درمان خارش های پوستی با فوت و فن های خانگی

در این مطلب با برخی از راهکارهای خانگی رفع خارش پوست آشنا می شوید.

خارش پوست ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد از جمله خشکی بیش از اندازه، اگزما، نیش حشرات یا سایر عارضه های پوستی. در این مطلب می خواهیم شما را با چند راهکار خانگی فوق العاده برای رفع خارش پوست آشنا کنیم.

گلیسرین :‌ گلیسرین یک ماده موثر برای رفع خشکی و رطوبت رسانی به پوست است. یکی از دلایل خارش پوست خشکی و تحریک شدن است که اثر مرطوب کنندگی و خنک گنندگی گلیسرین آن را به یک ماده موثر برای رفع خارش پوست تبدیل کرده است.

نعناع : نعنا به اثر آرامبخشی که دارد مشهور است. در واقع این برگ خوش عطر و طعم، گیاهی است که با التهاب مبارزه می کند و در درمان خشکی و خارش پوست نیز موثر است.

جوش شیرین :‌برای مشاهده تاثیر جوش شیرین، در صورتی که امکان آن فراهم است می توانید یک قاشق سوپ خوری از پودر جوش شیرین را به وان حمام خود اضافه کنید و به مدت 30 تا 60 دقیقه درون آن قرار بگیرید. از جوش شیرین می توانید به عنوان درمان موضعی نیز استفاده کنید. به این ترتیب که آن را با آب مقطر مخلوط کرده و خمیر به دست آمده را بر ناحیه ملتهب و آسیب دیده قرار دهید و سپس بشوئید.

جو دوسر: بلغور و جو دوسر در ساخت بسیاری از محصولات پوستی استفاده می شود و برای پوست های حساس بسیار مناسب است. برای درمان خارش پوست نیز استفاده موضعی از ماسک های جو دوسر توصیه می شود.

آویشن : آویشن نیز مانند نعنا غنی از تیمول است و برای درمان خارش، رفع التهاب و حساسیت های پوستی راهکار طبیعی و بسیار موثری است.

روغن های طبیعی : روغن های طبیعی از گیاهانی مثل اسطخدوس، بابونه، رزماری و گزنه می توانند با کمک خواصی که دارند، باعث التیام ناحیه آسیب دیده شود و خشکی و خارش پوست را رفع کنند.

ریحان : ریحیان یکی دیگر از گیاهانی است که در درمان طبیعی خارش پوست موثر است. این گیاه به دلیل دارا بودن اژنوول به التیام پوست کمک می کند.

روغن بادام و نارگیل :‌ روغن های طبیعی بادام و نارگیل به رفع خشکی پوست و آبرسانی به آن کمک می کنند و به این ترتیب باعث رفع خارش ناشی از خشکی می شوند.

آلوئه ورا : آلوئه ورا در درمان پوست به عنوان یک ماده ضد التهاب، ضد قارچ، ضد باکتری و رطوبت رسان استفاده می شود.

لیمو :‌ باور کنید یا نه، ولی لیمو در درمان خارش پوست واقعا موثر است. ممکن است تصور کنید لیمو به دلیل اسید های سیتریک و استیک باعث تحریک پوست شود اما در واقع، این دو ماده خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد التهابی دارند و برای رفع خارش بسیار مفید هستند.

کمپرس آب سرد :‌ آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند برای درمان خارش از کمپرس آب سرد استفاده کنید. برای این منظور می توانید از یک بسته یخ یا پارچه ای تمیز و مرطوب شده با آب سرد استفاده کنید و آن را به مدت 5 تا 10 دقیقه بر ناحیه ملتهب قرار دهید.

ویتامین D : اگر خارش پوست شما در روزهای سرد سال و فصل زمستان بیشتر می شود، احتمالا به دلیل کمبود نور خورشید و فقدان ویتامین D است. سعی کنید موادی که حاوی این ویتامین هستند بیشتر مصرف کنید یا از مکمل های تجاری استفاده کنید. البته، پیاده روی در نور خورشید را فراموش نکنید!

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 464421 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟