تست های روانشناسی آری یا خیر؟ / متخصصان چه می گویند؟

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، شاید هم جزو آن دسته اقلیت هستید که به نتایج این تست‌ها شک دارید و به نظرتان انجام این کار پوچ و بیهوده است. جدا از اینکه جزو کدام دسته هستید، مهم این است که این آزمون‌ها این‌ر‌وزها همه‌جا رایج شده‌اند؛ از داخلی تا خارجی، تصویری تا پرسش‌نامه‌ای، مجازی یا چاپ‌شده در مجلات و کتاب‌ها. خیلی‌هاشان استاندارد علمی ندارند و به قصد سرگرمی طراحی شده‌اند. اما حقیقت این آزمون‌ها چیست؟ تا چه حد می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد و برای پاسخ درست به چه کسی می‌توان رجوع کرد؟

آزمون‌های روان‌شناسی سندیت علمی هم دارند، یا بیشتر تبلیغ و سرگرمی‌اند؟

آزمون‌های روان‌شناسی معتبر اصلاً جنبه‌ تبلیغ و سرگرمی ندارند و چون برای مطالعه تفاوت‌های فردی استفاده می‌شوند، از طریق‌ آن‌ها می‌توانیم برازش و اندازه‌گیری کنیم. در استخدام، روابط دوستانه، مشاوران ازدواج به‌منظور ارزیابی خصوصیات خاص مورد توافق طرفین، شرکای تجاری و موارد دیگر، از این آزمون‌ها استفاده علمی می‌کنند. البته این موارد درباره آزمون‌‌های استاندارد صدق می‌کند. خواندنی های روانشناسی را در این صفحه اینستاگرام دنبال کنید

آزمون‌‌ها در تشخیص یا درمان روان‌شناسانه افراد هم کاربرد دارند؟

بله، بسیار. آزمون‌‌ها برای مطالعه افراد به‌کار می‌روند. البته هیچ‌گاه نمی‌توان با آزمون راجع به‌ موضوعی قضاوت Judgment کرد. روان‌شناسان بعد از مصاحبه حضوری در چند جلسه که بیشترین کمک و اطلاعات را فراهم می‌کند، برای نظام‌مندکردن اطلاعات از آزمون‌های باثبات هنجارشده استفاده می‌کنند. آزمون‌های هنجارشده پیش‌تر در گروه‌های آماری وسیع آزمون شده، به‌دفعات یک نتیجه‌ ثابت از آن به‌دست آمده و به‌این‌‌ترتیب، پایایی آن اثبات شده است. افراد متخصص، اطلاعات به‌دست‌آمده را از طریق گفت‌وگو به شکل دقیق‌تر با این آزمون‌ها می‌سنجند. مواردی مانند میزان انعطاف‌پذیری، استرس، برون‌گرایی و مانند آن‌ها از این‌ نوع اطلاعات‌اند.

چند نوع آزمون روان‌شناسی داریم و هرکدام چگونه عمل می‌کنند؟

آزمون‌های پرسش‌نامه‌ای که پاسخ آن‌ها یا به‌صورت گزینشی یا تشریحی در اختیار افراد قرار می‌گیرند. در این نوع، معمولاً شخص نزدیک‌ترین گزینه به حالت ذهنی خود را انتخاب می‌کند. آزمون‌های فرافکن هم به‌صورت تصویر یا کارت به شخص نشان داده‌ می‌شود و شامل تصاویری مبهم‌اند. برای مثال، آزمون لکه‌های جوهر رورشاخ از این دسته است. در این نوع تست، فرد با توجه به حالات روانی‌اش، از تصاویر مبهم برداشت خاصی دارد و آن‌ها را به شکل‌های مختلف تفسیر می‌کند. در آزمون‌های ابزاری هم از ابزارهای مختلف استفاده می‌شود. آزمون وکسلر و آزمون استنفورد بینه جزو بهترین آزمون‌ها هستند. در این نوع، از قطعات پازل یا نقاشی نیمه‌کاره استفاده می‌شود.

آزمون‌های روان‌شناسی چه کمکی به ما می‌کنند؟

آزمون‌ها از ابتدا برای مطالعه تفاوت‌های فردی طراحی و به‌کار گرفته می‌شوند. این تفاوت‌ها شامل ویژگی‌های شخصیتی، هوشی، هیجانی و کنترلی، انگیزشی، علایق، استعدادها و... می‌شود.

چه میزان می‌توان به پاسخ آزمون‌ها اطمینان کرد؟

درصد آن دقیق نیست. ما مشاهده و مشاوره را داریم و درنهایت، آزمون که اطلاعات جامع‌تری در اختیارمان می‌گذارد. می‌توان گفت آزمون‌ها خط برش را مشخص و اطلاعات را نظام‌مند می‌کنند.

آیا می‌توان پاسخی را که از طریق آزمون شخصیت دریافت می‌کنیم، در طول زمان و شرایط تغییر داد؟

حتماً. چون آدم‌ها تغییرپذیرند و اراده دارند. ویژگی‌ها بر اساس عادت‌های رفتاری ایجاد شده‌اند. پاسخی را که یک آزمون به ما می‌دهد می‌‌توان با مشاوره و روند روان‌درمانی به‌مرور تغییر داد.

منابع معتبر آزمون‌های روان‌شناسی کجا ارائه می‌شوند؟

مراکز آزمون‌یار، این آزمون‌ها را حضوری و با کلید مخصوص به شما ارائه می‌کنند. می‌توانید به این مراکز مراجعه کنید و آزمون موردنظر خود را خریداری کنید.

توصیه‌ کارشناسی شما به خوانندگان ما چیست؟

هیچ ویژگی‌ای با یک آزمون سنجیده نمی‌شود. این کار خیلی رایج شده است و اصلاً علمی و معتبر نیست. آزمون‌ها برای تحلیل به متخصص نیاز دارند و از فردی به فرد دیگر متغیرند. به همین دلیل نمی‌توان به وب‌گاه‌هایی که کلید عمومی را در اختیارتان قرار می‌دهند، اعتماد کرد. پاسخ‌ها باید تحلیل شوند و برای این کار حتما به کارشناس نیاز است؛ در نتیجه، معمولاً باید برای آن هزینه‌ای بپردازید و اگر نپردازید، به معنای آن است که تحلیل کارشناسی صورت نگرفته است. خواندنی های روانشناسی را در این صفحه اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 520875 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟