در حال حاضر درگیر کدام نوع ویروس آنفلوانزا در کشور هستیم؟

گفتگو با دکتر حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت انجام داده و در رابطه با آخرین وضعیت بیماری و شیوع آنفلوانزا در کشور صحبت کردند.

همه گیری آنفلوانزای H1N1 در اواخر مهرماه امسال

وی با اشاره به اینکه ویروس عامل بیماری آنفلوانزا، انواع A،B،C،D دارد، گفت: از نظر همه گیری انواع A ,B حائز اهمیت هستند.

او اضافه کرد: 98 درصد بیماران آنفلوانزا یک ناخوشی تب دار و عفونت تنفسی ساده دارند که حتی نیاز به پزشک ندارند و با استراحت در منزل بهبود می یابند. دو تا سه درصد موارد ابتلا به آنفلوانزا عفونت شدید تنفسی پیدا می کنند و باید بستری شوند.

دکتر عرفانی خاطرنشان کرد: در اواخر مهرماه 98 شاهد همه گیری آنفلوانزای H1N1 در کشور بودیم که در سه هدف را دنبال کردیم؛ ابتلای تعداد افراد کمتر ، کاهش مدت زمان همه گیری بیماری و کاهش عوارض و تبعات بیماری مانند مرگ و میر.

وی گفت: بیماری آنفلوانزا بیماری آندمیک و بومی کشور ماست مانند بقیه کشورهای نیمکره شمالی اما امسال با یک جهشی ژنی خفیف تا متوسط خاصیت سرایت و بیماری زایی ویروس آنفلوانزا H1N1نوع A افزایش پیدا کرد و در نتیجه ما با همه گیری قابل توجه در کشور روبرو بودیم.

افزایش نسبت - درصد آنفلوانزای نوع B در کشور

این مسئول وزارت بهداشت با بیان اینکه حدودا از سه هفته قبل با کاهش میزان بروز بیماری آنفلوانزا ، همه گیری آن کنترل شد، تصریح کرد: هنوز موارد تکثیر بیماری به طور تک گیر وجود دارد و در هفته ها و روزهای گذشته افزایش نسبت –درصد ویروس آنفلوانزای B در نقاط مختلف کشور اتفاق افتاده است.

او ادامه داد: روشی در علم همه گیری شناسی به نام روش مدلینگ داریم که در این روش می توانیم پیش بینی بکنیم که که آیا وقتی یک موج همه گیری کنترل شد، موج بعدی در همان سال اتفاق می افتد یا نه.

شاید همه گیری مجدد بیماری آنفلوانزا را نداشته باشیم!

عرفانی همچنین گفت: براساس مطالعه سیر ده ساله ی گذشته در کشور، تمامی اپیدمی های فصلی ما تک موج بوده اند و انتظار داریم با کنترل همه گیری بیماری آنفلوانزا، همه گیری مجددی در ماه های آینده نداشته باشیم، اما باز این مسأله قطعیت ندارد.

وی در اینباره تأکید کرد: 90 درصد رفتار ویروس آنفلوانزا قابلیت پیش بینی دارد اما ده درصد موارد آن با توجه به ویژگی های خاص این بیماری می تواند همه را متعجب کند.

همچنین رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت به بهداشت نیوز گفت: با توجه به برودت هوا و حضور در تجمعات انسانی و فضاهای بسته، همچنان احتمال بروز همه گیری آنفلوانزا را می دهیم ولی این به آن معنا نیست که الان اپیدمی آنفلوانزا در کشور داشته باشیم.

اوج اپیدمی آنفلوانزا در آذرماه امسال

دکتر حسین عرفانی اطهار داشت: ما یک شاخص و نسبتی داریم که بار مراجعه به علت ناخوشی های شبیه آنفلوانزا در صورت کسر و کل مراجعین به یک مرکز درمانی عمومی، در مخرج کسر قرار می گیرد.

او در اینباره افزود: این نسبت درصد اگر از حدودا 2 تا 2.5 درصد کمتر باشد، نشان دهنده موارد تکثیر بیماری است. اگر از 2.5 درصد افزایش یابد، نشان از همه گیری بیماری است که این شاخص در آذر ماه امسال به 4.2 درصد رسیده بود یعنی اوج اپیدمی را داشتیم.

عرفانی گفت: اما با رصدی که در حال حاضر انجام می دهیم و بررسی سامانه های ثبت بیماری آنفلوانزا ، این شاخص فعلا از 2.1 درصد بیشتر نشده است. یعنی همه گیری در جامعه اتفاق نیفتاده و فقط نسبت-درصد ویروس آنفلوانزای نوع B نسبت به سایر موارد آنفلوانزا افزایش داشته است.

آنفلوانزا مهمان همیشگی کشور ماست!

وی همچنین ضمن بیان اینکه ویروس B نسبت به A علائم خفیف تری دارد، عنوان کرد: در کلیه ایام سال انتظار داریم مردم بحث رفتارهای بهداشتی را در زمینه پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوانزا رعایت کنند چون این بیماری مهمان همیشگی کشور ماست.

او چند توصیه ساده اما مهم هم برای جلوگری از همه گیری بیماری انفلوانزا داشت: شستشوی مرتب دست ها، رعایت بهداشت تنفسی، حفظ فاصله بیمار و دست ندادن و روبوسی نکردن با افراد سالم، استفاده از دستمال در هنگام سرفه و عطسه، استراحت در منزل در روزهای واگیری و تب دار بیماری را به مردم توصیه می کنیم تا همه گیری اتفاق نیفتد.

آخرین آمار بستری و مرگ و میر بر اثر آنفلوانزا

عرفانی تازه ترین آمار موارد بستری بر اثر آنفلوانزا را هم ذکر کرد: از تاریخ 21 تا 27 دی ماه 412 مورد عفونت شدید تنفسی داشتیم که در بیمارستان بستری شده اند. نسبت درصد ویروس آنفلوانزای B در هفته گذشته هم 85.71 درصد موارد بوده است.

این مسئول وزارت بهداشت در خصوص آمار مرگ و میر امسال هم گفت: براساس آخرین آمار، در هفته گذشته دو مورد مرگ بر اثر آنفلوانزا داشتیم، یکی در استان آذربایجان غربی و یک نفر در سمنان. البته کل موارد مرگ و میر امسال ما بر اثر آنفلوانزا، از موج اپیدمی تا کنون 116 مورد شده است.

او گفت: نتایج ثبت شده سازمان جهانی بهداشت در نیمکره شمالی هم نشان می دهد،امسال آمریکای شمالی و کانادا عامل همه گیری فصلیشان نوعB بوده، در خاورمیانه و کشور ما نوع A H1N1 بوده و در آسیای جنوب شرقی و استرالیا H3N2 نوعA بوده است.

هنوز درگیر موج دوم آنفلوانزا نشده ایم!

وی تأکید کرد: ما هنوز درگیر موج دوم آنفلوانزا نشده ایم و آنچه در رسانه ها در روزهای گذشته انتشار یافته حاکی از افزایش نسبت درصد آنفلوانزای نوع B به نوع A بوده و در حال حاضر مجموع آنفلوانزای کشور از شاخص همه گیری عدول پیدا نکرده و در حال کنترل بیماری هستیم.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در آخر به بهداشت نیوز گفت: ما سامانه های خود را مرتب چک می کنیم، بیماری را در نقاط مختلف کشور به شکل روزانه و هفتگی رصد می کنیم و اگر مشکلی از نظر همه گیری باشد باز هم مداخلات کنترلی خود را اعمال خواهیم کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 536618 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟