بایدها و نبایدهای یک بارداری سالم

هر مادری تا پیش از این‌که خودش بارداری را تجربه کند درباره آن داستان‌های بسیاری می‌شنود؛ از روزهای سخت تا اوقات آرام. از تغییرات کلافه کننده تا لذت انتظار تولد بچه.

به گزارش رکنا ، خیلی‌ها بر این باورند زندگی را هر طور بگیری همانطور پیش می‌رود و خب این داعیه را به دوران بارداری هم بسط می‌دهند. یعنی شما می‌توانید با وجود همه تغییرات جسمی و احوالی که در طول دوران بارداری خود تجربه می‌کنید، در عین حال بهترین اوقات زندگی‌تان را هم از سر بگذرانید. به بیان ساده‌تر بارداری زیبا و جذابی را تجربه کنید؛ آنقدر جذاب که تا عمر دارید از این روزها به عنوان خوش‌ترین روزهای زندگی‌تان یاد کنید.

البته در این مسیر 9 ماهه که قرار است با خوش‌بینی‌ شما یکی از بهترین خاطرات زندگی‌تان را بسازد باید درباره همه چیز آگاهی کاملی داشته باشید و خب این آگاهی باید از مسیرهای درست به شما برسد؛ مشاوره‌های پزشک قطعا اولین و مهم‌ترین منبع کسب آگاهی شما محسوب می‌شوند و در قدم بعدی می‌توانید سراغ منابع مکتوب معتبری بروید که مورد وثوق بوده و می‌توانند راهنمای جامعی برای روزهای بارداری‌تان باشند. با این وصف بهتر است این گزارش را از دست ندهید.

از تغییرات سه ماهه اول نهراسید!

از زمان شروع بارداری تا هر یک روزی که جلو می‌رود تا شما به تاریخ تولد نوزادتان نزدیک‌تر شوید باید انتظار این را داشته باشید که اندازه دور کمرتان بیشتر و بیشتر شود. با این حال آیا از دیگر تاثیرات بارداری بر بدن‌تان آگاه هستید؟

در ماه‌های ابتدایی بارداری تغییرات هورمونی باعث می‌شوند سینه‌های شما حساس شده و البته هر روز صبح احساس حالت تهوع داشته باشید که به عنوان بیماری صبحگاهی شناخته می‌شود. در عین حال ممکن است همواره احساس خستگی کنید و به چرت‌های مکرر نیاز داشته باشید. این اوضاع نباید نگران‌تان کند چون معمولا در سه ماهه دوم بارداری این وضعیت محو می‌شود و دوباره حسابی سرحال می‌شوید.

چهره‌ای که برق می‌زند!

این یک افسانه نیست؛ چهره خانم‌های باردار معمولا برق می‌زند چرا که جریان گردش خون و تولید چربی در پوست آن‌ها طی این دوران بیشتر می‌شود. البته ممکن است شما در دوران بارداری برخی دیگر از تغییرات پوستی را هم تجربه کنید که از جمله آنها ملاسما، بروز یک تغییر رنگ در پوست صورت، برآمدگی بیشتر روی پوست، خارش پوست و بروز خطوط بر اثر کشیدگی پوست هستند که به ترک‌های پوستی مشهورند.

نگران نباشید چون لوسیون‌ها و مرطوب کننده‌ها می‌توانند تا حدود زیادی خارش و خطوط ناشی از کشیدگی پوست را که به ترک‌های پوستی مشهور هستند کمتر کنند. با این حال قبل از استفاده از هر گونه دارویی اعم از نرم کننده یا لوسیون حتما در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

یک باردار ورزشکار باشید!

ورزش کردن در طول دوران بارداری به شما انرژی بیشتری می‌دهد و البته بدن‌تان را برای تولد نوزاد آماده می‌کند. در صورتی که پزشک ما تائید کند هر خانم بارداری می‌تواند در هفته دو ساعت و نیم ورزش را در برنامه خود بگنجاند. البته فراموش نکنید که شما باید حتما ورزش‌های سبکی همچون پیاده‌روی معتدل را انتخاب کنید و هرگز سراغ ورزش‌های سنگین نروید.

در عین حال اگر شما پیش از دوران بارداری هم ورزش می‌کردید می‌توانید با پزشک‌تان درباره انجام ورزش‌هایی همچون ایروبیک سبک در دوران بارداری مشورت کنید و فقط در صورتی که او اجازه داد سراغ این نوع از ورزش‌ها هم بروید. مطمئن باشید که به اندازه کافی آب می‌نوشید و البته اگر ذره‌ای احساس سرگیجه یا ضعف کردید حتما ورزش را متوقف کنید.

حرکات کششی و یوگا را فراموش نکنید

یوگا می‌تواند جسم و روح شما را آرام کند. همانطور که مرکز ثقل شما تغییر می‌کند تعادل بیشتری را احساس خواهید کرد. دی‌وی‌دی‌های یوگای بارداری موجود هستند بنابراین می‌توانید با تائید پزشک از آنها استفاده کنید یا به کلاس‌هایی بروید که برای مادران باردار یوگا برگزار می‌کنند. نکته‌ای که این میان نباید فراموش کنید اول تائید پزشک برای انجام یوگا و بعد پیدا کردن یک مربی معتبر است. در واقع مربی حرفه‌ای خیلی خوب می‌داند که قرار گرفتن در چه حالت‌هایی برای شما ایمن است و در عین حال به شما کمک می‌کند تا با نزدیک شدن به موعد مقرر که همان تاریخ زایمان است چطور این حالت‌ها را با هم تطبیق بدهید.

با این حال قبل از انجام هر ورزشی حتی یوگا حتما ابتدا تائید پزشک خود را بگیرید.

آیا وضعیت روانی شما طبیعی است؟

شاید با خودتان فکر می‌کنید که وضعیت روانی‌تان در طول دوران بارداری بسیار متغیر است؛ شما درباره آینده‌ای که قرار است با فرزندتان داشته باشید به شدت هیجان‌زده هستید اما در عین حال بابت زایمان و نقش والدینی که قرار است در آن قرار بگیرید هم به همان نسبت احساس نگرانی می‌کنید. باید به شما بگوییم این‌ها حالت‌هایی طبیعی از قاطی شدن هورمون‌های بارداری هستند!

در واقع در این مورد شما تنها نیستید بلکه بسیاری دیگر از زنان باردار نیز شرایط نامتعادلی را در این دوران به لحاظ روانی پشت سر می‌گذارند. مراقب خودتان باشید؛ حسابی استراحت کنید. سراغ فعالیت‌هایی بروید که استرس شما را از بین می‌برند مانند ورزش کردن. در عین حال می‌توانید با یک دوست نزدیک حرف بزنید تا آرام شوید. اما اگر باز هم احساس می‌کنید افسرده هستید از پزشک خود در این مورد کمک بگیرید.

مورد عجیب موهای شما در دوران بارداری!

در دوران بارداری موهای شما ممکن است ضخیم‌تر و البته پرتر شوند! یکی از مزایای هورمون‌های بارداری این است که شما موهای کمتری را به نسبت معمول از دست می‌دهید که مقصود همان ریزش معمول موهاست. شاید برخی معتقد باشند رنگ کردن موها در دوران بارداری ایرادی ندارد اما ممکن است پزشک شما توصیه کند این مورد را به بعد سه ماهه اول یا بعد از تولد نوزاد موکول کنید.

پس در این زمینه حتما از پزشک سؤال کنید و حتما توصیه او را اجرا کنید. این امکان وجود دارد که بعد از تولد بچه ریزش موی بیشتری را نسبت به قبل تجربه کنید؛ با این حال در فاصله شش ماهی که از تولد نوزاد می‌گذرد رشد موهای شما به حالت سابق بازگشته و شرایط عادی می‌شود بنابراین در این مورد نگران نباشید.

سالم بخورید؛ البته به اندازه دو نفر!

زمانی که قرار است به اندازه دو نفر غذا بخورید روزانه به 100 تا 300 کالری بیشتر از معمول نیاز دارید. این کالری اضافه را از همه گروه‌های غذایی انتخاب کنید. غلات، میوه‌ها، سبزیجات، گوشت و حبوبات همه این گروه‌های مواد غذایی را شامل می‌شوند که البته باید به آن‌ها لبنیات را هم اضافه کنیم. هرگز در دوران بارداری از خوردن صبحانه صرف‌نظر نکنید. بین غذاها سراغ میان وعده‌های سالم بروید و در عین حال از خوردن غذاهای خام، تخم مرغ یا گوشت پخته نشده، ماهی‌هایی که ممکن است جیوه داشته باشند و مواد لبنی غیر پاستوریزه خودداری کنید.

مصرف ویتامین‌های قبل از تولد نوزاد یک «باید» است!

زمانی که شما باردار هستید به فولیک اسید بیشتر، کلسیم بیشتر و البته آهن بیشتر نیاز دارید. بهترین راه جذب ویتامین‌ها و مینرال‌های ضروری به بدن مصرف غذاهایی است که منابع غنی آن‌ها محسوب می‌شوند. با این حال شما همچنان باید ویتامین‌های پیش از بارداری یا مکمل‌هایی را که پزشک در این مورد تجویز کرده مصرف کنید. در واقع ویتامین‌های پیش از بارداری از جمله مواد مغذی هستند که فرزند شما برای رشد کردن به آن‌ها نیاز دارد. برخی از خانم‌های باردار در عین حال به مکمل‌هایی نیاز دارند تا کمبود برخی ویتامین‌ها یا مینرال‌های بخصوص در بدن آن‌ها جبران شود که از جمله می‌تواند آهن یا ویتامین B12 باشد.

آبرسانی برای یک بارداری سالم...

آبرسانی صحیح به بدن در طول دوران بارداری به شما خانم‌های باردار کمک می‌کند تا سطح انرژی‌تان را بالا نگه دارید. همچنین حفظ رطوبت بدن در دوران بارداری مانع بروز مشکلاتی مانند عفونت مثانه یا یبوست می‌شود. بنابراین در طول دوران بارداری خود به مقدار کافی آب و مایعات بنوشید. پیشنهاد می‌شود خانم‌ها روزانه 12 فنجان آب بنوشند که در این صورت 20 درصد آب مورد نیاز بدن را از طریق خوراکی تأمین می‌کنند.

خانم‌های باردار باید حواس‌تان باشد که برای نوشیدن آب آنقدر صبر نکنید تا تشنه شوید؛‌ همواره آب، آبمیوه و مایعات بدون کافئین مصرف کنید. اگر رنگ ادرار شما زرد بسیار روشن است، پس باید بدانید که به اندازه کافی آب و مایعات مصرف کرده‌اید.

به اندازه‌ای که نیاز دارید بخوابید...

شاید در طول سه ماهه اول بارداری اینطور به نظر برسد که شما تمام مدت خواب هستید! با این حال در سه ماهه سوم بارداری بهره‌مندی از یک خواب شبانه راحت کار بسیار سختی می‌شود. دستشویی رفتن‌های مکرر، سوزش معده و کلافگی در کنار هم قرار می‌گیرند تا شما را بیدار نگه دارند. سعی کنید روی قسمت چپ بدن‌تان بخوابید، یک بالش را بین و پشت پاهایتان قرار بدهید، ورزش را در طول روز انجام بدهید نه شب هنگام و البته این‌که مایعات و آب بنوشید اما نه درست زمانی‌که می‌خواهید برای خواب آماده شوید!

استفاده سرخود دارو اکیداً ممنوع!

اگر قرار است در دوره بارداری دارویی مصرف کنید حتما قبل از استفاده باید پزشک این مسئله را برای شما تائید کند. فراموش نکنید هر دارویی که مصرف می‌کنید چه مسکن باشد، چه داروهای سرماخوردگی یا آلرژی و چه هر داروی دیگری، راه خودش را برای رسیدن به جنینی که در رحم دارید پیدا می‌کند.

بنابراین هرگز بدون تجویز پزشک دارویی مصرف نکنید حتی داروهای بدون نسخه و اگر پیش از بارداری داروی خاصی مصرف می‌کردید حتما با پزشک‌تان در میان بگذارید که آیا لازم است همان دارو را در دوران بارداری هم استفاده کنید یا باید داروی شما عوض شود و یا این‌که کلا نباید مصرف شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 642203 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟