بررسی سردی معده و راهای درمان

به گزارش رکنا ، دردهای معده به دلیل برخی ناپرهیزی‌ها بسیار شایع است، برای پیشگیری از ابتلا به این عارضه باید از حال معده خود آگاه باشید.

ترش کردن، نفخ معده، سوءهاضمه، بزرگی شکم و حالت تهوع همه از نشانه های سردی معده است، این بیماری پنهان که اکثر افراد جامعه به آن مبتلا هستند ممکن است به دلایل متفاوتی از جمله خوردن آب سرد یا پوشیدن پیش بند خیس در زمان ظرف شستن اتفاق افتد.طب سنتی فارغ از توصیه هایی که برای پیشگیری از این بیماری پنهان دارد برخی از روش های درمانی را هم برای آن معرفی کرده است.

لبنیات طبع سردی دارند؟

تقریبا تمام لبنیات جز پنیر کهنه، شیر محلی تازه، کره و ماست چکیده، طبع سردی دارند. بین لبنیات، پنیر تازه، خامه، دوغ، سرشیر، شیر پاستوریزه و ماست معمولی، طبع سرد و تر دارند و کشک و قره قروت طبعشان سرد و خشک است.

علائم سردی معده

سردی معده دارای علائمی نظیر ترش کردن است و می تواند با احساس سوزش در مری و سرمعده، دل درد، اسپاسم عضلات شکمی، اسهال یا گاهی اوقات یبوست، احساس تهوع و بی حالی همراه باشد.

علل سردی معده

خوردن سریع خوراکی ها، نوشیدن آب همراه با غذا، مصرف غذاهای دیر هضم، استفاده از چاشنی و انواع ادویه های تند همراه با غذا، مصرف خوراکی های سرد چون یخ و بستنی و برخی داروها همگی درسردی معده موثر هستند.

درمان گیاهی سردی معده

درمان این مشکل در وهله اول رعایت رژیم غذایی اهمیت فروان دارد، هر فردی دارای یک مزاج است و خوردن غذاهای طبع دیگر می تواند باعث مشکلات گوارشی و حتی بیماری هایی مانند آکنه و ریزش مو در او شود، برای فهمیدن طبع می توان به پزشک طبع گیاهی مراجعه کرد.

نوشیدن چای بابوبه یکی از راه های برطرف کردن التهاب و سردی معده است، می توان این چای را همراه با نبات یا لیمو ترش مصرف کرد تا علاوه بر درمان مشکل اسیدی شدن و سردی معده با عوامل عفونت زا در دستگاه گوارش هم مبارزه کند.

آب برنج هم یکی دیگر از داروهای مفید برای درمان مشکل سردی و ترش کردن معده است، برای این کارمقدار کمی برنج را با آب بدون نمک پخته تا قوام پیدا کند، سپس محلول را از صافی رد کنید، این نوشیدنی را می توانید در طول روز به همراه مقداری عسل مصرف کنید تا مشکل سردی معده برطرف شود.

استفاده از برگ های شفابخش نعناع هم که از دیرباز به عنوان یک داروی بی رقیب برای درمان کلیه مشکلات معده مشهور بوده که می توان با جویدن برگ نعناع یا عرق نعناع و چای نعناع را هنگام دل درد و سردی معده مصرف کرد تا التهاب برطرف شود، با توجه به طبع سرد ذاتی نعناع برای رفع سردی معده آن را همراه با نبات مصرف کنید.

دانه رازیانه هم یکی از خوراکی های بسیار مفید برای سلامت معده است ومی تواند مشکل سردی معده و یا هضم کند مواد غذایی در دستگاه گوارش را برطرف کند و به این ترتیب مشکل التهاب معده برطرف می شود.

درمان سردی مزاج معده

خوردن مصطکی ساییده شده با شکر

روغن مالی شکم با روغن هایی مانند بابونه

تقویت معده با مصرف گل قند و بذر انیسون

علاوه بر موارد فوق، رعایت نکات زیر کمک شایانی به بهبودی شما می کند. برخی از این نکات با توصیه های عمومی مشترک است، که به معنای اهمیت بالای آن در بهبودی شما است.

1- بر حسب نوع غذا و ذائقه خود، غذا را با ادویه جاتی مانند: زیره، نعناع، دارچین (یک قاشق چایخوری از پودر یکی از آن ها) و در صورت اطمینان از نداشتن زخم گوارشی، زنجبیل (نصف قاشق چایخوری) با هر وعده میل نمایید.

2- از غذاهای سنگین و دیرهضم مانند گوشت گاو (به هر شکل و به هر مقدار)، کله پاچه، حلیم، تخم مرغ آب پز کامل، کوکو سیب زمینی، ماکارونی، الویه، اجتناب کنید.

3- از غذاهای زودهضم بیشتر استفاده کنید. (گوشت بره، جوجه کباب، تخم مرغ عسلی ...)

4- از خوردن سالاد خیار گوجه، ترشی، دوغ و ماست اجتناب کنید.

5- از میوه های با مزاج سرد مانند: هندوانه، هلو، زردآلو، کیوی، خیار و گوجه به ویژه بر روی غذا پرهیز نمایید.

6- غذا را با مقدار خیلی کمی نمک شروع و با نمک به پایان برید. (اگر بیماری فشارخون ندارید).

7- از خوراکی های مولد ریاح مانند حبوبات، کمتر استفاده نمایید. در صورت تمایل به مصرف، قبل از طبخ، حداقل 12 ساعت در آب خیس نموده و در طی این مدت 3-2 بار آب آن را تعویض نمایید.

نکته : غلبه بلغم معمولاً به علت مصرف زیاد خوراکی های با طبع سرد، نوشیدن مایعات سرد بین غذا و خوردن آب بسیار سرد بروز می کند

8- از ادویه جاتی مانند قرنفل (میخک)، هل و زعفران در طبخ غذا استفاده کنید.

9- از خوردن آب همراه غذا و تا 2 ساعت پس از آن اجتناب کنید (برای کاهش تمایل به آب، غذا را خوب بجوید و بدون عجله و با آرامش غذا میل کنید).

10- قبل از سیری کامل دست از غذا بکشید.

11- حداقل تا 2 ساعت پس از غذا از خوابیدن اجتناب کنید.

12- از مصرف غذاهای سرد و مرطوب مانند آش ماست، آش دوغ، آش رشته و آش جو پرهیز کنید.

13- از انواع فست فود به ویژه سوسیس، کالباس و همبرگر جداً اجتناب کنید.

14- اگر دچار ضعف هضم و نفخ زیاد هستید از ورزش روزانه با معده کاملاً خالی به مدت 20-15 دقیقه غافل نشوید.

15- در صورتی که بلغم معده تان را درگیر کرده و سبب عفونت شده است، از دم کرده بومادران، کلپوره و درمنه استفاده کنید. اما اگر این گیاهان را در اختیار ندارید، نسخه ای کلی برای درمان بلغم مفاصل و معده وجود دارد: سیاه دانه را با سه برابر عسل مخلوط کرده و برای درمان بلغم مفاصل به اندازه یک قاشق چای خوری، ناشتا صبح و به همین مقدار سر شب، این مخلوط را میل کنید. در صورتی که بلغم معده را درگیر کرده، مخلوطی را که در بالا ذکر شد، بعد از هر غذا میل کنید.

سخن پایانی

البته اگر با انجام موارد فوق بهبودی حاصل نشد حتماً با یک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

مشخصات معده سرد و تر

تأخیر در هضم غذا

آروغ ترش

تجمع آب در دهان و عدم احساس تشنگی

همچنین این افراد با خوردن غذا‌های سرد مثل خیار دچار تشدید علائم گوارشی می‌شوندآخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 633403 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟