جاذبه های گردشگری بندر مقام + عکس

به گزارش رکنا، برجسته‌ترین جاهای دیدنی بندر مقام را جاذبه‌های طبیعی آن تشکیل می‌دهند. این جاذبه‌ها در حومه این بندر قرار گرفته‌اند و برای بازدید از آن‌ها باید به غرب بندر مقام بروید.

ساحل مکسر

ساحل مکسر

معروف‌ترین جاذبه طبیعی بندر مقام ساحل مکسر نام دارد. بکری و زیبایی این ساحل سبب شهرت بالای آن در سال‌های اخیر، به‌خصوص میان طبیعت‌گردان شده است. در سواحل مکسر بندر مقام کوهستان‌های بلند در تلاقی با آب شور خلیج فارس و فرسایش سالیان طولانی، مناظری زیبا خلق کرده‌اند. مکسر معنای شکسته و خردشده می‌دهد و شکل ظاهری صخره‌های این منطقه سبب نامگذاری این ساحل به نام مکسر شده است.

ساحل مکسر معروف‌ترین جاذبه طبیعی بندر مقام در سه کیلومتری شمال غربی این بندر است و از بکرترین سواحل صخره‌ای غرب هرمزگان به شمار می‌رود

از مهم‌ترین تفریحات ساحل مکسر می‌توان به پیاد‌روی ساحلی، عکاسی، کمپ در طبیعت و تماشای غروب و آسمان شب این ساحل اشاره کرد. ساحل مکسر بخشی از شهرت خود را به‌دلیل دست نخوردگی به دست آورده است؛ اما امروزه به‌دلیل ازدحام گردشگران در این منطقه دیگر این ساحل چندان بکر نیست. احترام به حریم ساحلی این نواحی و اکوسیستم این منطقه سبب حفظ ساحل مکسر به‌عنوان یکی از گنجینه‌های ارزشمند در کرانه خلیج فارس می‌شود.

متاسفانه در طول سال‌های اخیر اداره شیلات مجوز احداث و فعالیت شرکت پرورش میگو در حریم ساحل مکسر را صادر کرده است. این منطقه از جاذبه‌های برجسته طبیعی جنوب ایران است و به نظر می‌رسد مسئولان اهمیت این مناطق را هم سنگ آثار تاریخی نمی‌دانند. ساخت‌وساز در حریم ساحل مکسر آسیب‌های غیرقابل‌جبرانی به این ساحل وارد کرده است. امیدواریم در آینده نزدیک اهتمام لازم برای حفاظت مناسب از این جاذبه طبیعی کهن صورت بگیرد.

جاده بستانو

جاده بستانو

جاده بستانو که از آن با نام جاده مقام بستانو نیز یاد می‌کنند در غرب بندر مقام قرار دارد. طول این جاده به حدود ۵۶ کیلومتر می‌رسد و بندر مقام را به بندر پارسیان متصل می‌کند. در طول این مسیر زیباترین جاهای دیدنی اطراف بندر مقام به چشم می‌خورند. جاده بستانو ساحلی است و در جوار خلیج فارس امتداد دارد.

از عمر جاده بستانو در حدود ۲۰ سال می‌گذرد. این جاده از یک سو به کوهستان‌های پر پیج‌و‌خم می‌رسد و از سمت دیگر با آب‌های خلیج فارس محدود می‌شود. کوهستان‌های جاده بستانو از زیباترین مناظر طبیعی غرب مازندران هستند که به‌دلیل مجاورت با دریا در طول سالیان طولانی، فرسایش یافته‌اند. در بخشی از قسمت‌های این جاده مناظر کوهستان‌ها بسیار عجیب هستند و اشکالی خاص دارند. بازدید از جاده بستانو و جاذبه‌های آن، خاطراتی مانا از سفر به بندر مقام برای شما خواهند ساخت.

اقامت در بندر مقام

اقامت در بندر مقام

بسیاری از گردشگران در سفر به بندر مقام، تمایل به کمپ در طبیعت و سواحل زیبای اطراف این بندر دارند. سواحل صخره‌ای اطراف بندر مقام از ساحل مکسر گرفته تا سواحل روستاهای جاده بستانو و جزیره لاوان، گزینه‌هایی مناسب برای اتراق در طبیعت هستند. برای انتخاب بهترین نواحی برای برپایی چادر خود می‌توانید از بومیان این مناطق اطلاعات مناسب را دریافت کنید. در سفر به بندر مقام برای کمپ در طبیعت، همه وسایل لازم را همراه ببرید.

از دیگر گزینه‌های اقامت در بندر مقام می‌توان به خانه‌های بومی و اقامتگاه‌های بومگردی اشاره کرد. روستاهای اطراف بندر مقام نیز خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بومگردی زیبایی دارند. این گزینه‌ها برای علاقه‌مندان به آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردمان هرمزگان بسیار مناسب هستند.

چنانچه علاقه‌مند به اقامت در هتل یا مسافرخانه‌ها هستید، می‌توانید اقامتگاه‌های بندر لنگه و  بندر عسلویه را انتخاب کنید. این بندرها بیش از ۱۲۰ کیلومتر با بندر مقام فاصله دارند و در صورت اقامت در آن‌ها باید مسافتی سه تا چهار ساعته را برای رفت و برگشت به بندر مقام طی کنید.

بهترین زمان سفر به بندر مقام

بهترین زمان سفر به بندر مقام

هرمزگان از گرم‌ترین نقاط جنوبی ایران است و شهرها و بندرهای مختلف آن به‌دلیل مجاورت با دریا آب و هوایی شرجی دارند. از نخستین روزهای بهار تا پایان مهر ماه رطوبت و گرمای هوا در این استان به بیشترین میزان خود می‌رسد. در گرم‌ترین روزها در شهرهای مختلف هرمزگان دمای هوا از ۴۰ درجه سانتی‌گراد نیز بالاتر می‌رود. در این بازه زمانی از سال تحمل آب و هوای بندر مقام برای گردشگران بسیار سخت خواهد بود و امکان بازدید از جاهای دیدنی این بندر نیز وجود ندارد.

با شروع فصل پاییز آب و هوا در بندر مقام رو به اعتدال می‌رود. در این بندر و نواحی اطراف آن خبری از سوز و سرمای زمستانی نیست. در ۶ ماه دوم سال بندر مقام هوایی خنک و بهاری را تجربه می‌کند. ماه‌های دی و بهمن بهترین زمان‌ها برای سفر به بندر مقام است؛ اما برای اتراق شبانه در سواحل این منطقه اسفند ماه را انتخاب کنید. نخستین روزهای بهار و هم‌زمان با تعطیلات نوروز نیز گردشگران زیادی به بندر مقام سفر می‌کنند. در این زمان هوا گرچه رو به گرمی می‌رود، آزاردهنده نیست.

جاهای دیدنی اطراف بندر مقام

در اطراف بندر مقام زیباترین جزیره‌ها، سواحل و بندرگاه‌های جنوبی ایران جای گرفته‌اند. این جاذبه‌ها فاصله کوتاهی تا بندر مقام دارند و در سفر به این بندر می‌توانید زمانی را به بازدید از جاهای دیدنی اطراف آن اختصاص دهید. در ادامه برخی از مشهورترین جاهای دیدنی اطراف بندر مقام را معرفی خواهیم کرد.

جزیره لاوان

جزیره لاوان

لاوان پس از جزیره‌های قشم و کیش بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس به شمار می‌رود و تنها راه دسترسی به آن از بندر مقام است. این جزیره را در گذشته با نام «شیخ شعیب» می‌شناختند و در سال ۱۳۳۷ به لاوان تغییر نام داد. از گذشته‌های دور، صید مروارید در جزیره لاوان متداول بود؛ اما امروزه ماهیگیری مهم‌ترین فعالیت اقتصادی بومیان این جزیره است.

در جزیره لاوان سواحلی ماسه‌ای، مرجانی و صخره‌ای در کرانه خلیج فارس قرار دارند که از زیباترین سواحل جنوبی ایران هستند. هرچه از بخش مسکونی این جزیره به‌سمت حومه آن پیش بروید، به مناطق بکرتری خواهید رسید. این جزیره محل زندگی و تخم گذاری یکی از گونه‌های کمیاب حیات وحش، لاک‌پشت‌های پوزه عقابی است. گوسفندان وحشی و آهوی جبیر نیز از دیگر گونه‌های جانوری در جزیره لاوان هستند.

علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی می‌توانند در سفر به بندر مقام، زمانی را به بازدید از جزیره لاوان و اتراق در سواحل زیبای آن اختصاص دهند. بهترین زمان برای گشت‌وگذار در این جزیره ماه‌های پایانی سال است. (مشاهده روی نقشه)

جزیره شیدور

جزیره شیدور

جزیره شیدور یا جزیره مارو از بکرترین مناطق جنوبی ایران و خالی از سکنه است. گفته می‌شود این جزیره کوچک در گذشته مملو از مارهای سمی بوده و به همین دلیل بومیان مناطق اطراف از آن با نام جزیره مارو یاد می‌کنند. این جزیره در سال ۱۹۹۹ میلادی به‌عنوان چهارمین تالاب بین‌المللی هرمزگان معرفی شد.

جزیره شیدور چهارمین تالاب بین‌المللی هرمزگان و تنها آبسنگ مرجانی حفاظت‌شده در ایران است.

جزیره شیدور هیچ امکاناتی ندارد و گردشگران زیادی در طول سال‌های گذشته برای لذت از آرامش این منطقه در آن اتراق کرده‌اند. ماهیگیری، پیاده روی در سواحل بکر، پرنده‌نگری و عکاسی از مهم‌ترین تفریحات جزیره شیدور به شمار می‌روند. تنها پوشش گیاهی این جزیره گیاهان شورپسند و مقاوم در برابر کم‌آبی هستند. بیشتر سواحل جزیره شیدور را سواحل صخره‌ای تشکیل می‌دهند و این منطقه تنها حوزه آبسنگ مرجانی حفاطت‌شده در کرانه خلیج فارس در ایران است.

دسترسی به جزیره شیدور از بندر مقام و جزیره لاوان صورت می‌گیرد؛ اما با توجه به اهمیت این جزیره به‌عنوان تنها زیستگاه گونه‌های کمیاب جانوری، خطر نابودی آن‌ها و به‌دلیل ازدحام گردشگران در سال‌های اخیر، در حال حاضر امکان سفر به این جزیره وجود ندارد. (مشاهده روی نقشه)

گردنه عشاق

گردنه عشاق

گردنه عشاق یکی از جاذبه‌های طبیعی در مسیر جاده بستانو است. این گردنه در فاصله تقریبی ۲۰ کیلومتری از بندر مقام قرار دارد و از زیباترین سواحل صخره‌ای در نزدیکی این بندر است. صخره‌های بلند این گردنه چشم‌اندازی زیبا از سواحل خلیج فارس و مناظر اطراف دارند. گردشگران زیادی برای بازدید از این گردنه زمان غروب خورشید را انتخاب می‌کنند.

در برخی شب‌های زمستانی نیز ازدحام فیتوپلانگتون‌ها سبب درخشش سواحل ماسه‌ای گردنه عشاق می‌شوند. این منطقه برای علاقه‌مندان به صخره‌نوردی نیز مناسب است؛ اما برخی بخش‌ها به‌دلیل مجاورت با آب دریا در طول سالیان طولانی توخالی شده‌اند. در گردنه عشاق می‌توانید زیباترین تصاویر از سواحل صخره‌ای را با دوربین عکاسی خود ثبت کنید. (مشاهده روی نقشه)

بندر پارسیان

بندر پارسیان

بندر پارسیان در فاصله ۵۵ کیلومتری از بندر مقام و در انتهای مسیر جاده بستانو قرار گرفته است. این بندر نیز مانند دیگر روستاها و بندرهای اطراف آن به‌دلیل سواحل زیبا و صخره‌ای خود شهرت دارد. سواحل پارسیان زیباترین تصاویر از تلاقی کوهستان و دریا را مقابل چشم گردشگران به نمایش می‌گذارند. از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی پارسیان می‌توان به شهر کوشکنار و جاهای دیدنی آن اشاره کرد. این شهر از تاریخی‌ترین مناطق گردشگری غرب هرمزگان است. (مشاهده روی نقشه)

روستای زیارت

روستای زیارت

زیارت روستایی در غرب بندر مقام است و فاصله کوتاهی تا روستاهای کوشکنار و بستانو دارد.  این روستا در فاصله ۴۴ کیلومتری از بندر مقام قرار دارد و از توابع بندر پارسیان و شهرستان کوشکنار است. روستای زیارت طبیعتی بکر در کرانه خلیج فارس دارد. در این روستای گرمسیر امکان اقامت در اقامتگاه بومگردی و خانه‌های محلی نزدیک به ساحل را خواهید داشت.

سواحل زیبای خلیج فارس در جوار روستای زیارت مانند دیگر کرانه‌های اطراف بسیار تماشایی هستند. سراسر این روستا را نخلستان‌های بلند پوشانده‌اند. انواع صنایع دستی حصیری در این آبادی شامل زیراندازها، سبدهای تزیینی، بادبزن‌های رنگارنگ و کلاه‌های متنوع می‌شوند. روستای زیارت نسبت به سایر مناطق اطراف خود آب و هوایی ملایم‌تر دارد و به همین دلیل گردشگران زیادی در سفر به غرب هرمزگان در این روستا ساکن می‌شوند. ساحل زیبای بستانو در فاصله یک کیلومتری این روستا قرار گرفته است. (مشاهده روی نقشه)

روستای مغدان

روستای مغدان

مغدان از دیگر روستاهای ساحلی در غرب بندر مقام است و با این بندر ۳۵ کیلومتر فاصله دارد. گردنه ریگی در نزدیکی این روستا قرار گرفته است و از مشهورترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه به شمار می‌رود. روستای مغدان در مسیر جاده بستانو قرار دارد و فاصله آن با ساحل نیرم نیز کوتاه است. بهترین زمان برای بازدید از زیبایی‌های این روستا فصل‌های پاییز و زمستان است. (مشاهده روی نقشه)

نکات مهم در سفر به بندر مقام

بندر مقام و جاهای دیدنی اطراف آن بکرترین سواحل خلیج فارس را در خود جا داده‌اند. متاسفانه در طول سال‌های اخیر به‌دلیل استقبال بالای گردشگران از این مناطق و عدم رعایت برخی نکات، آسیب‌هایی جدی به این نواحی وارد شده است. در سفر به بندر مقام و گشت‌وگذار اطراف آن توجه به نکات زیر برای حراست از گنجینه‌های طبیعی جنوب ایران و لذت بیشتر شما از سفر ضروری است.

در بازدید از ساحل مکسر هیچ زباله و ردی از خود به جا نگذارید. فیلتر سیگار و زباله های پلاستیکی زندگی جانوران این مناطق را با خطر نابودی روبه‌رو خواهند کرد.

به صخره‌های سواحل ضربه نزنید و چادر خود را در مناطق باز برپا کنید.

از پیاده روی و نشستن در کناره و انتهای صخره‌ها پرهیز کنید.

به حیوانات این مناطق هیچ آسیبی نرسانید.

به آداب و رسوم بومیان این منطقه و حریم روستاها احترام بگذارید.

از پخش موسیقی با صدای بلند پرهیز کنید.

خرید از غرفه‌های محلی صنایع دستی، اقامت در خانه‌های بومی و صرف غذا در غذاخوری‌های سنتی، کمک بسیاری به رونق اقتصاد گردشگری مردمان بومی بندر مقام و نواحی اطراف آن خواهد کرد.

برای بازدید از جزیره‌های اطراف بندر مقام، قایق‌های مناسب را انتخاب کنید.

در حال حاضر، سفر به جزیره شیدور ممنوع است. برای حفظ حیات جانوری این جزیره از سفر با قایق‌های ماهیگیری به‌صورت غیرمجاز به این جزیره خودداری کنید.

در سفر به بندر مقام حتما وسایلی مانند کلاه آفتابگیر، عینک دودی، پماد ضد گزش حشرات و پماد آفتاب سوختگی به‌همراه داشته باشید.

برای پیاده روی در سواحل بندر مقام می‌توانید از صندل‌های مناسب استفاده کنید.

از جمع آوری صدف‌های دریایی خودداری کنید. این صدف‌ها نقش مهمی در حفظ اکوسیستم این نواحی دارند.

برای بازدید از جاذبه‌های بندر مقام و نواحی اطراف آن صبح زود و عصر هنگام را انتخاب کنید.

کدخبر: 814473 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟