مواد غذایی سرشار از استروژن / هورمونی ضروری برای زنان

استروژن یکی از مهم‌ترین هورمون‌ها در بدن زنان است که توسط تخمدان ترشح می‌شود و ایجاد کننده‌ی صفات ثانویه‌ی جنسی است. صفاتی مانند رشد سینه ها، شروع دوران قاعدگی و شکل دهی به بدن. اما چیزی که مردم از آن بی خبر هستند، این است که مردان نیز میزان مشخصی از استروژن را در بدن خود دارند. میزانی که توسط هورمون تستوسترون به تعادل رسیده است.

بسیاری از غذا‌هایی که ما می‌خوریم ترکیباتی شبیه به هورمون استروژن دارند و سبب افزایش میزان این هورمون در بدن ما می‌شوند در حالی که شاید این هورمون برای بسیاری از مردم مفید باشد، اما برای مردان مضراتی هم دارد.

کمبود استروژن چگونه می‌تواند بر روی بدن شما تأثیرگذار باشد؟

کمبود استروژن در زنان می‌تواند دوره‌ی قاعدگی آن‌ها را به پایان برساند و حتی سبب بلوغ دیررس در دختران جوان شود. زنان زیر ۴۰ سال ممکن است به دلیل کمبود استروژن در بدن خود، زودتر از حد موعد توقف قاعدگی را تجربه کنند.

هورمون استروژن چگونه می‌تواند بر روی بدن زنان تأثیرگذار باشد؟

• فراموشی

• بی خوابی

• کاهش میل جنسی

• رابطه‌ی جنسی همراه با درد

• قاعدگی نامنظم

• عفونت مثانه

• سردرد

• تغییر ناگهانی احوالات

• افسردگی

• تقلیل استخوان‌ها

هورمون استروژن در زنان می‌تواند توسط تخمدان تولید شود و یا از ترکیب چربی‌های اضافی بدن حاصل شود. همچنین میزان خاصی از استروژن نیز توسط غدد فوق کلیوی تولید می‌شوند _ غده‌هایی که بالای کلیه قرار دارند. علائم تولید هورمون استروژن به غده‌ی هیپوفیز برمی گردد، که بستگی به میزان قاعدگی هر شخص دارد.

آیا هورمون استروژن می‌تواند بر روی بدن مردان نیز تأثیرگذار باشد؟

تولید بیش از حد هورمون استروژن می‌تواند همانند فقدان آن مضر باشد. اما مثل این که این مسئله برای مردان نیز درست همانند زنان صدق می‌کند. داشتن مقدار زیادی از استروژن در بدن مردان می‌تواند سبب یائسگی آنان شود؛ اتفاقی که به سن و سال مردان مربوط است و سبب ایجاد تغییرات در هورمون‌های آن‌ها می‌شود.

علائم وجود هورمون استروژن بیش از حد در مردان

• عقیم شدن: به علت کمبود تولید اسپرم

• رشد سینه‌های مرد

• اختلال نعوظ، به سبب این که مرد برای تحریک جنسی به میزان خاصی از تستوسترون نیاز دارد.

مواد غنی از هورمون استروژن

اگر احتمالاً مبتلا به فقدان استروژن باشید، پس می‌توانید با استفاده از چند ماده‌ی گیاهی محدود، میزان استروژن فاقد در بدنتان را جبران کنید. البته این مواد خوراکی، استروژن مشابه بدن را در خود ندارند. مواد تشکیل دهنده‌ی اصلی آن‌ها وقتی وارد بدن شده و تحت روند هضم بدن قرار می‌گیرد، به همان استروژن تبدیل می‌شود. شایان ذکر است که اگر بدن شما استروژن بیش از حد تولید می‌کند، باید از خوردن چنین موادی شدیداً پرهیز کنید.

این هم یک لیست از موادی که سرشار از هورمون استروژن هستند:

۱ - محصولات سویادار

محصولات سویادار بهترین و سرشارترین منابع استروژن هستند که تنوع آن‌ها سبب استفاده‌ی آسان از آن‌ها شده است. به طوری که اگر شما شیر سویا را دوست ندارید، می‌توانید از توفو یا کیک‌های سویادار استفاده کنید. اما این ماده‌ی غذایی در کنار استروژن می‌تواند به تولید پروتئین در بدن نیز کمک فراوانی بکند و از این رو انتخاب بسیار مناسبی برای گیاهخواران است.

۲ - دانه‌های گیاه کتان

این دانه‌های کوچک می‌توانند سه برابر محصولات دیگر به تولید هورمون استروژن در بدن شما کمک کنند؛ اما منافع آن‌ها تنها در صورتی حاصل می‌شود که آن ا بشکنید و مغز آن را وارد رژیم غذایی تان کنید. این ماده‌ی غذایی همچنین یک منبع مقوی از نظر فیبر است و می‌تواند به کاهش وزن و کلسترول ما نیز کمک کند.

۳ - دانه‌های کنجد

حتی روغن این دانه‌ها نیز شامل درصد بالایی از لیگنان هستند. ماده‌ای که استروژن زیادی را در خود نگهداری می‌کند. همچنین این ماده غذایی می‌تواند منبع بسیار مناسبی برای دریافت مواد معدنی و فیبر باشد.

۴ - لوبیا‌ها

لوبیا منبع بسیار خوبی برای جبران هورمون استروژن است. اما متاسفانه توجه لازم را از سمت مردم عامه دریافت نمی‌کند. به جای آن، مردم لوبیا را به عنوان منبع مناسبی برای دریافت فیبر و کاهش کلسترول می‌شناسند که این هم درست است.

۵ - میوه‌های خشک شده

این نوع از میوه‌ها می‌توانند مقدار بسیار زیادی از استروژن را برای شما به ارمغان بیاورند. همچنین پزشکان توصیه می‌کنند که مقدار خوردن این نوع مواد را محدود کنید، چرا که کالری آن‌ها شدیداً زیاد است. میوه‌های خشک شده‌ای مثل خرما و زردآلو انتخاب مناسبی هستند.

۶ - سبوس

سبوس گندم یکی از بهترین منابع برای جبران استروژن در بدن است. همچنین دسترسی به چنین ماده‌ای بسیار ساده است، چرا که در ماده‌هایی همچون مافین، نان و غلات یافت می‌شود.

۷ - آجیل

انواع مختلف آجیل همچون پسته، بلوط، فندق، و بادام می‌تواند منبع بسیار خوبی برای استروژن باشد.

۸ - جوانه‌ی یونجه

این ماده کالری و کربوهیدرات کمی دارد، و از این رو انتخاب بسیار خوبی برای اضافه کردن به رژیم غذایی است.

۹ - نخود

یکی از بهترین و آسان‌ترین راه‌های جبران استروژن است.

۱۰ - زیتون و روغن زیتون

این ماده‌ی غذایی می‌تواند تأثیر به غایت مفیدی بر روی مو، پوست، ناخن و قلب شما بگذارد و همچنین میزان ترشح هورمون‌های شما را کنترل می‌کند.

وقتی انسان متوجه می‌شود که با یک تغییر ساده در رژیم غذایی خود می‌تواند کنترل بدنش را در دست بگیرد، واقعاً شگفت زده می‌شود. اما نکته‌ی اصلی این مقاله این بود که کمبود یا فوران یک هورمون در بدن می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری داشته باشد. زنانی که دچار انقطاع قاعدگی شده اند، می‌توانند با مراجعه به دکتر خود و پرس و جو راجع به این مواد غذایی، بهترین انتخاب‌ها را داشته باشند و دوباره از زندگی قبلی شان لذت ببرند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 474541 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟