13 واریان خطر ساز در مبتلایان سندرم پای بی قرار کشف شد

به گزارش یونایتدپرس، سندروم پاهای بی قرار یک بیماری مزمن است که باعث می شود فرد تمایل مفرطی به تکان دادن پاهای خود داشته باشد؛ این بیماری معمولا در هنگام خواب منجر به اختلال در خواب، کاهش کیفیت زندگی و افزایش خطر افسردگی، اضطراب، فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی می شود.

دکتر 'استیون بل' از بخش سلامت عمومی و مراقبت های اولیه دانشگاه کمبریج در یک بیانیه خبری گفت: سندرم پاهای بی قرار بطور حیرت انگیزی شایع است اما به رغم این موضوع اطلاعاتی اندکی در مورد علل ابتلا به این بیماری و در نتیجه نحوه درمان آن شناخته شده است.

وی افزود: پیش از این می دانستیم که این بیماری یک رابطه ژنتیکی قوی دارد و به همین دلیل در این مطالعه جدید این موضوع را با جزئیات بیشتری بررسی کردیم.

محققان در این مطالعه اطلاعات ژنتیکی بیش از 15 هزار بیمار را با بیش از 95 هزار فرد سالم که در گروه کنترل قرار داشتند مقایسه کردند و این 13 عامل خطرساز جدید ژنتیکی را شناسایی کردند.

دکتر 'باربارا شورمایر' از موسسه نروژنومیک در هلمولتز زنتروم مونچن در آلمان گفت: بیش از 10 سال است که ژنتیک سندرم پاهای بی قرار را مطالعه کرده ایم و این مطالعه فعلی بزرگترین مطالعه ای است که تا کنون در این زمینه انجام شده است. ما متقاعد شده ایم که عوامل خطر ساز جدید شناسایی شده به طور قابل ملاحظه ای به ما در درک زیست شناسی علل این بیماری کمک خواهد کرد.

این مطالعه یک مسیر بیولوژیکی خاصی را شناسایی کرد که مشخص شده هدفی برای داروی تالیدومید (thalidomide) است؛ تالیدومید یک داروی بحث برانگیز که ده ها سال پیش زمانی که به زنان باردار داده می شد باعث بروز نقص های جدی مادرزادی در نوزاد می شد.

اکنون از این دارو برای درمان برخی سرطان ها استفاده می شود و می تواند درمان بالقوه ای برای بیماران مبتلا به سندرم پای بی قرار و زنان بیماری باشد که از سن بارداری آنها گذشته است.

پیش از این مطالعات انجام شده بر روی زنان و دوقلوها یک جنبه ژنتیکی قوی را برای بیماری سندرم پای بی قرار نشان داد که به کشف شش واریان ژنتیکی منجر شد که با این اختلال ارتباط داشت.

به گفته محققان، بسیاری از این واریان های ژنتیکی که پیش از این با نوروژنز - رشد و توسعه سلول های عصبی - و تغییرات در شکل گیری مدار های عصبی ارتباط داده شده اند، این تئوری را تقویت می کنند که سندرم پای بی قرار یک اختلال عصبی تکاملی است که منشاء آن در رحم شروع می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 317647 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟