کم کاری تیروئید و آسیب های مغزی در کودکی

دکتر شهبازیان، فوق تخصص غدد و متابولیسم و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز اظهار کرد: کم کاری تیروئید در سنین کودکی ممکن است بر رشد جسمی و مغزی و نهایتا بر فعالیت‌های بدنی و درسی‌شان تاثیر بگذارد.

به گزارش بهداشت نیوز: وی افزود: در صورتی که کودک از لحاظ قدی و وزنی رشد نمی‌کند و تمایل به گوشه‌گیری داشته و دارای سر و صورت پف آلود، رنگ زرد و موی خشک است باید از لحاظ عملکرد تیروئیدی مورد بررسی قرار گیرد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم تصریح کرد: این اختلال در بزرگسالان نیز منجر به پف آلود شدن سرو صورت، چهره زرد رنگ، ورم در ناحیه دست و پا و احساس سرما حتی در هوای گرم می‌شود؛ به طوری که ممکن است در هوای گرم از پوشش‌ بیشتری جهت گرم کردن خود استفاده کند که علت آن کم بودن متابولیسم و سوخت و ساز بدن این افراد است.

وی خاطرنشان کرد: حرکات کند، یبوست، حرف زدن کند، ضربان قلب Heart کند، افسردگی یا بی‌حوصلگی، احساس ضعف و خستگی و تمایل به خواب از دیگر علائم این اختلال است.

شهبازیان یادآور شد: خوشبختانه این بیماری درمان پذیر است اما درمان آن اکثرا باید به طور کامل تا مادام‌العمر انجام شود. در موارد کمی از هایپوتیروئیدی درمان مادام‌العمر ندارد و طبق تشخیص پزشک، مصرف داروهای آنها در زمان خاص خود قطع خواهد شد.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 436927 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟