زیبایی به قیمت مـرگ!

جراحی‌هایی که با خودش صدها شکایت و دردسر به همراه می‌آورد و این نشانه بی‌انگیزگی و عدم اعتماد به نفس  است که مانند خوره به جان برخی از ما افتاده است. پس طبیعی است که تعداد شکایاتی که روزانه روانه مقامات قضایی می‌شود به مراتب بیشتر از هر جای دیگر دنیا باشد.

به گزارش رکنا ، این میزان متقاضی برای انواع جراحی‌های پلاستیک چیزی شبیه بارش باران است که با بیشتر شدنش سیل و خرابی به بار می‌آورد اما ممنوعیت انجام اعمال جراحی در مطب و کلینیک‌های زیبایی، از اقدامات خوبی است که چند وقتی است اجرایی شدن آن، جلوی بعضی دردسرها را گرفته است اما برای این‌که بیشتر هوشیار باشید باید از خطرات و سودجویی‌هایی که منجر به نقص عضو و حتی مرگ افراد می‌شود، جزئیات بیشتری بدانید.

دکتر بابک نیکومرام، دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران این ممنوعیت و دلایل آن را برایتان بازگو می‌کند.

رؤیایی که کابوس می‌شود

احتمالاً از هر 10 نفری که یک‌بار جراحی زیبایی را تجربه کرده باشد بیش از نیمی از آن‌ها از عمل خود رضایت دارند و عموماً مشکلی احساس نمی‌کنند اما همان چند نفر ناراضی و درمانده کافی است تا پرونده شکایت‌‌ها از پزشکان حوزه زیبایی همیشه باز باشد. دختری که با همان یک‌بار عمل زیبایی، بینی‌اش برای همیشه کج شده و یا خانمی که بعد از عمل بلفاروپلاستی چشم‌هایش بیش از حد گود رفته است نتیجه عمل‌هایی هستند که به اعتقاد دکتر نیکومرام توسط افراد غیرمتخصص، در محیطی غیر استاندارد و بدون آگاهی انجام می‌شود.

تصویر ذهنی شما قبل از عمل کاملاً رؤیایی و فانتزی است که می‌تواند با کوچک‌ترین خطای پزشکی به ویرانه تبدیل می‌شود. دکتر نیکومرام معتقد است که اگر این میزان تمایل به جراحی و رؤیاپردازی بعد از عمل، در شناخت و تحقیق درباره متخصص و کلینیک‌ها به کارگرفته می‌شد، قطعاً این میزان شکایت وجود خارجی نداشت. اگر نیازی به جراحی نمی‌بینید و صرفاً رویای دیده شدن یا تلاش برای ارائه هویت دیگری از خود دارید باید منتظر عواقب بعد از عمل باشید به‌ویژه زمانی که هیچ اطلاعات ابتدایی هم درباره کاری ندارید که قرار است روی جسم شما انجام شود.

تکنسین‌های جراح!

حتی شنیدن آن هم وحشت‌آور است که کار متخصص را تکنسین اتاق عمل انجام دهد. دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در دومین کنگره بین‌المللی بزرگان جراحی پلاستیک و زیبایی می‌گوید: «نه شایعه است نه دروغ و درست به همین دلیل است که بیشتر از 80 درصد از جراحی‌‌هایی که به خطا و حتی مرگ بیمار منجر می‌شود، توسط کسانی که جراح زیبایی نیستند انجام می‌گیرد. گاهی تکنسین‌‌های غیرمتعهد که با آموزش‌های سطحی در کنار دیگر کادر پزشکی در اتاق عمل حاضرند شروع به یادگیری تکنیک‌ها به صورت تجربی می‌‌کنند و در کنار جراحان عمومی دست به جراحی‌های زیبایی حساس می‌‌زنند.

در برخی عمل‌‌ها هم پزشک اصلاً در اتاق عمل حضور پیدا نمی‌کند و صفر تا صد عمل با حضور تکنسین انجام می‌شود. بنابراین سرنوشت کسانی که جان یا سلامتی و زیبایی‌شان را زیر تیغ این افراد از دست داده‌اند هم به دست قانون و قضا سپرده می‌شود. چند سال‌ پیش ماجرای ممنوع شدن جراحی لیپوساکشن توسط جراح عمومی قانونی و حکم آن هم صادر شد اما در مدت کوتاهی دوباره اجرای حکم متوقف شد و شرایط به حالت سابق برگشت. همه این عوامل در کنار ناآگاهی افراد و سودجویی بعضی پزشک نماها و جراحان متخلف و بی‌مسئولیت صدمات جبران‌ناپذیری را به سلامت و حیات انسان‌ها وارد می‌کند».

تبلیغ جراحی زیبایی ممنوع!

دکتر نیکومرام با ابراز تاسف از آمار بالای تخلف و شکایت در حوزه زیبایی می‌گوید: «ما در کشور کمتر از 400 متخصص جراحی پلاستیک و زیبایی داریم اما شمار زیادی جراح، تکنسین و پزشک‌نما با تبلیغات اغواکننده و دروغین مشغول فعالیتند و متاسفانه هیچ برخورد قاطعانه‌ای با آن‌ها صورت نمی‌گیرد. در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا تبلیغات حوزه پزشکی و زیبایی ممنوع یا بسیار محدود است اما در این‌جا تبلیغات نادرستی که توسط افراد غیرحرفه‌ای دست به دست می‌شود به‌راحتی با جان افراد بازی می‌کند.

در بین شکایات مواردی به چشم می‌خورد که پزشک بعد از تخلفات متعدد و باطل شدن پروانه طبابت، در منزل و حتی اتاق کارش جراحی انجام می‌دهد. مراجعان هم تنها به خاطر این‌که هزینه کمتری پرداخت کنند، خودشان را به تیغ کشنده این افراد می‌سپارند. آمبولی، خونریزی داخلی، صدمه زدن به دیگر اعضای بدن، عفونت و ده‌ها عوارض دیگر هستند که بعد از جراحی‌های این چنینی جان و سلامت افراد را تهدید می‌کند.

توصیه مهم انجمن جراحان پلاستیک ایران

با تمام تلاش‌های پزشکان متعهد و اعضای انجمن جراحان پلاستیک پاییز امسال طبق نامه معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد که انجام عمل لیپوساکشن در مطب‌ها و جراحی‌های پلاستیک در کلینیک‌های پوست و مو ممنوع است و این عمل‌ها باید در مراکز جراحی محدود و بیمارستان‌ها انجام شود. در غیر این صورت افراد با مواجهه با هر مشکلی امکان پیگیری قضایی نخواهند داشت.

این قانون که اجرای آن جان بسیاری افراد را از مرگ و آسیب‌‌های جدی در امان نگه خواهد داشت نیاز به همکاری و آگاهی مراجعان هم دارد. نپذیرفتن شرایطی غیر از این باعث می‌شود عوارض به حداقل ممکن کاهش پیدا ‌کند یا در صورت بروز عارضه، شرایط را برای حفظ سلامتی بیمار در مراکز جراحی و بیمارستان هدایت و کنترل کنند.

شکایتی که دردی را دوا نمی‌کنند

همان‌طور که گفته شد حجم زیادی از پرونده‌های شکایات پزشکی به عمل‌های زیبایی مربوط است و اما در بیشتر موارد نتیجه‌ای جز پرداخت دیه ندارد. بیشتر پزشکان بیمه مسئولیت مدنی دارند پس حتی دیه افراد را نه خود پزشک بلکه بیمه‌ می‌‌پردازد بنابراین وقتی افراد به علت‌‌هایی چون عفونت، مشکلات تنفسی یا نقص عضو و مرگ بیمار خود طرح شکایت می‌کنند، راهی دراز تا اثبات تخلف و جرم پزشک مربوطه پیش رو دارند. از طرفی به‌طور معمول اگر عمل اول با مشکل مواجه شود، اصلاح مشکل به مراتب دشوار خواهد شد.

چون نیاز به حوصله و همچنین زمان کافی برای انجام عمل است و علاوه بر عوارض مضاعفی که برای فرد دارد، هزینه زیادی هم متحمل خواهد شد. این روند باعث می‌شود حتی گرفتن دیه از پزشک متخلف مشکلات را بیشتر کرده و دردی را دوا نکند.

دکتر نیکومرام معتقد است: «متقاضی زیاد برای جراحی‌های زیبایی، یکی از دلایل مهمی است که باعث شده است عده‌ای بدون تخصص وارد این عرصه شده و جراحی زیبایی انجام دهند. پس اگر بی‌دلیل خود را مجاب به عمل‌هایی مانند کوچک کردن شکم یا بینی می‌دانید ممکن است در دام غیرمتخصص‌ها هم بیفتید.»

یک تزریق به قیمت جان

بررسی درست وضعیت فرد متقاضی قبل از هر گونه عمل زیبایی از فرایند‌های ضروری است که متخصصان پیش از جراحی تمام مراحل آن را با آزمایش‌هایی که بیمار انجام می‌دهد مورد مطالعه قرار می‌دهند. چه بسا بعضی افراد با سابقه‌ بیماری خودشان را به جراحی می‌سپارند درحالی که به دلیل بیماری، جراحی زیبایی روی آن‌ها ممنوع بوده است. در حوزه اعمال زیبایی افراد غیرحرفه‌ای کم نیستند که با انجام جراحی‌‌های غیرمجاز، سلامت مردم را به خطر می‌اندازند.

برای مثال افرادی که دیابت از نوع کنترل نشده دارند باید از عمل‌های غیرضروری پرهیز کنند چون این بیماری التیام زخم را به تأخیر می‌‌اندازد و ممکن است چالش‌های فراوانی پیش روی فرد قرار دهد. همچنین افرادی با بیماری‌های سیستم عصبی و ضعف عضلانی که هر گونه عمل زیبایی برای آن‌ها منع پزشکی دارد. اما متاسفانه غیرپزشک‌ها با بی‌رحمی تنها برای کسب سود و درآمد از غفلت آن‌ها سوءاستفاده کرده و بدون آنالیز شرایط جسمانی، پذیرای جراحی بیمار هستند.

درحالی که ساده‌ترین خدماتی که در مراکز زیبایی به‌ویژه در شهرهای بزرگ ارائه می‌شود، می‌تواند جان شما را بگیرد. در نظر داشته باشید که یک تزریق ساده بوتاکس که سال‌هاست تزریق آن را غیرپزشک‌ها و تکنسین‌ها هم در هر مطبی انجام می‌دهند، می‌تواند برای یک دیابتی به قیمت جان او تمام شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 646417 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟