چطور از بن‌سای نگه داری کنید؟

بن سای / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پس بهانه «نمی‌توانم گل پرورش دهم» و «گل به دست من نمی‌آید» را فراموش کنید و یک بن‌سای باشکوه تهیه کنید. گیاهی که به‌دلیل تفاوت‌هایش از گیاهان دیگر محبوب‌تر است.

گیاهان آپارتمانی

بن‌سای هم مانند هر گیاه دیگر به آبیاری منظم احتیاج دارد. مناسب‌ترین آب‌و‌هوا برای این گیاه، گرم و مرطوب است، زیرا خاستگاه آن چین، تایلند، ژاپن و کشورهای آسیای شرقی است. به همین دلیل توصیه می‌شود 1 یا 2 بار در روز روی برگ‌های آن آب پاشیده شود. نور غیرمستقیم بهترین انتخاب برای این گیاه است آن هم از نوع آپارتمانی‌اش.

بهترین زمان آبیاری

از آبیاری بیش از حد به این گیاه خودداری کنید، زیرا ریشه را خفه و فاسد می‌کند. همچنین بهترین خاک برای آن کوکوپیت است،زیرا رطوبت را در خود حفظ می‌کند. زمانی که خاک گلدان خشک می‌شود (البته نه کاملا) بهترین زمان برای آبیاری است.

چطور بن‌سای خوب را تشخیص دهید؟

با انگشت ساقه‌ گیاه را کمی فشار دهید؛ درصورتی‌‌که سفت و محکم نباشد و به‌اصطلاح ریشه آن در داخل خاک لق باشد، یا به اندازه کافی رشد نکرده یا ریشه درحال پوسیدن است. همچنین به برگ‌های آن بادقت نگاه کنید که سالم باشند و با هم مطابقت داشته باشند.

تعادل گیاه را برهم نزنید

برای اینکه اثر انتقال ناگهانی از گلخانه به خانه را تا اندازه‌ای در این گیاه خنثی و آن را با محیط سازگار کنید، روزی 1 یا 2 بار در گرم‌ترین ساعات روز با آب بدون کلر گل را آبیاری کنید. همچنین روزانه 1 یا 2بار روی برگ‌های آن را اسپری کنید. برای داشتن آب بدون کلر، ظرفی را پر از آب کنید و به مدت ۲۴ ساعت کنار بگذارید تا کلر آن پریده و از آن آب برای آبیاری استفاده کنید.

باغبانی به سبک آسیای شرقی

سال‌ها پیش درختچه‌های بن‌سای در ژاپن و سایر کشورها مخصوص قشر متمول جامعه بود که از آن برای مراسم و مناسبت‌های خاص استفاده می‌شد. اما به‌مرور این گیاه با سبک‌های مختلف در آپارتمان پرورش داده شد. درواقع، پرورش بن‌سای، باغبانی به سبک هنری و آسیای شرقی است. روشی که این روزها بسیاری آن را می‌دانند و این گیاه را به‌طور نسبی پرورش می‌دهند.

نحوه نگهداری از این گیاه

برای پرورش بن‌سای آپارتمانی، از گیاهانی استفاده می‌شود که در مقابل سرما و یخبندان حساس هستند، اما در فضای بسته مقاوم‌اند. از نکات مهم نگه‌داری این گیاه، انتخاب محل مناسب است. بنابراین نور و نحوه آبیاری تاثیر بسزایی در سلامت آن دارد.

بهار در بن‌سای...

بهترین فصل برای خرید این گیاه، بهار است، زیرا بیشتر گیاهان در این فصل شکوفا می‌شوند. در بهار می‌توانید بن‌سای‌های خوبی تهیه کنید به شرطی که هم شکل ظاهری گیاه سلامت باشد هم ریشه آن به‌خوبی درون گلدان قرار گرفته باشد. پس از خرید آن، از فروشنده بهترین فضا برای نگه‌داری نوع بن‌سایی که تهیه کرده‌اید را بپرسید.

تغییر درجه حرارت ممنوع

پس از انتخاب گیاه، از فروشنده بخواهید آن را با روزنامه یا کاغذ کاملا بپوشاند، ‌طوری‌که نور مستقیم آفتاب به آن نتابد و از باد کولر اتومبیل هم دور باشد. در فصل سرما، شیشه‌های خودروتان بالا باشد. تغییر درجه حرارت ناگهانی در این گیاه، باعث ریزش برگ‌های آن می‌شود..برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 517564 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟