درمان ریزش مو در مردان با طلایی ترین ترفندها

ریزش موی مردان می تواند ارثی باشد اما اگر اینطور نباشد راه هایی برای جلوگیری از آن وجود دارد که هم شامل تغذیه می شوند و هم مراقبت های لازم.

ریزش مو یکی از شایع ترین مشکلات در سراسر جهان است، که یک سوم جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.هر روز 100 عدد از موی هر فرد می ریزد و این یک پدیده طبیعی است، بنابراین نیازی به نگرانی نیست. دلایل زیادی برای ریزش مووجود دارد که شامل رژیم غذایی ضعیف، کمبود مواد معدنی، دارو، استرس، آلودگی و ژنتیک می شود ؛ گذاشتن کلاه و کلاه ایمنی هم می تواند دلیل دیگری برای ریزش موی مردان باشد.

دلایل پشت پرده ریزش مو چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا یک فرد ممکن است موهای خود را از دست بدهد و می تواند بسته به نشانه ها و وضعیت متفاوتی داشته باشد که این علل را آنطور که در بخش سلامت پوست و موی نمناک می خوانید می توان به طور آزاد در سه دسته اصلی گروه بندی کرد:

1. ریزش موی طبیعی:

اولین توضیح این است که ریزش مو یک فرآیند طبیعی است. از زمانی که صبح از خواب بیدار می شویم، هر فرد بزرگ سال در حدود 100 تار مویش می ریزد. بیشتر این موها با موهای جدید جایگزین می شوند، اما برخی ممکن است این کار را نکنند و این بخشی از فرآیند طبیعی پیری است.

اگر موهای بلندتر از متوسط داشته باشید، نازک شدن طبیعی کمی شدیدتر به نظر برسند، اما این فرایند معمولاً یک سان است.

2. ریزش موی ناگهانی و یا ریزش تکه ای:

برای برخی افراد ممکن است بیش از چند تار مو در زمان دوش گرفتن بریزد.ریزش ناگهانی مو یا ریزش تکه ای ممکن است نشانه ای از استرس، یا حتی یک بیماری اساسی باشد.اگر شما این علائم را تجربه می کنید، بهترین راه این است که هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

3. ژنتیک:

احتمالاً متداول ترین دلیلی که چرا مردان موهای خود را از دست می دهند، ژنتیک است.اگر پدر شما در سن 40 سالگی کچل شده است، احتمال این وجود دارد که شما هم همین اتفاق برایتان بیفتد.

برآوردها نشان می دهد که بیش از 80 درصد از موارد الگوی طاسی مردانه سر موروثی است.به نظر می رسد که مکانیزم اصلی در الگوی مردانه، آنزیم 5 آلفا - ردوکتاز (5 - AR) باشد، که تستوسترون را به هورمون (DHT) تبدیل می کند.

سپس تکثیر مو در مردان با یک استعداد ژنتیکی، و در طول زمان، فولیکول های کوچک تر موهای کوتاه تر و نازک تر را تولید می کنند.

مقابله با ریزش مو

در اینجا لیستی از راه ها برای کمک به کاهش یا مقابله با ریزش مو ارائه شده است:

به طور منظم موی خود را با شامپوی ملایم بشویید:

شستشوی منظم مو بخشی از جلوگیری از ریزش مو به وسیله تمیز نگه داشتن مو و پوست سر است. انجام این کار، خطر عفونت و شوره سر را که ممکن است منجر به شکستگی و یا ریزش مو شوند، کاهش می دهد.علاوه بر این، موهای تمیز حجم بیشتری در ظاهر دارند.

ویتامین هایی برای جلوگیری از ریزش مو:

ویتامین ها نه تنها برای سلامت کلی بدن مفید هستند، بلکه برای موی شما نیز مفید می باشند. ویتامین A تولید سالم چربی را در پوست سر تقویت می کند، مقدار ویتامین E از گردش خون در پوست سر به فولیکول مو کمک می کند و ویتامین B به حفظ رنگ سالم آن نیز کمک می کند.

رژیم غذایی غنی از پروتئین:

خوردن گوشت بدون چربی، ماهی، سویا یا دیگر پروتیین ها، سلامتی مو را افزایش می دهد و به نوبه خود به کاهش ریزش مو کمک می کند.

ماساژ پوست سر با روغن های گیاهی:

آن هایی که برای مدتی دچار ریزش مو شده اند، باید چند دقیقه پوست سرشان را با روغن های گیاهی ماساژ دهند.به کیسه های ترشحی مو کمک می کند که فعال باقی بمانند.شما می توانید اسطوخودوس را در روغن بادام یا کنجد اضافه کنید.

اجتناب از برس زدن موهای خیس:

وقتی مو خیس است، در ضعیف ترین حالت قرار دارد. بنابراین از شانه زدن موهای خیس اجتناب کنید، زیرا احتمال ریزش مو افزایش می یابد.اما همانطور که پیش از این هم در بخش سلامت نمناک گفتیم اگر باید موهای خیس را شانه بزنید، از یک شانه دندانه درشت استفاده کنید.

هم چنین از برس زدن زیاد مو اجتناب کنید، چون انجام این کار می تواند مو را شکننده کرده و ریزش مو را افزایش دهد. از انگشتان خود برای باز کردن آن ها استفاده کنید، نه شانه یا برس.

عصاره سیر، آب پیاز و یا عصاره زنجبیل:

عصاره را روی پوست سر بمالید و یک شب آن را رها کنید و صبح آن را بشویید.این کار را به طور مرتب برای یک هفته انجام دهید و نتیجه قابل توجه اش را خواهید دید.

موی خود را مرطوب نگه دارید:

یک چهارم شفت مو شامل آب است، بنابراین حداقل چهار تا هشت فنجان آب در یک روز بنوشید تا مرطوب بمانید و که این برای رشد موی سالم لازم است.

چای سبز را به موهای خود اعمال کنید:

مطالعات نشان داده اند که مالیدن چای سبز به مو ممکن است به رفع مشکل ریزش مو کمک کند.تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که دو کیسه چای سبز را در یک فنجان آب جوش درست کنید، بگذارید خنک شود و بعد آن را به موهای خود بمالید.

پس از یک ساعت موهای خود را به طور کامل بشورید.برای دیدن نتایج، این کار را به طور منظم برای یک هفته تا ده روز انجام دهید.

چه چیزی به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند؟

بدانید که چه چیزی برای مو بد است:

اگر می خواهید موهایتان را سالم نگه دارید، باید بدانید چگونه از آن ها مراقبت کنید.

از مالش خشک موهای خود با حوله خودداری کنید:

در عوض، بگذارید مو به طور طبیعی خشک شود.

اجتناب از سیگار کشیدن:

سیگار کشیدن میزان خون موجود در پوست سر را کاهش می دهد و این باعث کاهش رشد مو می شود.

فعالیت فیزیکی:

هر روز برای فعالیت فیزیکیتان وقت بگذارید.پیاده روی کردن، شنا کردن یا دوچرخه سواری به مدت 30 دقیقه در روز به تعادل سطوح هورمونی، کاهش سطح استرس به غیر از کاهش ریزش مو منجر می شود.

استرس:

مطالعات گذشته، شواهد پزشکی ارتباط تنش را با ریزش مو پیدا کرده اند.استرستان را کاهش دهید؛ یکی از روش های انجام آن، تمرین مدیتیشن است.درمان های جایگزین مانند؛ مدیتیشن و یوگا نه تنها استرس را کاهش می دهند بلکه تعادل هورمونی را احیا می کنند.

از وسایل گرمایشی برای مو و خشک کردن دائمی پرهیز کنید:

به طور مرتب استفاده از وسایل گرمایشی برای مو خوب نیست. گرما، پروتئین های مو را تضعیف می کند و گرم کردن مداوم و خشک کردنش میمکن است منجر به ضعف مو شود که باعث ریزش مو می شود.

عرق سرتان را بگیرید:

مردان با موهای چرب، شوره سر را در طول تابستان به خاطر تعریق و افزایش احتمال ریزش مو تجربه می کنند.استفاده ازشامپوی حاوی آلوئه ورا و چریش می تواند سر را خنک نگه دارد و از شوره سر جلوگیری کند.

هم چنین مردانی که کلاه ایمنی می پوشند در تابستان دچار ریزش زیادی می شوند.وقتی که عرق در منافذ پوست جمع می شود و ریشه های مو را ضعیف می کند، باعث ریزش مو در مردان می شود.بنابراین روسری سر کردن یا بستن دستمال به موها می تواند از ریزش مو جلوگیری کند.

تغییر دادن این که چطور موهای خود را مدل می دهید (برای مردان با موهای بلند):

اگر این اواخر موهایتان ریزش دارد، موهای خود را شل کنید. مدل موهایی مانند دم اسبی، بافت و موهای مصنوعی، مو و یا کیسه های ترشحی مو را می کشند و می توانند منجر به طاسی شوند.

مواظب سلامتی خود باشید:

مشکلات سلامتی می توانند قاصد ریزش مو باشند.مطمئن شوید که مبتلا به بیماری های مزمن، تب و عفونت های شدید نیستید و از سالم بودن موهایتان مطمعن شوید.

مراقب مصرف داروهایتان باشید:

داروهای خاصی ممکن است عوارض جانبی داشته باشند، که یکی از آن ها می تواند ریزش مو باشد.با پزشکتان مشورت کنید تا درباره شرایطی که ممکن است داشته باشید، سوال کنید.بگذارید او بداند که آیا این دارو باعث ریزش مویتان می شود یا خیر، و اگر اینطور است، از او بخواهید که داروهایتان را عوض کند.

دور شدن از مواد شیمیایی:

مواد شیمیایی خشن و رنگ های مو زیاد می توانند به سلامتی مو آسیب برسانند.زمانی که ریزش مو را تجربه می کنید ، توصیه می شود که موهایتان را رنگ نکنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 470972 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟