مشخصات دریاچه های فیروزکوه + عکس

دریاچه، دریاچه، دریاچه، دریاچه، دریاچه

به گزارش رکنا، در اطراف تهران، مناطق تماشایی و جاذبه‌های بسیار زیادی وجود دارد که در تمام فصل‌های سال به خصوص در ایام تابستان، مملو از گردشگران داخلی و خارجی هستند. در تعطیلات تابستان، تقاضای بازدید از خنک ترین مناطق اطراف تهران تا حدود قابل توجهی افزایش می‌یابد و اکثر گردشگران به‌ دنبال مکان‌هایی خوش آب‌ و هوا هستند تا در آن جا به تفریح بپردازند.

شما نیز اگر قصد دارید از مکان‌های دیدنی اطراف پایتخت که آب‌ و هوای دلپذیر و خنکی دارند دیدن نمایید و سفری به یاد ماندنی داشته باشید، بهتر است تا انتهای مقاله با ما همراه باشید زیرا در ادامه چند پیشنهاد ویژه برای شما داریم.

اگر این مطلب را می‌خوانید، پس قطعا اهل مسافرت هستید. هرکدام از شهرهای ایران، جاذبه‌های خاصی دارند که تماشای آنها خالی از لطف نیست. شیراز و یزد جزء زیباترین شهرهای سرزمین‌مان هستند که سالانه، گردشگران بسیاری به آنجا سفر می‌کنند. اگر قصد سفر به این شهرها را دارید، با سفر زمینی و تهیه بلیط اتوبوس یزد به شیراز از طریق وب‌سایت پایانه‌ها، به‌راحتی می‌توانید سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید.

جاده 79

جاده 79 جاده ای است از تهران به مازندران که به جاده فیروزکوه معروف است و از تهران تا قائمشهر و سپس ساری امتداد می یابد. مسیر تهران تا قائم شهر در این جاده 247 کیلومتر می باشد.

دریاچه لزور کجاست؟

دریاچه لزور (دریاچه سیاه رود) در استان تهران، شهرستان فیروزکوه ، بخش ارجمند، دهستان قزقانچای و روستای لزور قرار دارد. دریاچه لزور فیروزکوه در حد فاصل ۱۷۰ کیلومتری شمال شرق تهران واقع شده است. سد لزور همچنین در فاصله‌ ۴۵ کیلومتری شمال غربی فیروزکوه و دامنه‌ جنوبی رشته کوه البرز مرکزی قرار گرفته است. دریاچه سیاه رود در واقع آبگیر نامتقارنی با طول حدود ۳۰۰ متر و عرض تقریبا ۲۰۰ متر است. این دریاچه دیدنی و خوش‌منظره حدود ۱۵ متر نیز عمق دارد.

دریاچه لزور فیروزکوه

در مسیر دریاچه آهنگ

اصلا می دانید دریاچه آهنگ کجاست ؟ در جدال با روزمرگی همیشه ذهن ما بدنبال پیداکردن حیاط خلوتی ست که بتواند چند ساعتی را در آن تفکر کند و به تماشای خود بنشیند که شاید در همین دیدن بتواند بخشی از ذهن خسته ی خود را از معادلاتی که زایده ی شهرنشینی ست رها سازد و نفسی عمیق بکشد .

دریاچه آهنگ

آیا برای رهایی آماده اید؟

چشمانتان را ببندید و از شهر خارج شوید به مقصد دریاچه ای در کوهستان. دریاچه آهنگ

به کجا؟

ازدریاچه آهنگ که بپرسین سمت کوه را نشان تان می دهد که در این سوی دره روستای سرسبز سیمین دشت و در آن سویش بیابانی خشک.

از شرق تهران که خارج شوید وارد جاده فیروزکوه می شوید؛ جاده ای که پر از شگفتی ست و مسیر بسیار خوبی برای ماجراجویی های آخر هفته است. چراکه در طول این جاده از ابتدای مسیر تا قائم شهر پر از دریاچه و رودخانه و آبشار و جنگل و هزار هزار دیدنی دیگر که گشت و گذار در هرکدامشان خاطره ای می سازد ماندگار.

پس از شهر دماوند و در ۳۵ کیلومتری فیروزکوه در جاده تابلویی می بینید به نام سید آباد که بعد از آن در سمت راست تان به جاده ای می بینید که رویش نوشته به طرف کلارک و رودافشان مشهد و حصاربن و این ابتدای راهی ست که شما را به دریاچه آهنگ می رساند.

دریاچه آهنک

یکی از دیدنی های استان تهران دریاچه آهنک (با تلفظ دقیق Ahanak) است. این دریاچه واقع در ارتفاعات جنوبی روستای سیمین‌دشت فیروزکوه است و فاصله آن تا روستا حدود 5 و نیم کیلومتر است. فاصله روستای سیمین دشت نیز تا فیروزکوه 35 کیلومتر برآورد شده است. روستای سیمین‌دشت چندین جاذبه دیدنی دارد که دریاچه آهنک یکی از آنهاست.

دریاچه آهنک

این روستا به خاطر تنوع پدیده‌های زمین‌شناسی در کنار طبیعت بکر که موجب توسعه‌ روزافزون گردشگری در این منطقه شده، عنوان مقصد ژئوتوریسم یا زمین‌گردشگری را از آن خود کرده است. آب و هوای روستای سیمین دشت کوهستانی است و قدمت آن را میتوان از چنار بلند واقع در مسجد جامع و بناهای تاریخی مانند چهار طاقی موین که به زمان ساسانیان میرسد، تعیین کرد. این روستا از سمت شمال به حصاربن، از جنوب به محمودآباد تهران، از سوی غرب به کوهی بلند به نام بزتور یا بزکوه، از جانب شمال شرقی به زرین‌دشت و از سوی شرق به گچه محدود می‌شود. سیمین دشت به علت داشتن منابع آب کافی و موقعیت جغرافیایی مناسب و قرار گرفتن در مکان خطوط ارتباطی جاده‌ای و ریلی به روستای هدف گردشگری تبدیل شده است.

دریاچه شورمست

وسعت دریاچه شورمست برابر با 15 هزار متر مربع است و عمقی برابر 15 متر برای عمیق ترین نقطه دریاچه ثبت شده است، در حالی که کم عمق ترین نقطه این دریاچه عمقی در حدود 5 متر را دارا می باشد. انعکاس تصویر پوشیده از درختان کهنسال و بلند قامت توسکا درون دریاچه، یکی از زیباترین مناظر طبیعی را خلق کرده است که نگاه هر بینند ه ای را مجذوب خود می کند.

شورمست

همچنین می توان در اطراف دریاچه، درختانی را دید که ریشه در آب دارند. در اطراف و حاشیه دریاچه شورمست، می توان منابع وتأسیسات عظیم استخراج زغال سنگ را ملاحظه کرد. همچنین وجود پل ورسک، برج تاریخی لاجیم و قلعه کنگ لو نیز بر جاذبه این دریاچه و روستای شورمست افزوده است، به علاوه امام زاده هایی نظیر امامزاده عبدالحق زیرآب، امام زاده شابالوفلورد و امامزاده سامولا ارفع ده، این منطقه را به مأمنی برای آرامش روحی و معنوی ساکنان و بازدیدکنندگان تبدیل کرده است.

امکانات دریاچه شورمست

امکانات دریاچه شورمست برای رفاه حال بازدیدکنندگان و رفع نیاز های ضروری آنها در طرح بهسازی دریاچه شورمست در نظر گرفته شده که از آن جمله می توان به قایق پدالی، اسکی روی آب، ساخت اقامتگاه ساده ( آلاچیق و سایه بان هایی که کف آن ها موزاییک شده است)، سرویس بهداشتی و همچنین محل آشامیدن آب سالم اشاره کرد.

دور تا دور دریاچه، راه خاکی وجود دارد که امکان پارک وسایل نقلیه را مهیا کرده است. در ضمن این منطقه گردشگری این امکان را نیز به گردشگران خود می هد که چادر بزنند و شبی را در کنار دریاچه شورمست سپری کنند. رسیدن به ارتفاعات روستا و ورودی دریاچه، نیم ساعت پیاده روی لازم دارد، اگرچه با ماشین مناسب جاده های کوهستانی نیز می توان طی مسیر کرد. جاده مسیر، جاده ای خاکی، شیبدار و پیچ در پیچ است که از مجاورت باغ ها و ویلاهای منطقه می گذرد و در انتها به گودالی بزرگ می رسد که همگی از جاذبه های گردشگری مازندران هستند.

دسترسی

اگر از تهران، قصد عزیمت به شهر های شمالی را دارید، از طرف جاده فیروزکوه، به سمت قائم شهر حرکت کنید، در کیلومتر 65 جاده فیروزکوه و پس از عبور از پل ورسک به پل سفید خواهید رسید. سپس به سمت مرکز شهر حرکت کنید، از مسیری آسفالتی به سمت روستای شورمست رهسپار شوید و با وارد شدن به این مسیر، پس گذشتن از یک پل کوچک و در حدود کیلومتر 5 جاده، به یک دو راهی می رسید که مسیر سمت راست، مسیر رسیدن به روستا بوده و مسیر سمت چپ، مسیر دریاچه است.

دریاچه سد نمرود

سد نمرود سدی مخزنی در شهرستان فیروزکوه، واقع در استان تهرانه، که احداث آن از سال 1384 آغاز شده و تا سال 1390 در حدود 65 درصد پیشرفت فیزیکی داشته .این سد در 17 کیلومتری جنوب غربی شهر فیروزکوه و تقریباً دو کیلومتری پایین دست روستای سُله بن بر روی رودخانه حبله رود و در ارتفاع 2020 متری از سطح دریا ساخته شده است.

دریاچه سد نمرود

هدف از ساخت این سد تأمین سالیانه 119.5 میلیون مترمکعب آب به منظور نیازهای کشاورزی دشت گرمسار و چزگین و همچنین برآوردن آب شرب شهرستانهای گرمسار و ایوانکی و همچنین برطرف سازی نیازهای بخش صنعت شهرستان فیروزکوه به آب و مهار سیلاب در حوزه آبریز رودخانه حبله رود بوده است.

کدخبر: 798964 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟