هشداردهنده ترین علائم کرونا چییست؟

علائم هشدار کرونا / درمان‌های خانگی موثر بر بیماری در فاز سرماخوردگی

یک پزشک اورژانس گفت: به محض اینکه علائم سرماخوردگی را احساس کردید، اعم از آبریزش بینی، بدن‌درد، ابتدا خود را قرنطینه کرده و درمان‌های خانگی را شروع کنید.

به گزارش رکنا ، دکتر حسین کرمانپور، درباره علائم کرونای جهش‌یافته انگلیسی، گفت: به طور کلی کرونا‌ها و خانواده ویروس‌هایی مانند کرونا نظیر سرماخوردگی، آنفلوآنزا، مِرس، سارس و... علائم اولیه‌شان در فاز اول شبه سرماخوردگی است و می‌تواند با آبریزش بینی، گرفتگی و درد عضلات، سردرد، سرفه و... آغاز شود.

تب کرونایی با دارو رفع نمی شود

در کرونا تفاوت این بود که کرونا تب شدیدی می‌دهد که با دارو رفع نمی‌شود و همراه با یک بدن‌درد و خستگی مفرط است. گاهی هم با علائم گوارشی همراه است. علائم گوارشی از اختلال در چشایی گرفته تا اسهال، استفراغ، تهوع و حتی گاهی یبوست.

وی افزود: بنابراین چه ویروس جهش پیدا کند چه نکند، با این علائم همراه است. فقط در نوع برزیلی ویروس است که علاوه بر سرعت انتشارش، مقداری بیماری‌زایی‌اش هم افزایش یافته است که البته هنوز در ایران مشاهده نشده است. خوشبختانه ویروس جهش‌یافته انگلیسی در انگلستان کنترل شده که با روش‌های مختلف توانستند آن را کنترل کنند. جهش‌یافتگی انگلیسی بیشتر به نفع سرعت سرایت بیشتر بوده، جز نوع بزریلی که یک مقداری عوارض جانبی و کشندگی بالاتری داشته است، اما علائم اولیه تقریبا یکسان است.

وی افزود: امروز در دوران کرونا، هرکس علائم سرماخوردگی دارد که معمولا با بدن‌درد، آبریزش بینی، سردرد و... شروع می‌شود، بنایش را بر کرونا بگذارد. به طوری که ابتدا خود را در خانه قرنطینه کند، مایعات بخورد و اگر چهار تا پنج علائم هشدار را پیدا کرد، در آن مرحله باید به پزشک مراجعه کند.

علائم هشدار کرونا

کرمانپور در تشریح علائم هشدار کرونا، گفت: یکی از علائم هشدار تب سرکش است. تبی که علی‌رغم مصرف دارو و بدن‌شویی کنترل نشود. دوم اینکه تنفس مختل شود. به طوری که یا بیمار دچار تند تنفسی شود و تعداد تنفس در دقیقه بیشتر از ۲۷ عدد شده و به مرز ۳۰ تا برسد و افزایش یابد. تنفس را فرد دیگری در حالت استراحت باید در بیمار اندازه‌گیری کند.

بررسی کرونا از روی تعداد تنفس

اگر تعداد تنفس در دقیقه نزدیک ۲۸ تا بود و بیشتر می‌شد، بیمار باید به مرکز درمانی و پزشک مراجعه کند. سومین علامت هشدار این است که لب، انگشتان، زیر ناخن‌ها حالت تیرگی پیدا کند که ناشی از کاهش اکسیژن است. اگر در خانه پالس‌اکسی‌متری دارند، اگر ساعت به ساعت میزان اشباع اکسیژن خودن‌شان از ۹۶ به پایین می‌آید و به زیر ۹۱ رسید، دیگر محل رجوع به پزشک است.

زیرا به این معنی است که در ریه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و باید به مرکز درمانی مراجعه کرده و ارزیابی کرده و درمان را سریع شروع کنند. علائمی مانند بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون هم این روز‌ها علامت خطر محسوب می‌شود. بر این اساس اگر فشار خون فرد قبلا ۱۲ روی ۱۰ یا ۱۲ روی هشت بوده، اما به تدریج ۱۳ روی هشت یا ۱۴ روی ۹ می‌شود و بالا می‌رود، باید به پزشک مراجعه و وضعیت فرد بررسی شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 678439 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟