سرطان ریه سلامت سفالگران را تهدید می کند

سرطان ریه از سرطان های شایع در بین افراد است. سرطان ریه سیستم تنفسی فرد را به شدت درگیر می کند. استنشاق دخانیات درصد ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد. سرطان ریه برخی از مشاغل را بسیار تهدید می کند. رییس اداره عوامل شغلی موثر بر سلامت وزارت بهداشت گفت: سفالگران و کارگران موزائیک سازی با استنشاق «سیلیس» در معرض سرطان ریه هستند.

به گزارش رکنا ، رییس اداره عوامل شغلی موثر بر سلامت وزارت بهداشت گفت: کارگران پس از مدتی از استنشاق سیلیس ناتوان شده و در نهایت فوت می‌کنند؛ چرا که این ترکیب باعث تخریب ریه یا سرطانهای ریوی می‌شود.

خطر سرطان ریه برای سفالگران و کارگران موزائیک سازی

مهندس فاطمه فلکی درباره عواملی که یک نیروی کار را دچار ناتوانی می‌کند، اظهار کرد: مواد گوناگون شیمیایی مانند گرد وغبار، دود، گاز و بخار از جمله عوامل ناتوان کردن نیروی کار هستند. به عنوان مثال ‌گرد و غبار موادی مانند سیلیس بر محیط کار و افراد شاغل در این مکان تاثیر زیادی دارد. سیلیس ذرات بسیار کوچکی است که در ریه ته‌نشین می‌شود و گرد وغبار آن در حفاری‌ها و کارگاه‌هایی مانند موزائیک سازی و سفال گری وجود دارد.

وی با بیان اینکه برخی از مواد شیمیایی استفاده شده در کارخانه‌ها سبب ابتلا به بیماریهایی مانند سرطان می‌شوند، تاکید کرد: می‌توان با سیستم مهندسی مناسب و نصب دستگاه‌های تهویه کافی،‌ میزان گرد وغبار و سایر عوامل شیمیایی را در محیط کاهش داد و محیط کار مطلوبی را برای کارگر فراهم کرد تا سلامت او حفظ شود.

رییس اداره عوامل شغلی موثر بر سلامت وزارت بهداشت درباره تاثیر گاز و بخار بر سلامت نیروی کار گفت:‌ گاز و بخارهای متصاعد شده در محیط کار مانند هیدروکربن های حلقوی و بنزن می‌تواند روی دستگاه‌های خونساز و کبد تاثیر بگذارد و کارگر را دچار بیماری کند.

وی با اشاره بر عوامل زیان‌آور فیزیکی در محیط کار اظهار کرد: سر و صدا از جمله این عوامل است. اگر میزان صدا از 85 دسی‌بل بالاتر باشد بر شنوایی کارگر تاثیر منفی می‌گذارد و او را دچار بیماری و کری شغلی می‌کند. با این وجود صدای محیط در بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌ها بالاتر از این حد است.

سرطان ریه برای کارگران زنگ خطر است

رییس اداره عوامل شغلی موثر بر سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد: اقدامات مهندسی باید انجام شود؛ به گونه‌ای که کارشناس بهداشت حرفه‌ای هنگام بازدید از محیط کار،‌ مشکلات را به کارفرما گوشزد ‌کند و کارفرما درصدد رفع کاستیها برآید؛ چرا که فصل چهارم قانون کار در زمینه عوامل زیان آور محیط کار، کارفرمایان را مسوول حفظ سلامت کارگران کرده است بنابراین آنان باید محیط کار سالمی را فراهم کنند تا کارگر دچار حادثه و بیماری نشود.

فلکی در پایان اظهار کرد: وزارت بهداشت به چگونگی اجرای سیاستهایی که در زمینه حفظ و ارتقای سلامت نیروی کار تعیین کرده است، نظارت می‌کند و اگر این سیاستها اجرا نشود و محیط کار آنقدر آلوده باشد که کارگران صد درصد در معرض بیماری یا ناتوانی باشند، این وزارتخانه می‌تواند واحدهای متخلف را به مراجع قضایی معرفی کند. اگر جرم صاحبان کارگاه ثابت شود، وزارت بهداشت می‌تواند تمام کارگاه‌ یا قسمتی از آن را که دچار مشکل است تعطیل کند تا این بخش‌ها را پس از سالم سازی بازگشایی کند.

کدخبر: 703045 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟