تاثیر مکمل‌های ویتامین در درمان سرطان

انکولوژیست شما به چه دلایلی ممکن است توصیه کند ویتامین مصرف نکنید؟

 

اگر انکولوژیست شما توصیه می‌کند مکمل ویتامین یا املاح مصرف نکنید، دلایلی دارد. گاهی دلیل خاصی که وجود دارد ممکن است شامل حال همه‌ی افراد یا همه‌ی ویتامین‌ها نشود. پس مهم است که نه تنها از پزشک‌تان بپرسید از مصرف چه ویتامین‌هایی باید خودداری کنید، بلکه باید علت آن را نیز بپرسید. برخی از دلایل اینکه پزشک‌تان توصیه می‌کند مکمل ویتامین مصرف نکنید شامل موارد زیر می‌شود:

احتمال تداخل با مزایای درمان

یکی از دلایل اصلی که انکولوژیست‌ها مصرف مکمل‌های ویتامین و املاح یا مکمل آنتی اکسیدان را توصیه نمی‌کنند این است که این دارو‌ها ممکن است اثرات شیمی درمانی یا پرتو درمانی را خنثی کنند. رادیکال‌های آزاد در بدن ما که توسط موادی مانند دود تنباکو، اشعه‌ی خورشید و پروسه‌های نرمال متابولیکی تولید می‌شوند، می‌توانند به DNA سلول‌های ما آسیب بزنند (آسیب جهشی که می‌تواند سبب سرطان شود). این آسیب، استرس اکسیداتیو نام دارد، زیرا واکنشی است که اکسیژن در آن دخیل است. آنتی اکسیدان‌هایی که توسط بدن ما تولید می‌شوند و در بدن گوارش می‌شوند، تاثیر خود را با خنثی سازی این رادیکال‌های آزاد می‌گذارند و از آسیب اکسیداتیو جلوگیری می‌کنند. از این رو از سلول‌های ما محافظت می‌نمایند.

آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند مانع آسیب دیدن سلول‌های سرطانی توسط شیمی درمانی و پرتو درمانی شوند و ما طبیعتا نمی‌خواهیم از سلول‌های سرطانی «محافظت» کنیم.

این تئوری توسط مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ پشتیبانی شده است. در این مطالعه، زنان یائسه‌ای که طی شیمی درمانی و پرتو درمانی جهت سرطان سینه از مکمل‌های آنتی اکسیدان استفاده کرده بودند، شانس کمتری برای اینکه بدون عود بیماری زنده بمانند داشتند و احتمال مرگ‌شان بیشتر بوده است (۶۴ درصد بیشتر احتمال مرگ). ضمنا مطالعات دریافته‌اند مکمل‌های آنتی اکسیدان می‌توانند به گسترش (متاستاز) سرطان ریه کمک کنند.

تداخل با شیمی درمانی

مطالعاتی خصوصا در مورد افراد سیگاری وجود دارد که در آن، افراد از مکمل‌ها استفاده کرده بودند و نتیجه بدتر شده بود. پژوهشی در سال ۲۰۰۸ نشان داد مکمل ویتامین C، تاثیرگذاری شیمی درمانی را ۳۰ تا ۷۰ درصد در میان بیماران دچار سرطان خون و لنفوم در شرایط آزمایشگاهی کاهش داده بود.

ویتامین C و هورمون درمانی

مکمل‌های ویتامین و املاح طی درمان سرطان

مطالعاتی که سلول‌های سرطان سینه را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار داده بودند دریافتند ویتامین C، تاثیرگذاری تاموکسیفن را کاهش می‌دهد. در این تحقیقات این طور تصور شده که ویتامین C در آپوپتوزیس که مرگ سلول‌های سرطانی است اختلال ایجاد می‌کند.

ویتامین C و درمان هدفمند سرطان (Targeted Therapy)

درمان‌های هدفمند سرطان، شیوه‌ای جدیدتر در درمان سرطان هستند که مسیر‌های بخصوصی را در رشد سلول‌های سرطانی هدف می‌گیرند. در مطالعات حیوانی، معلوم شد ویتامین C می‌تواند فعالیت ضد سرطان در درمان هدفمند با داروی Velcade (بورتزومیب) را کاهش بدهد. بورتزومیب برای افرادی که دچار مولتیپل میلوما و برخی از انواع لنفوم هستند به کار می‌رود.

برخی از ریسک‌ها و خطرات مطرح شده ممکن است بیشتر جنبه‌ی تئوریک داشته باشند. مروری در سال ۲۰۰۷ که روی پژوهش‌های مربوط به سال‌های ۱۹۶۶ تا ۲۰۰۷ صورت گرفت دریافت هیچ شواهدی وجود ندارد که مکمل‌های آنتی اکسیدان در شیمی درمانی اختلال ایجاد کنند و برخی دانشمندان عقیده دارند آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند بدون اینکه اختلالی در تاثیر گذاری درمان سرطان ایجاد کنند، از سلول‌های نرمال محافظت نمایند. این مرور شامل مطالعاتی می‌شد که در مورد گلوتاتیون، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، الاژیک اسید، سلنیوم و بتاکاروتن صورت گرفته بودند و نتیجه گرفت که آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند واکنش تومور به درمان و احتمال نجات از سرطان را افزایش بدهند و ضمنا به بیماران کمک می‌کنند تحمل‌شان در روند درمان بیشتر شود.

مرور سیتماتیک دیگری که بر ۳۳ مطالعه انجام شد، شواهدی پیدا کرده که استفاده از آنتی اکسیدان‌ها طی شیمی درمانی منجر به مسمومیت کمتر می‌شود که در نتیجه به افراد اجازه می‌دهد دوز درمان را کامل کنند. تنها استثنایی که وجود دارد مطالعه‌ای بود که نشان داد افرادی که مکمل ویتامین A مصرف کرده بودند، احتمال مسمومیت‌شان بیشتر شده بود. این مرور روی مطالعاتی صورت گرفت که شامل ان – استیل سیستئین، ویتامین E، سلنیوم، ال – کارنیتین، کوآنزیم Q۱۰ و الاژیک اسید می‌شده‌اند.

تداخل با سایر دارو‌ها

نمونه‌های زیادی از تداخلات احتمالی وجود دارد، اما یک نمونه‌ی ساده این است که ویتامین E این پتانسیل را دارد که احتمال خونریزی را در افرادی که داروی رقیق کننده‌ی خون کومادین مصرف می‌کنند افزایش بدهد.

تداخلاتی که بر نتیجه‌ی آزمایش خون اثر می‌گذارند

برخی از ویتامین‌ها مانند بیوتین (ویتامین B۷) می‌توانند بر نتیجه‌ی آزمایش خون اثر بگذارند. لازم به یادآوری است که بیوتین ممکن است در ترکیب خیلی از مکمل‌های ویتامین وجود داشته باشد.

کمبود مواد مغذی

مکمل‌های ویتامین و املاح طی درمان سرطان

عوارض معمول شیمی درمانی، از دست دادن اشتها و حالت تهوع است، بنابراین دور از انتظار نیست که بیمار دچار کمبود مواد مغذی شود. بعضی از محققان این تئوری را قبول دارند که مصرف مکمل‌های مواد مغذی می‌تواند به کاهش کاچکسیای ناشی از سرطان کمک کند. کاچکسیا سندرم ِ کاهش وزن ناخواسته، از دست دادن توده عضلانی و کاهش اشتها است که ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته به آن دچار می‌شوند. این طور گفته می‌شود که کاچکسیا منجر به ۲۰ درصد از مرگ‌های سرطانی می‌شود. متاسفانه به استثنای روغن ماهی که ممکن است مفید باشد، معلوم نشده که مکمل‌های مواد مغذی به این سندرم کمکی می‌کنند.

منابع غذایی در مقابل مکمل‌ها

مطالعات زیادی در مورد مصرف آنتی کسیدان‌ها طی درمان سرطان انجان نشده است، اما استفاده از این مکمل‌ها با هدف پیشگیری از سرطان، یافته‌های جالبی داشته است. مثلا، بررسی اینکه مصرف فراوان بتاکاروتن در تغذیه، با کاهش ریسک ابتلا به سرطان ریه چه ارتباطی دارد دریافت که خطر سرطان ریه افزایش یافته بود. همین مورد در سرطان پروستات نیز دیده شد: مصرف ویتامین E در رژیم غذایی منجر به کاهش ریسک این سرطان شده بود، اما مطالعه‌ای که به بررسی تاثیر مکمل ویتامین E روی سرطان پروستات پرداخته بود نشان داد، خطر این سرطان با مصرف مکمل ویتامین E افزایش می‌یابد.

به طور کلی توصیه می‌شود طی درمان سرطان، ویتامین‌ها و املاح از طریق تغذیه دریافت شوند. تئوری که در این زمینه وجود دارد می‌گوید شاید علاوه بر بتاکاروتن، فیتوشیمیایی‌هایی در غذا‌ها وجود دارند که خواص ضد سرطانی دارند. یک تئوری دیگر این است که دریافت یک آنتی اکسیدان به صورت مکمل می‌تواند باعث شود بدن، میزان کمتری از یک آنتی اکسیدان مهم دیگر را جذب کند.

گاهی مصرف یک مکمل بابت حل یک مشکل می‌تواند مشکلی دیگر ایجاد کند. یک نمونه، مطالعه‌ای است که در آن افراد دچار سرطان پوست، مکمل سلنیوم دریافت کرده بودند. محققان دریافتند این مکمل با کاهش خطر ابتلا به سرطان ثانویه ریه، کولون یا پروستات مرتبط بوده است، اما منجر به افزایش احتمال دیابت نیز شده بود. بیشتر انکولوژیست‌ها توصیه می‌کنند رژیم غذایی سالمی داشته باشید و تصور نکنید آنتی اکسیدان‌های موجود در مواد غذایی، تهدیدی برای تاثیرگذاری درمان سرطان محسوب می‌شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 511175 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟