کاهش سرطان لوزالمعده با جراحی کاهش وزن در بیماران دیابتی چاق

به گزارش رکنا ، این مطالعه که در هفته مجاری گوارشی اروپا ارائه شده است 1.435.350 بیمار مبتلا همزمان به دیابت و چاقی را در طی یک دوره 20 ساله مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است گزارش داد. 10،620 بیمار تحت مطالعه تحت عمل جراحی چاقی (کاهش وزن) قرار گرفتند ، عملیاتی که به بیماران کمک می کند تا با ایجاد تغییر در سیستم گوارش ، وزن خود را کاهش دهند.

تحقیقات نشان داده است که بیماران چاق مبتلا به دیابت اگر تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته بودند ، احتمال ابتلا به سرطان پانکراس به طور قابل توجهی کمتر بود. اکثر بیماران (73٪) که در این مطالعه تحت عمل جراحی قرار گرفتند زن بودند.

نویسنده اصلی دکتر اسلم سید ، از شبکه بهداشت الگویی بخش گوارش در پیتزبورگ ، ایالات متحده ، اظهار داشت: "چاقی و دیابت از عوامل مهم شناخته شده سرطان لوزالمعده از طریق التهاب مزمن ، هورمون های اضافی و فاکتورهای رشد آزاد شده توسط چربی بدن است. پیش از این نشان داده شده بود که جراحی چاقی باعث افزایش سطح قند خون بالا در بیماران دیابتی می شود و تحقیقات ما نشان می دهد که این جراحی راهی مناسب در کاهش خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده در این گروه در معرض خطر در حال رشد است. "

این یافته ها به ویژه به موقع و با ابتلا به دیابت ، چاقی و سرطان لوزالمعده در حال افزایش است.

برای سرطان لوزالمعده ، موارد ابتلا در اتحادیه اروپا بین سالهای 1990 و 2016 5 درصد افزایش یافته است. بالاترین افزایش در پنج سرطان اتحادیه اروپا - با این بیماری انتظار می رود در آینده نزدیک دومین علت مرگ، سرطان باشد. در کل 46200 نفر در سال 2020 در اروپا در اثر این بیماری خواهند مرد، در حالی که در سال 2015 تعداد 42200 مورد ثبت شده است. این افزایش موارد با افزایش نرخ چاقی و دیابت نوع 2 افزایش می یابد.

سید توضیح داد که پیشگیری از سرطان لوزالمعده بسیار مهم است ، با عدم پیشرفت در بقای بیماری برای چهار دهه. "میانگین زمان زنده ماندن در هنگام تشخیص به ویژه برای این قاتل ساکت ، فقط 4تا6 ماه ناخوشایند است ، در حالیکه بیماران 98٪ از امید به زندگی سالم خود را از دست می دهند. فقط 3٪ از بیماران بیش از 5 سال زنده می مانند.

علائم سرطان پانکراس که اغلب به عنوان "قاتل خاموش" شناخته می شود - که شامل درد در پشت بدن یا معده ، زردی و کاهش وزن غیرقابل توجیه است - شناسایی آن دشوار است و این امر باعث می شود مشکلات در تشخیص زود هنگام بیماران افزایش یابد.

سید افزود: "پزشکان باید در بیماران مبتلا به اختلالات متابولیکی مانند دیابت و چاقی، جراحی چاقی را در نظر بگیرند تا به کاهش خطر سرطان لوزالمعده کمک کند."برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

مترجم : مهدی علیا

کدخبر: 616204 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟