سم زدایی بدن با راهکارهای طبیعی

امروزه با مدرن شدن جوامع حجم زیادی از سموم از طریق مواد غذایی، داروها، هوا و آب آلوده به بدن شما وارد می شود، سیستم سم زدایی بدن شما دائما در حال کار کردن است تا از ورود سموم خطرناک به بدنتان جلوگیری کند. این سموم شامل افزودنی های مواد غذایی، داروها و سایر آلاینده ها است. در این مقاله ابتدا به بررسی ارگان های بدن که در سم زدایی نقش دارند، پرداخته و سپس به راهکارهای طبیعی بهبود توانایی سم زدایی بدن، خواهیم پرداخت.

در پروسه سم زدایی بدن ۶ ارگان نقش حیاتی دارند. این ارگان ها عبارتند از:

کبد

کبد شما قوی ترین سلاح بدنتان در برابر سموم است. کبد این کار را با حدود ۵۰۰ مکانیسم وابسته انجام می دهد. با استفاده از این مکانیسم ها خون را فیلتر می کند و از ورود سموم به بدن جلوگیری می کند.

کبد مواد مغذی را به جریان خون شما منتقل می کند و سپس مواد زائد از طریق کلیه ها یا روده ها از بدن شما خارج می شود.

کلیه ها

کلیه ها عملکرد چندگانه انجام می دهند. از جمله تنظیم تعادل مایع و الکترولیت در بدن شما. آنها همچنین به کنترل فشار خون شما نیز کمک می کنند.

در واقع کلیه ها را می توان به عنوان تیم تضمین کیفیت نهایی خون دانست. آنها خون شما را دریافت و فیلتر می کنند. همچنین مواد زاید را از متابولیسم ماهیچه ها می گیرند و به صورت اوره خارج می کنند.

سیستم گوارشی

تمام بخش های سیستم گوارشی از دهان تا روده بزرگ با مکانیسم های مختلف در سم زدایی نقش دارند.

میکرو فلور روده باعث تجزیه مواد غذایی شده که بخش مفید آن از طریق جریان خون در روده جذب می شوند. سموم نیز به روده کوچک منتقل شده و از بدن دفع می شوند.

سیستم تنفسی

سیستم تنفسی بدن هم سموم را به صورت گازکربنیک از بدن دفع می کند.

ریه های شما روزانه حدود ۱۱۰۰۰ لیتر هوا را داخل و خارج و فیلتر می کنند. بر خلاف فیلترهای جارو برقی و سیستم های تهویه مطبوع، شما نیازی به جایگزینی آنها ندارید!

پوست

پوست اولین خط دفاع بدن در برابر مجموعه گسترده ای از آلودگی هااست و نقش مهمی در حذف سموم بدن دارد. تحقیقات نشان می دهد که پوست از طریق عرق کردن BPA، فتالات و فلزات سنگین را دفع می کند.

سیستم لنفاوی

سیستم لنفاوی شامل گره های لنفاوی، عروق و غدد است.

هدف اصلی سیستم لنفاوی دفع سموم و محافظت از بدن در برابر مهاجمین است.

مواد غذایی که سبب بهبود سیستم سم زدایی بدن می شوند:

تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از مواد غذایی در بهبود سم زدایی بدن نقش دارند که در اینجا ما به چند مورد از مهمترین آنها می پردازیم.

خانواده کلم و سبزیجات برگ سبز

از این خانواده می توان به کلم بنفش، بروکلی و گل کلم اشاره کرد.

مطالعات نشان می دهد که سبزیجات خانواده کلم با اثرات ضد سرطانی، ضدالتهابی و ضد ویروسی که دارند، سبب بهبود عملکرد کبد می شوند. از طرف دیگر این مواد غذایی دارای فیبر بالا نیز هستند، که باعث افزایش دفع سموم از طریق مدفوع می شود.

کلم بروکلی به طور خاص از بدن در برابر آلاینده های هوا محافظت می کند. این گیاه حاوی آنزیم هایی است که بدن را از مواد شیمیایی ایجاد کننده سرطان محافظت می کند.

لیمو

بررسی های انجام شده در مقالات علمی نشان می دهد که لیمو می تواند کارکرد کبد را افزایش دهد و از صدمه رادیکال های آزاد به بدن جلوگیری کند. همچنین می تواند گوارش و گردش خون را نیز بهبود بخشد.

آووکادو

این گیاه حاوی آنتی اکسیدان و سایر ترکیبات مغذی است که به سم زدایی بدن کمک می کند. از طرف دیگر اسیدهای چرب موجود در این گیاه برای محافظت از آسیب های ناشی از دی-گلاکتوزامین مفیدند و به قابلیت سم زدایی کبد کمک می کند.

چای سبز

این نوشیدنی نیز حاوی آنتی اکسیدان است و از بدن در برابر فعالیت رادیکال های آزاد جلوگیری می کند.

سیب

این میان وعده دارای پکتین است. پکتین به دفع سموم از جریان خون و کاهش LDL و کلسترول کمک می کند.

سیر

تحقیقات نشان داد که سیر توانایی سم زدایی بدن را افزایش داده و از DNA سلولی مجافظت می کند.

جلبک کلورلا

با توجه به اثرات مثبت این ماده بر بدن از بهبود حالات خلقی گرفته تا عملکرد قلب، برخی این جلبک را به عنوان یک غذای شگفت انگیز در نظر می گیرند.

مطالعات نشان داده که کلورلا برای بهبودذ افسردگی، اضطراب، کاهش وزن و کاهش کلسترول و LDL موثر است. همچنین این ماده باعث کاهش التهاب کبدی نیز می شود.

زردچوبه

این ادویه سنتی دارای خواص ضدباکتری، ضدویروس، ضدالتهابی، ضد تومور، آنتی اکسیدان، آنتی سپتیک، حفاظت در برابر مواد رادیواکتیو و بهبود هضم است و توانایی کبد را در فیلتر بدن در برابر آلودگی ها افزایش می دهد.

چغندر

این گیاه نیز غنی از آنتی اکسیدان ها است. چغندر همچنین یک ضدعفونی کننده قوی است. مطالعات علمی حاکی از این است که آب چغندر می تواند آنزیم های کبدی را تقویت و به سم زدایی کمک می کنند.

بلوبری

علاوه بر خوشمزه بودن این ماده منبع فراوانی از آنتی اکسیدان ها است.

تحقیقات نشان داده که بلوبری می تواند در کاهش فشارخون،افزایش سلامت عروق، مبارزه با سرطان، محافظت از ریه ها و جلوگیری از آلزایمر موثر باشد. همچنین این ماده فعالیت سلول های گلبول های سفید را افزایش داده و از بدن در برابر سلول های سرطانی محافظت می کند.

گشنیز

برخی از گیاهان می توانند به فلزات سنگین متصل شوند و به بدن شما کمک کنند که آنها را دفع کند. این گیاهان به عنوان “chelators” شناخته می شوند که گشنیز یکی از آنهاست!

مطالعات نشان داده که این گیاه می تواند دفع جیوه را افزایش و جذب سرب را کاهش دهد.

زنجبیل

بسیاری از مردم از زنجبیل به عنوان بهبوددهنده دستگاه گوارش استفاده می کنند. از آنجایی که روده ها در دفع سموم بدن نقش بسیار مهمی دارند، زنجبیل می تواند به افزایش توانایی بدن شما برای پردازش مواد غذایی و از بین بردن سموم کمک کند. همچنین این گیاه به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها دارای اثرات ضد التهابی و ضد سرطانی است.

سلامت کبد در طب سنتی

برای دستیابی بهتر به سلامت کبد علاوه بر رعایت کردن رژیم غذایی مناسب، طب سنتی از طریق تطابق دانش گذشتگان با شرایط آب و هوایی و اجتماعی جامعه کنونی، رهیافت­های ایمن­ تر و ریشه­ ای­ تری را ارایه می­ دهد و درمان این بیماری­ ها را از طریق باطنی و از طریق شناسایی عوامل بروز آنها انجام می­ دهد. برای این منظور محققان شرکت پارسی طب با توجه به خواص اعجاز انگیز گیاهان دارویی در درمان بیماری­های مختلف با در نظر گرفتن اصول طب سنتی و شرایط روز جامعه، اقدام به تولید مقطر گیاهی (شلیور) نموده است. گیاهان به کار گرفته در این مقطر همگی دارای خواص دفع چربی هستند و از طریق کنترل و دفع چربی های اضافه در مبتلایان به کبد چرب الکلیک و غیر الکلیک، تصفیه کامل خون از مواد زاید و سموم و همچنین تعدیل آنزیم های کبدی، می تواند پاکسازی کبد را انجام دهد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 459248 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟