تواند منجر به عوارض دندانی شود. چه از مسواک برقی استفاده کنید چه از مسواک دستی، رعایت بهداشت دهان و دندان برای دندان عقل بسیار مهم است.

بنابر این درد دندان عقل بیشتر به دلیل لثه عفونی و ملتهب است. بهترین توصیه این است که سعی کنید تا آنجا که ممکن است با استفاده از آب نمک یا آنتی باکتریال آن ناحیه را تمیز کنید. دهانشویه و در صورت تداوم درد یا زیاد شدن درد به دندانپزشک مراجعه کنید.

چرا دندان عقل داریم؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا ما در وهله اول دندان عقل داریم اگر ممکن است مشکلی ایجاد کند؟ پروفسور فون کرامون تابادل، انسان شناس، پس از اینکه خود چهار دندان عقل را درآورد، کنجکاو شد که چرا بسیاری از مردم از شلوغی دندان رنج می برند. او مطالعه‌ای را رهبری کرد که در سال ۲۰۱۱ در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا منتشر شد و دریافت که اجداد ما آرواره‌های بزرگتری نسبت به ما امروز داشتند.

تحقیقات او به این نتیجه رسید که شکل فک انسان احتمالاً در طول زمان به دلیل تغییر در رژیم غذایی ما تکامل یافته است. در فرهنگ های شکارچی-گردآورنده، غذا به طور معمول تر و فیبری تر بود که نیاز به جویدن بیشتر داشت. نیروی بیشتری مورد نیاز بود، به این معنی که فک پایین افزایش یافته و بیشتر بیرون زده است. بنابراین اجداد ما فضای بیشتری برای آن دندان عقل داشتند.

با ظهور کشاورزی، رژیم غذایی ما به سمت غلات و غذاهای فرآوری شده بیشتر سوق پیدا کرد که معمولاً نرم تر هستند و به نیروی کمتری برای جویدن نیاز دارند. این بدان معناست که ما در حال حاضر معمولاً استخوان‌های فک کوچکتری داریم و فضای کمتری برای رویش دندان‌های عقل داریم. این باعث ازدحام بیش از حد می شود که به نوبه خود خطر مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان و عفونت را افزایش می دهد.

کدخبر: 740246 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟