گوشت قرمز چه خطراتی برای سلامتی دارد؟

مصرف روزانه ۹۹ گرم گوشت قرمز و ۵۱ گرم گوشت فرآوری شده با افزایش ۱۹ و ۵۱ درصدی خطر ابتلا به دیابت همراه است.

عوارض مصرف گوشت قرمز برای سلامت

اگرچه گوشت قرمز ماده غذایی مقوی به حساب می‌آید، برجسته کردن خطرات ناشی از مصرف زیاد این ماده خوراکی آسان نیست زیرا بیشتر مطالعات موجود در این زمینه مشاهده‌ای هستند.

با این حال نتایج بدست آمده از مطالعه‌ جدیدی که در کلینیک کلیولند در آمریکا انجام گرفت، حاکیست در بدن افرادی که از مقدار زیادی گوشت قرمز مصرف می‌کنند ماده شیمیایی موسوم به TMAO تولید می‌شود. وجود مقدار زیادی از این ماده شیمیایی در خون، فرد را در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی از جمله حمله قلبی و سکته مغزی قرار می‌دهد.

به گفته پزشکان آمریکایی در خون افرادی که رژیم‌های غذایی گیاهی دارند سطح پایین‌تری از ماده شیمیایی TMAO وجود دارد. این موضوع می‌تواند یکی از فاکتورهایی باشد که نشان می‌دهد چرا رژیم‌های غذایی گیاهخواری خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

گوشت قرمز

همچنین نتایج یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد: مصرف روزانه ۹۹ گرم گوشت قرمز و ۵۱ گرم گوشت فرآوری شده با افزایش ۱۹ و ۵۱ درصدی خطر ابتلا به دیابت همراه است. علاوه بر این، رژیم‌های غذایی سرشار از فرآورده‌های حیوانی به افزایش تعداد مبتلایان به چاقی و دیابت در آمریکا کمک کرده‌ است.

از سوی دیگر گوشت قرمز یکی از اصلی‌ترین منابع چربی اشباع‌شده در رژیم غذایی معمول آمریکایی‌هاست و تا جایی که می‌دانیم مصرف زیاد این نوع چربی‌ها سطح کلسترول خون را افزایش می‌دهد که تهدیدی برای سلامت قلب است.

به گزارش مدیکال دیلی، همچنین بر اساس شواهد ناچیز موجود، سازمان جهانی بهداشت (WHO) گوشت قرمز را در گروه مواد سرطان‌زا برای انسان قرار داده‌ است. درحالیکه در برخی از مطالعات بر ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و خطر ابتلا به سرطان‌های پانکراس و پروستات تاکید شده، این سازمان اعلام کرده‌ است که مصرف گوشت قرمز بیشترین تاثیر را بر سرطان روده دارد.

با این حال بسیاری از عوامل و فاکتورهای دیگر را می توان در این خصوص مدنظر قرار داد که این عوامل از وزن پایین بدن گرفته تا نحوه پخت گوشت را شامل می‌شوند.

اخبار 24 ساعت گذشته را از دست ندهید.

 

کدخبر: 453071 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟