درمان خانگی ضرب دیدگی پا

ضرب دیدگی و کوفتگی فقط در هنگام ورزش کردن ایجاد نمی شود، بلکه بعضی اوقات ممکن است بر اثر ضرباتی ساده و اتفاقی در زندگی روزمره ایجاد شود. در ورزش هم این مشکل بیشتر برای کسانی پیش می آید که بدون گرم کردن، مهارت یا آمادگی قبلی دست به انجام حرکات ورزشی می زنند. در بسیاری از اوقات، انجام درست و به موقع بعضی اقدامات از بدتر شدن صدمه ایجاد شده جلوگیری و دوره درمان را کوتاه می کند.

گیاهان دارویی یکی از موثرترین درمان های برای ضرب دیدگی و کوفتگی است .

وارد شدن ضربه به اعضاء بدن، به طوریکه موجب ضایعه به مویرگ ها شده و سبب پاره شدن و تجمع خون زیر پوست می شود. در اثر ضربه مویرگ های خونی محل ضربه، پاره شده و همچنین ضربه باعث آسیب دیدن بافت نرم اطراف می شود. به عبارت دیگر ضرب دیدگی عبارت است از خون ریزی داخلی از رگ های آسیب دیده ای که از میان بافت ها می گذرند.ضرب دیدگی موجب کبودی زیر پوست می شود.

از علایم ضرب دیدگی می توان « درد شدید – تورم- کبودی» را نام برد. بهترین راه معالجه گذاردن کمپرس آب سرد در ناحیه ضرب خوردگی است. که علاوه بر تسکین درد تورم آن را نیز برطرف می کند.

برای جذب خون مردگی می توان از پمادهای هارین دار، از جمله لازونیل استفاده کرد.

ضرب دیدگی علاوه بر عوارضی که خود دارد ممکن است باعث کشیدگی، دررفتگی، کوفتگی، شکستگی شود.باید در درمان ضرب دیدگی مراقبت نمود که آسیب های دیگر نادیده گرفته نشود.مثلاً اگر ضرب دیدگی همراه با دررفتگی باشد و فقط به درمان ضرب دیدگی بپردازیم مشکلات جدی زیادی را به بار خواهد آورد.

نشانه ضرب دیدگی

1) درد و تورم در ناحیه تورم

2) ممکن است طرح لباس مصدوم کبودی روی پوست نقش ببندد در صورت مشاهده چنین حالتی آن را به عنوان یک حالت بالقوه خطرناک در نظر بگیرید چون به احتمال زیاد اندام های زیرین صدمه دیده اند.

3) ناحیه جراحت به رنگ آبی ارغوانی تغییر رنگ می دهد.

عوامل ایجاد کننده ضرب دیدگی

1)افتادن اشیاء سنگین روی اندام های گوشتی بدن مثل ران ها یا باسن.

2)اصابت شدید اندام های بدن به اجسام.

3)برخورد بدن به زمین یا افتادن روی بدن.

4)خون ریزی داخلی قابل توجه.

درمان ابتدایی ضرب دیدگی

1)دستورالعمل RICE را اجرا کنید.

2)به هنگام بالا نگه داشتن عضو اندام را در وضعیتی که مصدوم بیش ترین راحتی را احساس کند قرار دهید.

3)ناحیه جراحت را برای محدود کردن خون ریزی و کاهش تورم کمپرس سرد و سرما کنید.

4)اگر درمورد وخامت جراحت تردید دارید مصدوم را نزد پزشک Doctor روانه کنید.

5)به موقع و با روش صحیح از گیاهان دارویی استفاده کنید.

گیاهان دارویی درمان ضرب دیدگی

سرکه

اگر سرکه را با عسل مخلوط کرده و بر محل ضرب خوردگی بمالند موثر است. به خصوص اگر این ضرب خوردگی در ناحیه اطراف چشم باشد.

دم اسب

مصرف جوشانده دم اسب به نسبت یک کیلوگرم گیاه در یک لیتر آب برای کمپرس بر روی ضخم ها یا ضرب خوردگی های اعضاء به کار می رود.

دم اسب خاصیت بند آورندهُ خون دارد چه اینکه این خون ریزی داخلی باشد یا خارجی و این خاصیت دم اسب مربوط به وجود سلیس در آن است.این نسخه برای درمان ضرب دیدگی موثر است

مومیایی را در روغن شتر یا کوهان شتر آب کرده به قدر یک قاشق چای خوری از آن را میل نمایید. و روزی 3 مرتبه عضو ضرب خورده را با آن چرب نمایید. این عمل را چندین بار تکرار کنید تا بکلی خوب شود. به شرط اینکه مومیایی، مومیایی اصل هندی یا افغانی یا مومیایی بهبهان باشد نه مومیایی تقلبی.

مومیا

اگر مومیا و قوت قیرو زفمت را با هم مخلوط کنند و بر محل ضرب خوردگی و جایی که ضرب خوردگی حاصل از افتادن به زمین باشد موثر است.

پامچال

آن را جهت ضرب خوردگی اعضاء در استعمال خارجی توصیه می کنند برای این کار کمپرس 5 درصد عصاره روان آن را درآب جوش و با جوشاندهُ 100 گرم ریشه گیاه در یک لیتر آب به طوریکه در محلول پس از جوشاندن به یک سوم تقلیل یابد. بر روی عضو اثر داده شود. سریعاً موجب بهبود ضرب خوردگی می شود.

ریشه پامچال

برای درمان ورم و کوفتگی که در اثر ضربه به ظهور می رسد و همچنین دفع خون مردگی حاصل از ضرب خوردگی کمپرس جوشانده ریشه پامچال درمان کننده موثر است.

برای این کار بایستی یکصد گرم از ریشه تازه پامچال را در یک لیتر آب بجوشانید تا حدود یک سوم حجم آب به جوش برود و کم شود. بعد آن را صاف کنید و با آن محل ضرب دیده را کمپرس کنید.

 

کدخبر: 391961 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟