ابتلای به پوکی استخوان از جوانی آغاز می شود

رییس شبکه تحقیقات پوکی استخوان کشور با بیان اینکه سالانه حدود 9 میلیون شکستگی در جهان رخ می دهد، گفت:اهمیت پوکی استخوان به حدی است که سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز 28 مهر (20 اکتبر) را به عنوان روز جهانی استئوپروز نامگذاری کرده است.

در پوکی استخوان تراکم استخوان ها کاهش می یابند و استخوان ها متخلخل تر می شود و به دلیل تغییر کیفیت ساختاری استخوان، خطر و احتمال شکستگی در آنها افزایش می یابد.

این بیماری هم به دلیل اختلالاتی که در کیفیت زندگی ایجاد می کند و هم به علت شکستگی های ناشی از کاهش تراکم استخوان، هزینه های بسیاری بر سیستم بهداشت و درمان جامعه تحمیل می کند.

دکتر محمد پژوهی روز پنجشنبه در سمینار یک روزه استئوپروز ( پوکی استخوان ) در سالن همایش دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در هر 3 ثانیه در جهان یک شکستگی اتفاق می افتد. 40 درصد افرادی که دچار شکستگی لگن می شوند به خوبی نمی توانند راه بروند.

وی، سن بالا، سابقه فامیلی، مصرف سیگار و الکل و برخی از داروهای لاغری را از عوامل خطر برشمرد.

پژوهی با اشاره به اینکه تشخیص بیماری پوکی استخوان مشکل است، گفت: در حال حاضر با استفاده از تجهیزات پیشرفته امکان سنجش تراکم استخوان سریع تر و راحت تر است.

سمینار یک روزه پوکی استخوان امروز با حضور محققان و پزشکان در سالن همایش دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 318338 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟