ارتباط مصرف نمک با فراموشی و زوال عقل

بر اساس تحقیقات دانشمندان مصرف برخی موادغذایی در بروز آلزایمر و اختلالات مغزی تاثیر گذار است.کارشناسان درجدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند داشتن رژیم غذایی حاوی مقدار زیاد نمک و خوردن خوراکی‌های شور به دلیل رساندن میزان کم اکسیژن به سلول‌های مغزی سبب ابتلای افراد به بیماری آلزایمر می‌شود.

بررسی‌ها نشان داده است خوردن نمک زیاد به همراه مواد غذایی سبب واکنش سیستم ایمنی بدن در روده‌ها و آسیب به رگ‌ها و عروق خونی بدن می‌شود و سلول‌های مغزی میزان کمتری اکسیژن دریافت می‌کنند واین سبب افزایش خطر ابتلا به آلزایمر در افراد می‌شود.

کارشناسان دانشگاه ویل کورنل (Weill Cornell University) این نتیجه‌ها را با آزمایش بر روی موش‌های آزمایشگاهی و بررسی اثر مصرف نمک بر سلامت سلول‌های مغزی آنها و ابتلا به آلزایمر به دست آوردند.

مصرف بیش از اندازه نمک افزون بر خطر ابتلا به آلزایمر باعث بروز بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی کلیه، بالارفتن فشارخون، تجمع آب و مایعات دربدن به ویژه در پاها، چاقی و آسیب چشمی می‌شود و به همین دلیل باید در مصرف این چاشنی غذایی دقت کرد.

کارشناسان توصیه می‌کنند افراد روزانه سه الی ۴ قاشق چایخوری به طور کلی نمک در مواد غذایی خود مصرف کنند، اما پژوهش‌ها نشان داده است اغلب نمک مصرفی در رژیم غذایی بیش از حد استاندارد است البته اجتناب صد درصد از مصرف نمک نیز خطر‌های فراوان برای بدن دارد، زیرا سدیم برای حفظ الکترولیت بدن و بسیاری از واکنش‌های شیمیایی مفید است، اما این چاشنی باید به اندازه مصرف شود.

مصرف بیش از اندازه نمک سبب نابود شدن نورون‌های مغزی می‌شود و به این ترتیب فرد دچار مشکل هایی، چون نوسان‌های خلقی، ضعف حافظه، کاهش قدرت شناختی، پرخاشگری، کوچک شدن حجم مغز و درنهایت ابتلا به آلزایمر می‌شود.

نورون‌های مغزی به شدت به اکسیژن و گلوکز برای زنده ماندن و ادامه فعالیت‌های خود نیاز دارند و درصورت کمبود دریافت این مواد مغذی نابود می‌شوند.

کارشناسان در پژوهش‌های خود دریافتند در اثر ابتلای فرد به بیماری آلزایمر میزان اکسیژن دریافتی سلول‌های مغزی و رگ‌های خونی تغذیه کننده مغزکاهش پیدا می‌کنند که سبب می‌شود مواد مغذی و اکسیژن کمتری به مغز برسد و فرد دچار عارضه‌های جانبی ناشی از این بیماری شود.

افرادی که از سن جوانی به مصرف خوراکی های شور از جمله چیپس، پفک، سیب زمینی سرخ کرده ، خوراکی های فرآوری شده ، سوسیس و کالباس علاقه دارند، در دوران سالمندی بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند.
کارشناسان به افراد به ویژه سالمندان توصیه می‌کنند که توجه ویژه‌ای به رژیم غذایی کم نمک داشته باشند تا افزون برجلوگیری از بالارفتن فشارخون خود، از ابتلا به بیماری آلزایمر نیز ایمن بمانند.

نتیجه این پژوهش درنشریه دانش مغز واعصاب (Science Neuroscience) به چاپ رسیده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 348800 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟