تنهایی عامل مبتلا به دیابت

اگر حتی اندکی به حفظ سلامت خود توجه داشته باشید، احتمالاً از اصول پایه برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شامل دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم، انجام ورزش Sport و حفظ وزن سالم آگاه هستید. اما این تمام داستان نیست.

عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند در ابتلا به دیابت نقش داشته باشند و حتی برخی از آن‌ها بسیار عجیب و شگفت‌انگیز هستند.

عدم مصرف گلوتن بی‌نیاز از انجام این کار

اگر از نظر پزشکی نیازی به عدم مصرف گندم، جو، و چاودار ندارید، بهتر است این کار را انجام ندهید. مطالعه‌ای که توسط انجمن قلب Heart آمریکا با حضور تقریباً 200 هزار شرکت کننده بزرگسال انجام شد، نشان داد افرادی که به طور منظم گلوتن مصرف می‌کنند در مقایسه با آن‌هایی که از مصرف این ماده پرهیز می‌کنند، 13 درصد احتمال کمتری دارد به دیابت مبتلا شوند.

افرادی که از مصرف گلوتن پرهیز می‌کنند به طور معمول کمتر از غلات کامل حاوی فیبر که نقش مهمی در کاهش خطر دیابت ایفا می‌کند، مصرف می‌کنند. رژیم‌های غذایی سرشار از فیبر با بهبود مقاومت به انسولین، کاهش التهاب، و کاهش فشارخون و کلسترول مرتبط هستند.

هنگام خرید غلات، نمونه‌های کامل (سبوس‌دار) را انتخاب کنید. غلات کامل نسبت به همتایان پالایش شده خود منابع بهتری برای فیبر و مواد مغذی هستند.

تنهایی

این که گاهی اوقات با خود خلوت کرده و فعالیت‌هایی که به آن‌ها علاقمند هستید را انجام دهید، خوب است، اما تنهایی بیش از حد به هیچ عنوان خوب نیست. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که انزوای اجتماعی با خطر بیشتر برای ابتلا به دیابت نوع 2 پیوند خورده است. همچنین، این شرایط خطر زوال عقل را نیز افزایش می‌دهد. پژوهشی که در نشریه BMC Public Health منتشر شد، نشان داد زنانی در بازه سنی 40 تا 75 سال که در فعالیت‌های اجتماعی شرکت نمی‌کردند نسبت به همتایان اجتماعی‌تر خود 112 درصد احتمال بیشتری داشت به دیابت مبتلا باشند.

پژوهشگران به خوبی ارتباط بین این دو را درک نکرده‌اند، اما افرادی که خود را از خانواده و دوستان جدا می‌کنند، احتمال بیشتری دارد به افسردگی مبتلا شوند که یک عامل خطرآفرین برای دیابت است.

کاهش مصرف قهوه

مطالعه‌ای که توسط دانشگاه هاروارد انجام شد، نشان داد افرادی که مصرف قهوه خود را بیش از یک فنجان در روز کاهش دادند در مقایسه با آن‌هایی که این تغییر را انجام ندادند، 17 درصد احتمال بیشتری داشت تا به دیابت مبتلا شوند. افرادی که یک فنجان قهوه اضافی مصرف کرده بودند نیز شرایط بهتری را تجربه کرده و خطر ابتلا به دیابت برای آن‌ها 11 درصد کاهش داشت. این نتایج بر اساس مصرف قهوه کافئین‌دار به دست آمده بود.

کارشناسان اثر محافظتی قهوه را به خوبی درک نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد نوشیدن آن به بهبود سطوح قند خون پایدارتر کمک می‌کند. برای بهره‌مندی از فواید قهوه نباید به آن شکر یا شیرین‌کننده‌های دیگر اضافه کنید. اگر مزه‌ی تلخ قهوه را نمی‌توانید تحمل کنید از استویا برای بهبود مزه استفاده کنید.

مصرف بیش از حد سدیم می‌تواند احتمال اضافه وزن و پرفشاری خون - دو عامل خطرآفرین برای دیابت - را افزایش دهد. همچنین، به گفته پژوهشگران سوئدی، مصرف بیش از حد نمک ممکن است اثر مستقیمی بر مقاومت به انسولین داشته باشد

استفاده از دهانشویه

عجیب به نظر می‌رسد، اما واقعیت دارد: طی مطالعه‌ای در دانشگاه آلاباما، افرادی که دو بار در روز از دهانشویه استفاده می‌کردند در مقایسه با آن‌هایی که هرگز از این محصولات استفاده نمی‌کردند، 55 درصد احتمال بیشتری داشت طی مدت زمان سه ساله‌ی مطالعه دیابت نوع 2 در آن‌ها تشخیص داده شود.

پژوهش‌های بیشتری برای درک ارتباط بین این دو نیاز است، اما دهانشویه موجب از بین رفتن باکتری‌های دهان - هم باکتری‌های خوب و هم بد - می‌شود. برخی از باکتری‌های خوب در تنظیم قند خون نقش دارند و مرگ آن‌ها می‌تواند حفظ سطوح پایدار قند خون را دشوار سازد.

پاکسازی دندان‌ها و لثه‌ها همچنان می‌تواند از سلامت کلی بدن پشتیبانی کند. اگر استفاده از دهانشویه بخشی از روال روزانه شما است با دندان‌پزشک خود در این مورد صحبت کنید. وی می‌تواند به شما در ارزیابی منافع و مضرات استفاده از دهانشویه کمک کند.

مصرف بیش از حد نمک

مصرف بیش از حد سدیم می‌تواند احتمال اضافه وزن و پرفشاری خون - دو عامل خطرآفرین برای دیابت - را افزایش دهد. همچنین، به گفته پژوهشگران سوئدی، مصرف بیش از حد نمک ممکن است اثر مستقیمی بر مقاومت به انسولین داشته باشد. در حقیقت، برای هر 1,000 میلی‌گرم سدیم اضافه مصرف شده توسط سوژه‌ها، خطر ابتلا به دیابت 43 درصد افزایش یافته بود.

انجمن قلب آمریکا مصرف روزانه 2,300 میلی‌گرم سدیم را توصیه کرده است. اگر بتوانید میزان مصرف خود را به 1,500 میلی‌گرم در روز محدود کنید که حتی بهتر خواهد بود.

مصرف استاتین ها

داروها می‌توانند ابزار مهمی برای زیر کنترل نگه داشتن کلسترول باشند. اما تجزیه و تحلیل 13 مطالعه در سال 2010 که شرایط 91 هزار شرکت کننده را مورد بررسی قرار داده بودند، نشان داد که مصرف استاتین ها با اندکی افزایش خطر برای دیابت نوع 2 نیز پیوند خورده است. مطالعه‌ای جدید که در سال 2017 منتشر شد نیز نشان داد که استفاده از استاتین می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت را به میزان 36 درصد افزایش دهد.

ارتباط بین این دو به خوبی روشن نشده است. کلسترول بالا خود یکی از عوامل خطرآفرین برای دیابت است، از این رو افرادی که استاتین مصرف می‌کنند ممکن است از پیش در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار داشته باشند. با این وجود، زمانی که برای کنترل کلسترول باید کاری انجام دهید ارزیابی گزینه‌های موجود ارزشمند است. برای برخی افراد انتخاب‌های سبک زندگی مانند رژیم غذایی سالم، انجام ورزش، و ترک سیگار ممکن است مسیر بهتری باشد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

اقدام شنیع یک روحانی با بازیگر مشهور زن در یک مراسم!+ عکس

تجاوز همزمان 6 پسر به نامزد دوستشان / جسد این دختر را سگ های گرسنه خوردند! + عکس

تجاوز وحشیانه مرد 41 ساله به دختر 7 ساله زیر دوش حمام !

دختر جوان با لباس عروسی به مراسم خاکسپاری داماد رفت !

مرد شیطان صفت اعدام شد / او دختر 7 ساله را به خانه متروکه برده بود

حجله پنهانی عروس 50 ساله با مهران 23 ساله لو رفت

این حکم قاضی عروس های اصفهانی را به آرزویشان رساند + عکس

راز تلخ ناپدید شدن گربه های سیاه در شهر!

راحله به جای شوهرش از مرد دیگری باردار شد!

مادرم قبل ازدواجم با سیاوش با شوهرم همخوابی کرده بود !

شوهرم در را که باز کرد من و میلاد در برهنه در اتاق خواب بودیم

واژگونی خودرو علیخانی در الموت + عکس

تجاوز شنیع به دختر جوان زیر دوش حمام!

تجاوز به دختر باکره در سردخانه بیمارستان / نگهبان وقتی او را دید از خود بی خود شد! +عکس

تجاوز به زن جوان در مطب پزشک زیبایی / خانم منشی همخوابی را می دید + عکس

 

کدخبر: 414359 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟