مشکلات و خطرات طب سنتی

به گزارش رکنا ، در مطالعه ای نشان داده شد که استفاده از خدمات طب مکمل و جایگزین برای بیماران در کنار مراقبت های بهداشتی ارائه شده توسط پزشکان عمومی آموزش دیده در کاهش هزینه های درمان و مرگ و میر موثر است.

یکی از دلایل مهم در انتخاب طب سنتی و مکمل، هزینه کمتر خدمات است. به عنوان مثال، در یک مطالعه کنترل شده تصادفی، بررسی و مقایسه نتایج استفاده از فیزیوتراپی، اعمال یداوی و مراقبت پزشک عمومی برای درد گردن، نتایج نشان داد که در گروه اعمال یداوی، بهبودی سریعتر از گروه فیزیوتراپی و مراقبت پزشک عمومی بوده و کل هزینه های درمانی در این گروه، حدود 447 یورو بود که در حدود یک سوم هزینه در گروه فیزیوتراپی و مراقبت پزشک عمومی بود. این بیانگر موثرتر بودن و کم هزینه تر بودن مداخلات دستی برای بهبود درد گردن در مقایسه با فیزیوتراپی یا مراقبت های ارائه شده توسط پزشکان عمومی است.

در مطالعه دیگری اخیرا نشان داده شد که استفاده از خدمات طب مکمل و جایگزین برای بیماران در کنار مراقبت های بهداشتی ارائه شده توسط پزشکان عمومی آموزش دیده در کاهش هزینه های درمان و مرگ و میر موثر است. کاهش هزینه ها به دنبال تجویز داروی کمتر و کاهش مدت بستری در بیمارستان است.

خطرات احتمالی مرتبط با عملکرد پزشکان و محصولات طب سنتی

1. استفاده از محصولات تقلبی و یا با کیفیت نامناسب

2. مهارت ناکافی پزشک یا درمانگر

3. تشخیص اشتباه، تاخیر در تشخیص و یا عدم استفاده از درمان های موثر متداول

4. مواجهه با اطلاعات گمراه کننده و یا غیرقابل اعتماد

5. رخداد عوارض جانبی و یا فعل و انفعالات ناخواسته ناشی از درمان

نقاط ضعف طب سنتی و مکمل

طب سنتی و مکمل در کنار فایده های بسیار، می تواند نقاط ضعفی نیز داشته باشد:

خطرات داروهای گیاهی: بسیاری از مردم به دلیل طبیعی بودن داروهای گیاهی و استفاده رایج در بسیاری از نقاط دنیا، بر این باور هستند که این داروها ایمن و بی خطر هستند. اما مانند داروهای طب رایج، داروهای گیاهی نیز دارای عوارض هستند.

این عوارض علل مختلفی چون مصرف بیش از حد، تداخل با داروهای طب رایج و واکنشهای خودبخودی و غیرقابل پیش بینی مانند آلرژی.

کیفیت پایین: عدم وجود استاندارد قطعی برای محصولات و تولیدات گیاهان دارویی ممکن است منجر به مشکلاتی در کیفیت آن شود. از جمله این مشکلات، تقلب، مواد اولیه نامشخص، جایگزینی یک گیاه به جای گیاه دیگر و ... است.

کاربرد نامناسب: کاربرد نامناسب گیاهان دارویی می تواند کشنده باشد. به عنوان مثال استفاده نابجا از کاواکاوا منجر به تخریب شدید کبد می شود. همچنین داروهایی مانند جینکو که باعث بهبود جریان خون می شود، ممکن است خونریزی حین جراحی را افزایش دهد.

نقص در اطلاعات و مصرف خودسرانه: مصرف خودسرانه و بدون مشاوره و توصیه متخصص در کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته، رایج بوده که اغلب به دلیل دسترسی آسان و قیمت کم این داروست.

چالش های طب سنتی

با وجود تاثیرات خدمات طب سنتی بر مراقبت های بهداشتی در سراسر دنیا، اطلاعات کمی در مورد ایمنی، کیفیت و اثر بخشی طب سنتی و مکمل و جایگزین وجود دارد و همین باعث شده که اغلب دولت ها شناخت صحیحی از آن نداشته باشند. در کشورهایی که شناختی از طب سنتی وجود دارد، به دلیل تفاوت های فرهنگی و تاریخی، تنوع زیادی در رابطه با قوانین مرتبط وجود دارد.

محصولات گیاهی در بعضی کشورها بعنوان دارو و در برخی دیگر در گروه مواد غذایی دسته بندی و مشمول قوانین آن گروه می شود. به همین دلیل وجود یک چارچوب هماهنگ و بین المللی برای این حصولات لازم است. در استراتژی سازمان جهانی بهداشت برای سال های 2002 تا 2005 چهار موضوع اساسی در مورد این چالش ها مطرح و بررسی شد.

منبع: راهبردهای طب سنتی سازمان بهداشت جهانی برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 625105 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟