چطور ویتامین D3 بر جذب کلسیم اثر می‌گذارد؟

کلسیم، استخوان‌هایتان را قوی نگه می‌دارد اما مصرف خوراکی‌های حاوی آن، به تنهایی برای حفظ سلامت استخوان‌هایتان کافی نیست. اگر به کمبود ویتامین D3 دچار باشید، بدنتان حتی در صورت مصرف مواد غذایی و مکمل‌های دارویی حاوی کلسیم، تلاشی برای جذب این ماده معدنی نخواهد کرد و استخوان‌هایتان تحلیل خواهند رفت.

پوکی استخوان و فقر کلسیم، از مشکلات همیشگی کسانی است که به کمبود ویتامین D3 دچار هستند. در چنین شرایطی، بدن ساختن استخوان‌های تازه را متوقف کرده و تراکم استخوان افرادی که به این کمبود‌ها دچار هستند، هر روز کمتر می‌شود.

هر روز به چقدر کلسیم نیاز دارید؟

شما با توجه به سن و شرایط زندگی‌تان، به دریافت میزان مشخصی کلسیم در روز نیاز دارید. بخش اصلی این نیاز، از طریق تغذیه مناسب تامین می‌شود و در صورت لزوم، پزشکان با توجه به شرایط فرد، دوز مشخصی از مکمل‌های دارویی را برای او تجویز می‌کنند.

فراموش نکنید که در صورت دچار بودن به فقر ویتامین D3 بدنتان توان جذب کلسیم کافی را از دست می‌دهد و حتی مصرف این میزان از کلسیم هم کمکی به سلامت استخوان‌هایتان نمی‌کند.

کودکان ۱ تا ۳ سال: ۷۰۰ میلی‌گرم

کودکان ۴ تا ۸ سال: ۱۰۰۰ میلی‌گرم

کودکان ۹ تا ۱۸ سال: ۱۳۰۰ میلی‌گرم

بزرگسالان ۱۹ تا ۵۰ سال: ۱۰۰۰ میلی‌گرم

زنان بالاتر از ۵۱ سال: ۱۲۰۰ میلی‌گرم

مردان بالاتر از ۵۱ سال: ۱۰۰۰ میلی‌گرم

زنان و مردان بالاتر از ۷۱ سال: ۱۲۰۰ میلی‌گرم

هر روز به چقدر ویتامین D نیاز دارید؟

آدم‌ها در دوره‌های سنی مختلف، به میزان متفاوتی ویتامین D نیاز دارند اما اگر شرایط بندی ویژه‌ای داشته باشید، به بیماری خاصی دچار باشید یا داروی خاصی را مصرف کنید، ممکن است پزشکتان دوز متفاوتی از ویتامین D یا کلسیم را برایتان تجویز کند.

از ۱ تا ۷۰ سالگی: ۶۰۰ واحد بین‌المللی

بعد از ۷۱ سالگی: ۸۰۰ واحد بین‌المللی

راهنمای مصرف مکمل‌های ویتامین D3 و کلسیم

اگر شربت کلسیم- ویتامین D3 را مصرف می‌کنید، حتما به میزان گفته شده از این دارو را با قطره‌چکان از شیشه خارج کرده و مصرف کنید.

درصورتی که این مواد ضروری را به شکل قرص دریافت می‌کنید، هرگز قرص‌ها را نصف یا تکه تکه نکنید (مگر آنکه خطی دو نیمه قرص را جدا کرده باشد). جویدن یا تکه کردن این قرص‌ها ممکن است عوارضی را برایتان ایجاد کند.

زمان مصرف داروها را در تقویم تلفن همراهتان وارد کنید و فقط در همان زمان‌های مشخص شده، دارو را دریافت کنید. اعتماد کردن به حافظه‌تان، ممکن است باعث دریافت دوز زیادی از دارو شده و سلامتتان را به خطر بیندازد.

درصورتی که داروی خاص دیگری را مصرف می‌کنید، موضوع را به پزشکتان اطلاع دهید.

دارو را با شکم پر و ترجیحا بعد از وعده نهار مصرف کنید. در صورت دچار شدن به یبوست یا ناراحتی معده، موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

مواد غذایی حاوی کلسیم را بشناسید

بهترین راه برای جذب کلسیم کافی در بدن، دریافت این ماده معدنی از طریق مواد غذایی است. فراورده‌های لبنی، مثل شیر، پنیر و ماست، سرشار از کلسیم هستند و گذشته از آنها، اسفناج، کلم پیچ، بامیه، سویا و ماهی‌هایی مثل ساردین و سالمون، سرشار از این ماده هستند. اگر به فکر تامین نیاز بدنتان به کلسیم هستید، جو دو سر و آب پرتقال را به میز صبحانه‌تان وارد کنید.

مواد غذایی حاوی ویتامین‌های گروه D را بشناسید

از آنجا که قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید برای زمان طولانی، احتمال ابتلا به سرطان پوست را بالا می‌برد، بهتر است به جای دریافت ویتامین D از این راه، با تغذیه سالم نیاز بدنتان به این ویتامین را تامین کنید. بد نیست بدانید که بسیاری از منابع غذایی حاوی کلسیم، ویتامین D فراوانی هم دارند.

ماهی‌های چرب مثل سالمون و قزل‌‌آلا سرشار از این ویتامین هستند و با خوردن فراورده‌های لبنی هم می‌توانید میزان زیادی ویتامین D را به بدنتان برسانید و جذب کلسیم در بدن خود را بهتر کنید. برای کمک به جذب کلسیم در بدنتان، بیشتر آب‌پرتقال، شیر سویا، زرده تخم‌مرغ و جگر گاو که سرشار از ویتامین D هستند را مصرف کنید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 458403 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟